Tuesday, August 27, 2019

Dalam Kesamaran Bahagian 1

Suraya sedang menaip laporan yang disuruh oleh majikannya apabila seorang lelaki mendekatinya. Melihat kehadiran lelaki itu, Suraya mula membuat muka masam tanda protes dengan kehadiran lelaki tersebut.

"Amboi, Suraya! Awak sambut kedatangan saya dengan wajah yang paling manis di dunia ya? How sweet of you!" sindir lelaki itu.

Sindiran lelaki itu membuatkan Suraya tidak lagi mempamerkan wajah masamnya itu. Dia memilih untuk tidak mempamerkan apa-apa ekspresi wajah bagi menyembunyikan perasaan menyampahnya terhadap lelaki itu. Malas hendak bertegang urat dengan lelaki itu, bukannya menang pun!

"Laporan untuk Rekabina Holdings dah siap?" tanya Haziq, lelaki yang sedari tadi berada di hadapan Suraya itu.

"Sudah, ada atas meja encik. Oh ya, tadi Puan Penny ada call. Dia dah set appointment untuk jumpa encik esok jam 3 petang," jawab Suraya, masih mengekalkan wajah tanpa ekspresi itu.

"Baiklah, nanti saya tengok. Tentang Puan Penny, nanti hantarkan pengesahan temu janji jam 3 petang esok. Ada apa-apa lagi?" tanya Haziq lagi.

"Tempat untuk team building bulan depan sudah ditetapkan. Kita akan buat di Taman Botani Bukit Cahaya Seri Alam, Shah Alam memandangkan bajet kita tahun ini kurang. Saya dah dapatkan kelulusan encik Tarmizi, hanya encik sahaja yang belum luluskan. Dokumen tentang itu ada di atas meja encik juga," terang Suraya lagi.

Suraya merupakan pembantu peribadi Haziq di agensi perkhidmatan kaunseling milik Haziq bin Datuk Muhsin dan Ahmad Tarmizi bin Abdul Karim itu. Sudah tiga tahun dia berkhidmat di bawah seliaan Haziq, meskipun kadangkala lelaki itu suka mencari gaduh dengannya, tetapi lelaki itu juga seorang yang sangat bertimbangrasa. Tidak ada seharipun cutinya ditolak oleh lelaki itu, malah adakalanya ketika dia ditimpa masalah, lelaki itu pasti akan tampil memberikan bantuan. Itulah yang membuatkan hati Suraya mula bertaut terhadap majikannya sendiri.

"Suraya Hani binti Abdul Wahid, awak mengelamun apa?" tanya Haziq apabila menyedari responnya tidak diendahkan oleh pembantu peribadinya itu.

Pertanyaan Haziq itu membuatkan Suraya terkejut lalu memandang Haziq.

"Apa dia, encik?" tanya Suraya sambil tersengih.

"Awak ini, Suraya! Suka mengelamun bila saya tengah bercakap. Saya tanya, kaunselor yang lain berapa ramai yang akan hadir termasuklah kaunselor sambilan?" tanya Haziq, geram dengan respon Suraya itu.

"Kaunselor tetap yang akan hadir, kalau termasuk encik, lima. Kaunselor jemputan, sepuluh."

"Siapa kaunselor jemputan yang tak dapat hadir itu?"

"Puan Hasnah dan Dato' Salleh. Puan Hasnah ada kenduri kahwin anaknya manakala Dato' Salleh pula ada urusan di luar negara."

"Baiklah, kalau begitu kita teruskan dengan rancangan asal. Staf pula ada berapa orang yang akan hadir?" tanya Haziq lagi.

"Pengurusan, semua akan hadir. Staf sokongan, hanya Liyana yang tidak hadir."

"Liyana itu memanglah, dia cuti bersalin bukan? Awak ini buat hal betullah!"

Mendengar respon Haziq, Suraya hanya mampu tersengih serupa kerang busuk.

"Baik, kalau begitu awak sudah boleh keluarkan memo pada semua staf tentang ini."

"Baik, encik. Ada apa-apa lagi yang encik perlukan?" tanya Suraya, masih tersenyum.

"Alahai, dia bantai senyumlah pula! Jangan cair, Haziq!" getus hati kecil Haziq tatkala melihat senyuman manis Suraya itu.

"Tak ada, awak boleh sambung kerja. Eh, kejap! Tolong buatkan saya kopi. Saya mengantuk ini," pinta Haziq lalu masuk ke dalam biliknya yang terletak bersebelahan dengan meja tempat Suraya duduk.

Suraya hanya memandang kepergian Haziq dengan perasaan sebal. Entah mengapa, sejak ketemu Haziq, dia sangat bencikan kopi sedangkan dulu dia tak mampu bertahan jika sehari tidak minum kopi walau secawan.

     *     *     *     *     *

Lily sedang tidur di dalam biliknya apabila dia terdengar bunyi pintu rumahnya dihempas bagai nak pecah. Bunyi itu sungguh tidak asing lagi baginya kerana itu petanda mood teman serumahnya yang juga sepupunya itu sangat tidak baik.

"Apa lagilah yang si Haziq ini buat pada minah ini?" ngomel Lily lalu bangun dan menuju keluar dari bilik.

Keluar saja dari bilik, dia dapat melihat teman serumahnya sedang berbaring di atas sofa rumah mereka. Lily memandang ke arah jam dinding yang terletak di atas televisyen. Sudah jam sembilan malam, jadi sudah hampir lima jam dia tertidur. Lebur solat Maghribