Tuesday, January 31, 2017

Selingkar Kasih

"Hello, BumiMas Holdings. I am Dania, how can I assist you?" lemah gemalai suara Dania menuturkan ayat keramat itu. Kerjaya sebagai penyambut tetamu membuatkan dirinya menuturkan ayat tersebut hampir seratus kali sehari dan kerana itulah, lidah itu seakan sudah biasa menuturkannya.

"Hello Dania, sambungkan saya pada Firdaus," kedengaran suara yang tidak asing lagi bagi Dania. Suara yang digeruni oleh seantero pejabat BumiMas Holdings.

"Sebentar Datuk, saya sambungkan," ucap Dania lalu menyambungkan talian kepada Firdaus Hazim, pengurus kreatif syarikat tersebut.

Baru saja dia menyambung talian Datuk itu tadi, telefonnya berdering lagi. Mujur dia tidak perlu mengangkat gagang telefon kerana dia menggunakan telefon yang sudah mempunyai pembesar dan mikrofon suara seakan-akan fon kepala.

"Hello BumiMas Holdings. I am Dania, how may I assist you?" sesekali akan dia ubah frasa yang digunakan dalam ayat pengenalan dirinya.

"Hello, miss. May I speak to miss Dania Natasha?" kedengaran suara serak basah di hujung talian.

"Speaking. May I know who is this?" Hairan Dania kerana skop kerjaya yang dipegang sejak dua tahun lalu tak memerlukan dirinya dicari sesiapa.

"Boleh berbicara sebentar?"

"Kenalkan diri anda dahulu, dan saya akan timbangkan," jawab Dania, tegas. Dia dapat melihat ada panggilan lain yang masuk membuatkan dirinya diulit resah.

"Saya Hadif, Hadif Imran."

Nama itulah yang sebolehnya tak mahu didengari oleh Dania kerana nama itulah yang mengingatkannya kepada kebodohannya sendiri.

     *     *     *     *     *
"Apa semua ini, Dania? Apa yang awak tulis atas kertas ini?" tanya Hadif, bertubi-tubi sampai menghulurkan sekeping kertas kepada Dania.

Tak perlu Dania ambil kertas itu kerana Dania lebih arif tentang isi kandungan kertas tersebut. Namun begitu, tindakannya yang mendiamkan diri meskipun dilontar dengan soalan-soalan cepumas oleh Hadif membuatkan Hadif bertambah berang.

"Sejak bila perasaan ini hadir?" tanya Hadif lagi.

"Tahun lepas agaknya. Saya tak pasti."

"Kenapa awak beritahu sekarang kalau awak dah simpan selama setahun?"

"Saya tulis surat ini untuk lepaskan perasaan saya. Itu saja, tak perlu tanya saya itu ini lagi. Cuma tolong doakan kebahagiaan saya. Saya akan sentiasa mendoakan kebahagiaan awak. Saya rasa kita tak boleh bersama," ujar Dania lalu berlalu pergi dari situ meninggalkan Hadif yang terkelu di situ.

     *     *     *     *     *
"Dania Natasha? Are you still there?" soalan itu membuatkan lamunan Dania terhenti. Sedarlah dia bahawa dia hampir tenggelam dalam kenangan silam.

"Yes, Hadif. Kenapa awak cari saya sampai ke pejabat? Saya rasa saya tak tukar nombor telefon."

"Oh ya ke. Saya minta maaf andai saya menganggu awak berkerja tapi saya perlu berjumpa awak. Ada hal mustahak untuk saya bincangkan. Bila awak boleh berjumpa saya?"

"Saya rasa saya tak ada perkara yang ingin saya bincangkan dengan awak."

"Tolonglah, saya perlu berbincang dengan awak."

"Dania, awak sibuk ke?" Ada suara lain yang menyapa Dania dari hadapan membuatkan Dania tidak membalas kata-kata Hadif.

Dia memandang empunya suara yang menyapanya tadi. Wajah yang telah mula mencuri hatinya kebelakangan ini. Wajah Azmi hanya dipandang tanpa sebarang jawapan.

"Dania, saya tanya awak ini. Awak sibuk ke?"

"Eh, tak! Ada apa ya, Azmi?"

"Saya nak minta awak poskan surat ini. Penting tau, jangan hilangkan!" ujar Azmi lalu menghulurkan sekeping sampul surat kepada Dania lalu beredar.

Dania tersenyum sendiri. Namun, senyuman itu hilang apabila dia teringat bahawasanya Hadif masih lagi dalam talian.

"Hello, Hadif. Maaf saya ada hal sikit tadi. Baiklah, saya jumpa awak petang ini, selepas waktu kerja di tempat biasa kita jumpa dulu. Apa-apa hal, awak mesej saya saja. Assalamualaikum," ujar Dania lalu memutuskan talian.

Dania termenung sendiri. Dia sangat berharap dapat mengelak diri dari bertemu Hadif kerana dia sama sekali tak mahu mengenang peristiwa lalu.

Hatinya masih tak dapat menerima apa yang dilakukannya tahun lepas. Mana mungkin dia dapat berbaik semula dengan insan yang telah mencuri hatinya dahulu.

Sedang Dania mengelamun, dia sama sekali tak perasan ada yang sedang memerhatikannya.

     *     *     *     *     *
"Ada apa awak nak jumpa saya ini?" tanya Dania, sejurus sahaja dia melabuhkan punggung di atas kerusi berhadapan Hadif.

Soalan Dania membuatkan Hadif terkelu kerana terkejut disergah begitu.

"Saya dah fikir masak-masak. Saya nak terima cinta awak. Maaf andai jawapan saya terlalu lewat."

"Semudah itu, Hadif? Sebegitu mudah awak menzahirkan perasaan awak? Selepas setahun? Pernah awak fikirkan betapa payahnya saya nak melupakan awak dulu?"

"Saya ada sebab kenapa saya tak terima dulu."

"Sebab awak tak sukakan saya dulu, kan?"

"Bukan, sebab saya sakit!"

Dania kaget. Dia sama sekali tak mengetahui tentang ini.

"Apa yang buat awak terima saya sekarang?"

"Saya cuma nak rasa bagaimana menyayangi dan disayangi orang yang ada dalam hati saya sebelum saya tutup mata."

Dania terkesima. Entah mengapa hatinya berbelah bagi dengan kata-kata Hadif.

"Maksud awak Hadif, kita..."

"Kita kahwin."

Dania tak mampu meneruskan kata-katanya lagi. Benar, cinta itu ada tapi mengenangkan ianya bakal menemui tarikh luput, dia mati akal.

"Saya cuma nak habiskan sisa hidup saya dengan orang yang saya cintai selama bertahun-tahun. Saya cuma nak habiskannya dengan awak. Tolong pertimbangkan permintaan saya."

Dania hanya mendiamkan diri. Dia terlalu sebak untuk menyuarakan isi hatinya. Ikut hatinya, mahu saya dia baling semua pinggan mangkuk di hadapannya ini bagi melepaskan geramnya tetapi dia masih lagi mampu untuk berfikiran waras.

"Awak sakit apa?" hanya itu mampu keluar dari mulut gadis sunti itu.

"Leukimia."

"Allahu, begitu berat dugaanmu ya Allah!" detik hati kecil Dania.

Lama dia memilih untuk membisu. Kepalanya ligat berfikir sehinggakan Hadif yang berada di hadapannya hanya dianggap halimunan. Dia harus membuat keputusan yang tepat agar tak ada sesiapa yang menyesal kemudian hari.

Hadif juga tidak bersuara apabila melihat Dania seakan memikirkan seuatu. Dia tak mahu menganggu fokus Dania. Lagipun dia faham pasti Dania berada di dalam dilema kerana usianya yang semakin singkat itu.

"Baiklah, saya terima. Cuma saya harap isu penyakit awak ini tidak ditimbulkan oleh sesiapa kepada keluarga saya. Saya bimbang mereka takkan bersetuju," Dania pasrah. Dia harus mencuba untuk membahagiakan dirinya dan orang yang dicintainya supaya tiada kekesalan untuknya nanti.

"Terima kasih, Dania. Terima kasih banyak-banyak."

Dania tidak menjawab, sebaliknya hanya tersenyum nipis.

     *     *     *      *      *
Dua tahun kemudian...

Dania merenung ke luar jendela. Pemandangan di Cherating ini tak pernah mengecewakan. Panorama indah laut dari biliknya di Impiana Cherating Resort membuatkan tempat penginapan menjadi salah satu kegemarannya.

Hari ini genap seminggu Hadif kembali kepada sang Pencipta. Meskipun rumah tangga yang dibina hanyalah sekejap cuma, namun kebahagiaan yang Hadif berikan tak mampu Dania ungkapkan dengan bait kata-kata kerana lingkaran kasih yang dikurniakan Hadif buatnya sangat berharga. Mungkin juga kerana keduanya tahu mereka berdua tak punya banyak masa, maka kesungguhan itu begitu ketara.

Sedang dia mengelamun, pintu biliknya diketuk. Dia berjalan menuju ke arah pintu lalu membukanya. Kelihatan seorang pekerja hotel tersebut berdiri di hadapannya.

"Puan Dania, saya tak pasti sama ada saya sepatutnya sampaikan perkara ini ataupun tidak, tetapi saya telah diamanahkan untuk melakukannya. Sebelum Encik Hadif meninggal dunia, dia ada mengirimkan surat ini kepada pengurus kami dan meminta kami menyerahkan surat ini pada puan apabila puan berkunjung ke sini setelah pemergiannya," ujar pekerja itu sambil menghulurkan sekeping sampul surat berwarna perang kepada Dania.

"Terima kasih," jawab Dania setelah mengambil sampul surat tersebut daripada tangan pekerja tersebut. Tak lama selepas itu, pekerja tersebut berlalu pergi.

Dania duduk di ruang tamu biliknya. Dengan segera dia membuka sampul surat yang dipegangnya sedari tadi. Satu persatu bait yang dikarang arwah suaminya dibacanya perlahan.

Buat sayangku Dania,

Tatkala warkah abang ini berada di dalam pegangan tangan Nia, pastinya jasad dan roh abang sudah tidak bersatu lagi di dunia. Abang mohon sejuta kemaafan kerana terpaksa menggunakan cara ini untuk menzahirkan luahan hati abang yang tak kesampaian kerana lumpuhkan segenap kekuatan yang abang ada.

Pertamanya, abang ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Nia kerana sudi bernikah dengan abang. Walaupun Nia tahu masa depan kita berdua tak berapa cerah, namun kesudian Nia untuk bernikah dengan abang sangat abang hargai. Nia kahwini abang, Nia jaga abang sampai hujung nafas abang, hanya Allah saja yang mampu balas jasa Nia pada abang.

Abang tak mampu nak berikan harta berjuta pada Nia sebagai balasan, harta abang dah habis untuk biayai kos rawatan abang. Abang tahu, abang tak banyak harta, tapi abang sebolehnya tak mahu bebankan Nia dan keluarga abang dengan hutang-piutang abang. Abang dah berbincang dengan mak dan ayah, mereka bersetuju dengan cadangan abang untuk tukar hak milik rumah kita atas nama Nia sebagai hadiah ulang tahun perkahwinan kita yang sepatutnya kita sambut pada bulan Oktober. Geran rumah yang abang dah pindah milik itu ada dalam sampul itu.

Abang tahu, dalam hati Nia ada orang lain. Nia ada pilihan hati Nia sendiri, tapi Nia masih terima abang walaupun atas dasar simpati. Bila abang dapat tahu, hati abang remuk tapi abang tahu hati abang tak seremuk hati Nia. Nia korbankan peluang Nia untuk bersama si dia demi membantu orang sakit macam abang ini. Kadang-kadang abang tanya diri abang sendiri, cinta itu sepatutnya melambangkan kemegahan dan kebahagiaan seorang manusia tapi cinta abang pada Nia hanyalah lambang kelemahan abang sendiri.

Abang mohon ampun dan maaf andai keputusan abang melamar Nia menjadi isteri abang dulu memberikan seribu penyesalan buat Nia. Abang harap Nia gapai impian Nia, cari kebahagiaan Nia yang mana abang tak boleh nak berikan. Abang tahu Nia pasti akan temui kebahagiaan itu.

Yang tulus mencintai,
Hadif Imran.

Kertas yang pada mulanya kering akhirnya dibasahi air mata Dania. Setelah selesai dibaca, kertas itu dilipat semula lalu diletakkan di atas meja kopi berhampiran sofa tempat Dania duduk ketika itu. Tak mampu menahan sebak, akhirnya Dania meraung sendirian akibat kesedihan yang teramat.

     *     *     *     *     *

Hari itu, setelah hampir lima bulan Dania bercuti, akhirnya wanita itu kembali dengan pertukaran status yang amat ketara. Daripada seorang isteri, menjadi seorang balu. Benar, sedih itu tetap menyelubungi, namun Dania tahu hidup ini tetap perlu diteruskan. Dia harus tabah menghadapi.

"Salam takziah daripada saya," teguran itu membuatkan Dania tergamam. Suara itu suatu ketika dahulu pernah menghuni hatinya. Namun kini dia tidak lagi pasti.

"Terima kasih, Azmi. Apa khabar?" tanya Dania, berbasa-basi.

"Alhamdulillah, masih menanti jodoh yang belum pasti lagi bila akan tiba."

"Memilih sangat barangkali, atau ingin menikmati hidup?"

"Keduanya. Mungkin."

"Masa tak menanti sesiapa, awak tahu bukan?"

"Ya, saya sedar itu tapi sebenarnya hati saya telah lama dicuri."

"Kenapa tak kejar si pencuri hati?"

"Pernah dengar lagu 'Andai' nyanyi Kaer Azami tak?"

"Pernah, kenapa dengan lagu itu?"

"Jawapan soalan awak ada dalam lirik lagu itu. Lirik lagu tersebut seiring dengan coretan hati saya buat sang pencuri hati. Awak kaji lirik lagu itu, dan apabila awak pasti akan jawapan saya, kita boleh sambung perbincangan kita," jawab Azmi lalu beredar dari kaunter depan syarikat tempat mereka bekerja.

     *     *     *      *     *

Malam itu Dania tak boleh melelapkan matanya. Jawapan Azmi siang tadi masih terngiang-ngiang di corong telinganya. Lantas dia bangun dan mencapai telefon pintar jenama Samsung Galaxy S3 yang dimilikinya lalu membuka enjin pencari di dalam aplikasi Google.

Dia mencari lirik lagu yang disebutkan oleh Azmi lalu dibacanya satu persatu:

Tidak pernah ku sesali merindui begini
Masih jelas sehingga kini
Walau tak lagi disisi

Aku mahu dikau tahu ketulusan cintamu
Satu keindahan rasa dikalbu, tersimpan dalam hayatku

Namun hatiku redha
Ketentuan yang Esa
Jodoh bukan milik kita
Untuk melayari cinta

Andai ada waktu
Andai kasih dipertemu
Cinta pasti menunggu
Untuk dia dan aku

Aku perlu menerima
Pasrah dengan segalanya
Biarpun makin lemah denyut jiwa
Melihat kau membawa hati ini bersamanya

Bahagialah kau cinta
Kasih sampai ke syurga
Walau diriku bukanlah pilihan
Kau tetap dijiwaku

Namun hatiku redha
Ketentuan yang Esa
Jodoh bukan milik kita
Untuk melayari cinta

Andai ada waktu
Andai kasih dipertemu
Jodoh pasti menunggu
Untuk dia dan aku

Aku perlu menerima
Pasrah dengan segalanya
Biarpun makin lemah denyut jiwa
Melihat kau membawa hati ini...

Oh Tuhan kuatkanlah hatiku ini
Untuk meniti hari-hari tanpanya disisi
Berikan petunjuk-Mu

Andai ada waktu
Andai kasih dipertemu
Cinta pasti menunggu
Untuk dia dan aku

Aku perlu menerima
Pasrah dengan segalanya
Biarpun makin lemah denyut jiwa
Melihat kau membawa hati ini bersamanya...

Setelah selesai Dania membaca lirik lagu tersebut, fahamlah dia kini apa yang tersurat di hati seorang Azmi. Namun begitu, dia masih tak pasti sama ada ingin membiarkan sahaja topik itu atau memberitahu Azmi tentang penilaiannya.

     *     *     *     *     *

"Dah dapat jawapan saya?" suara itu muncul lagi. Dania yang memilih untuk tidak memanjangkan cerita semalam tidak mengendahkan pertanyaan itu.

"Awak dengar tak soalan saya tadi?" tanyanya lagi. Dania masih lagi berdiam diri.

"Dania Natasha, saya tanya ini. Tak baik biarkan saya tertunggu."

"Awak memang pandai menjerat saya ya? Kenapa nak sangat saya tahu jawapan awak? Saya tak faham."

"Sebab saya pilih awak untuk berkongsi rasa hati saya."

Lama Dania mendiamkan diri. Sehingga Azmi mulai penat menunggu dan berpaling untuk meninggalkan meja Dania.

"Awak cintai orang yang telah berpunya? Namun masih mahu menunggu? Untuk apa?"

"Wah, 3-in-1! Ya, saya mencintai orang yang telah berpunya, sebelum dia berpunya lagi. Saya tidak menunggu, tetapi saya tidak berpaling. Dia terlalu istimewa di mata saya. Saya telah mencuba untuk menerima gadis-gadis lain, namun ada sisi setiap gadis itu yang mengingatkan saya padanya. Lama-kelamaan, saya mengalah. Saya tidak mahu lagi menerima seseorang untuk menutup perasaan saya pada orang lain."

"Dia pasti cantik," jawab Dania, sedikit hampa.

"Dia memang cantik. Setidaknya bagi saya."

"Andai awak rasa begitu, apa lagi yang saya mahu katakan?"

"Andai insan itu adalah awak?"

Dania tergamam. Dia sama sekali tidak menyangka itu akan keluar dari mulut lelaki yang berada di hadapannya.

"Awak mungkin tersalah orang."

"Saya tak tersalah orang. Saya dah berminat dengan awak sejak hari pertama saya menyertai syarikat kita. Mana mungkin saya tersalah penilaian. Saya sendiripun sudah lima tahun bekerja disini."

Dania kehabisan idea untuk menjawab. Dia masih lagi dalam keadaan tergamam akibat pengakuan Azmi.

"Saya tak tahu nak kata apa."

"Saya faham awak baru sahaja kehilangan suami. Tak manis kiranya kalau hati awak terus diganti. Tak apa, saya tunggu."

"Bukan begitu, jumpa saya di Taman Tasik Titiwangsa. Akan saya beritahu jawapan saya."

Azmi tidak menjawab. Hanya mengangguk dan berlalu pergi.

     *     *     *      *      *
"Lama dah tunggu saya? Saya minta maaf sebab tadi Encik Kadir macam susah nak bagi saya balik. Kenapa sampai ke sini? Kenapa tak boleh bincang di pejabat saja?"

"Sebab saya tahu ada mata-mata yang memerhati. Awak ada rupa, ramai wanita di pejabat kita yang tergila-gilakan awak, kenapa awak tak bagi peluang pada mereka?"

"Sebab tak ada siapapun yang mampu mencuri hati saya sebagaimana awak curi hati saya 5 tahun lepas,"jawab Azmi, tenang.

"Kenapa tak berterus terang saja dulu? Saya tunggu awak dulu."

"Tunggu saya? Maksud awak, selama ini awak memang ada hati pada saya?"

"Sebelum saya kahwin, ya. Tapi sekarang, sejujurnya saya tak pasti adakah perasaan itu masih ada."

Azmi terkesima mendengar jawapan Dania itu. Dia sendiripun menyesali tindakannya tidak berterus terang sedari mula.

"Kalau awak masih belum boleh memberikan jawapan, saya sanggup tunggu."

"Kenapa perlu buang masa awak untuk menunggu saya? Awak jangan bunuh peluang awak untuk menemui jodoh semata-mata untuk menunggu seorang balu seperti saya."

"Awak terlalu istimewa buat saya, sukar untuk saya cari gantinya."

"Kubur arwah suami saya masih merah, Azmi. Walaupun saya menerimanya bukan kerana cinta sekalipun, saya sudahpun mencintainya. Saya tak mampu untuk membuka hati saya pada orang lain, walaupun orang yang saya pernah ada dalam hati saya dulu. Maafkan saya, andai Allah dah tulis nama kita berdua di Luth Mahfuz nanti, pastinya kita akan bersatu," terang Dania lalu beredar dari situ.

Azmi hanya mampu memandang pemergian Dania tanpa menyedari bahawa itulah kali terakhir dirinya bertemu wanita itu. Rupanya hari itu merupakan hari terakhir Dania kerana Dania telah menghantar surat perletakan jawatan sebulan yang lalu.

     *     *     *     *      *
"Selamat datang ke Primula Beach Resort. Saya Dania, boleh saya bantu puan?" suara itu membuatkan Azmi tersentak. Dia menegakkan kepalanya untuk melihat empunya suara, dan dia sama sekali tidak menyangka bahawa dia akan berjumpa dengan tuan punya suara itu semula.

"Saya ada tempah bilik bulan madu, nama saya Mashitah,"kedengaran suara insan di hadapan Azmi pula yang bersuara.

"Sebentar puan, tempahan di atas nama puan ya?"

"Ya, cik."

"Baiklah, tempahan puan saya dah jumpa. Puan Mashitah binti Ruslan dan Encik Azmi bin Hatta bukan?" Dania dapat merasakan jantungnya berdegup pantas apabila menyebut nama suami wanita yang berada di hadapannya itu. Tanpa berlengah, dia melihat insan di sebelah wanita itu. Benar, dia insan yang sama. Insan yang sama yang dia lukai tiga tahun lepas. Dia lihat ada sinar kaca di mata lelaki itu. Sinar kaca yang tak sepatutnya ada pada wajahnya kini.

"Ya, cik. Betul," jawapan Mashitah telah mengembalikan keduanya ke alam realiti.

"Baiklah, puan. Ini kunci bilik puan. Puan ke kiri dan naik ke tingkat 2 melalui lif. Selamat berbulan madu," tuturnya lancar sambil tersenyum manis.

"Terima kasih, cik..."

"Dania, puan."

"Cik Dania, terima kasih. Saya tersentuh dengan layanan awak."

"Tak perlu berterima kasih dengan saya, puan. Itu memang tugas saya."

"Cik Dania dah kahwin?"

Tergamam Dania apabila Mashitah bertanya soalan itu kepadanya. Dia memandang Azmi di belakang, riak wajah lelaki itu seperti menantikan jawapannya.

"Sudah, puan."

"Ada anak tak?"

"Ada, puan. Seorang. Lelaki."

"Alhamdulillah. Semoga rumah tangga puan diberkati Allah. Baiklah, saya masuk bilik dulu. Jumpa lagi," jawab Mashitah lalu berlalu pergi.

Mata Dania beralih pula kepada Azmi. Ada riak kekecewaan di wajahnya. Dia juga berlalu mengikuti langkah si isteri.

"Semoga awak bahagia, Azmi," tutur Dania dalam hatinya.

     *     *     *     *     *
Dania sedang melayan perasaan memandang laut apabila dia menyedari ada insan di sebelahnya. Dia memandang sebelah kirinya. Azmi sedang membetulkan duduknya lalu memandangnya.

"Tahniah atas perkahwinan awak," ucap Dania, tenang.

"Tahniah atas perkahwinan awak juga."

"Terima kasih. Cantik isteri awak," jawab Dania.

"Tak secantik awak. Lingkaran kasih awak masih menyakar hati saya, meskipun tiga tahun awak pergi dari hidup saya."

"Mungkin jodoh kita tiada."

"Semudah itu? Awak tak pernah tahu bagaimana saya mengharungi segalanya selepas awak pergi."

"Saya tahu ianya tak mudah, tapi hidup perlu diteruskan."

"Betapa sukarnya semua orang nak yakinkan saya untuk kahwini Mashitah, andai saya ikut kata hati, saya tak mahu berkahwin kalau bukan dengan awak. Hancur luluh hati saya mendengar khabar awak sudahpun berkahwin malah mempunyai anak. Mesti anak awak comel macam awak kan?"

"Taklah, dia mirip suami saya."

"Oh ya ke. Apapun semoga awak berbahagia, walaupun saya tak pasti adakah saya mampu berbahagia sejak awak tiada dalam hidup saya."

"Tolonglah Azmi, saya mohon. Awak kena hidup bahagia dengan isteri awak."

"Dania, bahagia itu takkan boleh dipaksa."

Dania bangun lalu berdiri menghadap Azmi yang masih kekal di kedudukan asalnya. Dengan perlahan, dia berlutut di hadapan Azmi. Azmi yang melihat tindakan Dania mulai kaget.

"Kenapa ini? Bangunlah!"

"Saya akan bangun kalau awak berjanji dengan saya, awak akan bahagiakan diri awak dan isteri awak. Setidaknya, itulah hukuman terbaik yang awak boleh berikan saya atas kesalahan saya melukakan hati awak dulu."

"Apa maksud awak?"

"Memang saya akui, saya masih sayangkan awak ketika awak meluahkan perasaan awak pada saya tiga tahun lepas. Namun, saya tak boleh terima awak lagi. Atas sebab itulah, saya berhenti kerja dan berpindah jauh dari awak. Saya harus lupakan awak agar awak boleh teruskan hidup awak."

"Setidaknya awak sudah ada insan lain dalam hati awak. Saya?"

"Mashitah seorang wanita yang cukup sempurna. Jangan sia-siakan anugerah Allah untuk awak. Dia tahu hati awak bukan untuknya, namun dia masih setia berada di sisi awak. Apalah salahnya andai awak berikan selingkar kasih buatnya? Itu saja yang dia perlukan daripada awak."

"Dia ada jumpa awak? Bila? Kenapa?"

"Bila itu tak penting. Awak ingat saya nak ke bercakap dengan awak andai tanpa izinnya? Saya wanita, sama sepertinya. Saya tahu betapa peritnya andai dilukai lelaki yang sepatutnya menjadi sandarannya untuk hidup. Dia tahu saya adalah insan yang berada dalam hati awak itu."

"Kalau dia tahu, kenapa dia terima saya?"

"Sebab awak cinta pertamanya, jawapan istikharahnya, imam yang Allah kurniakan buatnya. Awak ada istikharah ke sewaktu awak mahu memilihnya?"

Azmi menggelengkan kepalanya.

"Allah takkan berikan apa yang kita mahu, Dia berikan apa yang kita perlu. Awak tak perlukan saya, awak cuma mahukan saya. Tapi Allah kata Mashitah adalah orang yang awak perlu, bukan saya. Hargailah dia, dia dah banyak berkorban untuk awak, bukan saya."

Azmi tidak menjawab, sebaliknya hanya mampu mengalirkan air mata lelakinya.

     *     *     *     *     *
"Itah, boleh abang cakap sikit dengan Itah?" Pertanyaan Azmi mengundang perasaan terkejut bagi Mashitah kerana Azmi tidak pernah membahasakan dirinya 'abang' sejak mereka berkahwin.

"Apa dia? Kalau Itah ada buat salah, abang beritahu Itah. In shaa Allah, Itah akan perbaiki semuanya."

"Bukan itu. Abang cuma nak ucap terima kasih."

"Kenapa?"

"Sebab beri abang peluang untuk bersemuka dengan Dania."

"Itah yang suruh Dania jumpa abang. Sebab Itah tahu ada sesuatu yang dia ingin beritahu abang. Dania itu baik, Itah tahu. Siapalah Itah nak halang perasaan abang."

"Tapi dia milik orang. Abang tak boleh nak menyuntingnya jadi isteri abang."

"Abang nak Itah beritahu satu rahsia?"

"Rahsia apa?" tanya Azmi, hairan.

"Dania itu masih lagi seorang balu. Dia tidak berkahwin dengan sesiapapun sejak kematian arwah suaminya. Anak lelakinya adalah daripada hasil perkahwinan dengan arwah suaminya itu."

"Maksud Itah, dia mengandung waktu..."

"Ya, abang. Dania mengandung sewaktu abang meluahkan perasaan abang padanya dulu. Sebab itulah dia mengambil keputusan untuk menghilangkan diri. Dia rasa tak adil bagi arwah suaminya dan anaknya untuk dia menerima abang."

Penerangan Mashitah membuatkan Azmi terbungkam. Dia kehilangan kata-kata.

"Abang minta maaf kerana Itah harus mendengar semua ini. Mesti hati Itah terluka bukan?"

Pertanyaan itu membuatkan Mashitah ketawa kecil. Tindakan Mashitah menghairankan Azmi.

"Itah tak nak abang terima Itah kerana terpaksa. Selagi Itah tak lakukan semua ini, abang takkan buka mata abang untuk pandang Itah ini. Biar kita sakit kerana mencuba daripada sakit kerana tidak mencuba."

"Terima kasih, Itah. Abang terharu sangat dengan pengorbanan Itah," ujar Azmi lalu memeluk Mashitah.

Mashitah yang terkejut pada mulanya akhirnya menerima pelukan suaminya itu dengan rasa lega.

     *     *     *     *     *
"Saya nak daftar keluar, tapi sebelum itu saya nak tanya. Staf yang bernama Dania Natasha datang kerja tak hari ini?" tanya Azmi lalu menyerahkan kunci bilik sementara menunggu isterinya ke tandas seketika.

"Dania? Dia dah tak kerja disini."

"Dia berhenti atau pindah ya? Sebab saya perlu berjumpa dengannya kerana ingin mengucapkan terima kasih padanya atas pertolongannya."

"Bila encik jumpa dia?" tanya staf yang bernama Yusri itu dengan riak wajah yang sangat hairan.

"Minggu lepas. Dia dah daftarkan saya masuk."

"Sebentar ya," jawab Yusri lalu menekan-nekan sesuatu di komputer yang terletak berhadapannya.

Azmi memerhatikan sahaja tindak-tanduk Yusri. Sesekali ada riak wajah terkejut pada wajah lelaki itu. Timbul tanda tanya di dalam hatinya, namun lebih baik dia diamkan sahaja.

"Saya minta diri sebentar. Puan Dania ada memesan agar menyerahkan sesuatu kepada encik andai encik tiba di sini suatu hari nanti. Tunggu sebentar."

Tidak lama selepas itu, Yusri kembali bersama sekeping sampul lalu menyerahkan kepada Azmi.

"Ini barangnya, tapi saya nasihatkan encik baca selepas encik tiba di rumah. Ini pula bil hotel."

Yusri menyerahkan bil bayaran kepada Azmi. Azmi melihat bil tersebut lalu mengeluarkan duit dari dompet yang sekian lama berada dalam genggamannya.

"Terima kasih encik kerana sudi menginap di hotel kami. Atas permintaan pengurus, saya ingin menyampaikan pesanan agar sebelum pulang nanti, encik jangan lupa membaca doa dan ayat kursi. Saya sarankan encik terus pulang ke rumah agar keselamatan encik lebih terjamin," terang Yusri sambil tersenyum manis.

Muka Azmi semakin hairan mendengar kata-kata Yusri namun dia hanya membalas penerangan panjang lebar Yusri dengan senyuman.

     *     *     *     *     *

Azmi terjaga dari tidurnya, dia melihat jam di dinding. Menunjukkan tiga pagi. Entah mengapa dia merasa ingin menunaikan solat Tahajjud.

Seusai solatnya, dia melabuhkan punggungnya di atas sofa kecil di sudut kamar tidurnya lalu mencapai sampul surat yang diberikan Yusri tadi. Dia membukanya dan di dalamnya terdapat sekeping foto dan sehelai kertas. Dia mengambil foto tersebut, Itu merupakan foto Dania dan dirinya yang diambil ketika majlis makan malam syarikat dua tahun lalu. Dia melihat di belakang foto tersebut, ada tertulis sesuatu.

The love of my life - 18 March 2014

Melihat tulisan tersebut, air mata Azmi terus mengalir. Betapa menyesalnya dia tidak meluahkan perasaannya terhadap wanita itu dahulu.

Pandangannya beralih kepada surat itu pula. Dia membuka lipatan kertas tersebut lalu dibaca setiap bait kata yang tertulis di atas kertas tersebut.

Buat Azmi yang dikasihi,

Semasa awak menerima surat ini, ketahuilah bahawasanya saya sudah tidak lagi sudi ketemu awak dan Mashitah. Bukan kerana benci, tetapi atas dasar kemanusiaan. Sudah cukup terluka hati seorang isteri sepanjang bulan madunya kerana suaminya asyik mengejar wanita lain, saya tak sanggup untuk menambah lagi kedukaan itu.

Maafkan saya kerana tidak berterus terang ketika awak meluahkan perasaan awak dulu. Hanya Tuhan tahu betapa saya gembira kerana saya tidak bertepuk sebelah tangan, namun untuk menerima awak di kala saya mengandungkan anak arwah suami saya, adalah keputusan yang tidak adil bagi dirinya dan anak kami.

Lagipun, selingkar kasih yang arwah tinggalkan dalam hati saya telah terpahat dan amat sukar untuk dihapuskan dari sekeping hati ini. Saya tak mampu nak berlaku adil pada hati saya sekiranya saya memilih untuk menerima awak. Maka, lebih baik saya lepaskan sahaja.

Bahagiakanlah isteri awak, dia pendamping awak yang Allah berikan. Usah bimbangkan saya, saya masih ada anak saya, hadiah terbaik arwah suami buat saya. Doakan saya lebih tabah menghadapi hidup dan saya doakan kebahagiaan rumah tangga awak.

Terima kasih kerana sudi membaca warkah tak berlagu saya. Saya harap andai ada jodoh kita ketemu lagi, awak sudah beranak dua. Hahahaha...

Yang Benar,
Dania Natasha.

Azmi terbungkam. Dia harus redha bahawa jodoh antara dirinya dan Dania bukan milik mereka. Malah tidak pernah jadi milik mereka.

Dia memandang Mashitah yang sedang nyenyak tidur, Itulah jodoh yang Allah kurniakan buatnya, mengapa dia harus mendustai nikmat itu? Terlalu bodoh kelihatannya Azmi akan dirinya kerana tidak tahu menghargai.

Dia mendekati Mashitah, lalu duduk di birai katil bersebelahan isterinya itu. Bibirnya didekatkan dengan dahi wanita itu lalu dikucupnya lembut. Tanpa disedari, air matanya mengalir dan jatuh di atas dahi isterinya.

"Terima kasih Allah, kerana berikan abang isteri sebaik Itah," bisik hati kecil Azmi.

*TAMAT*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com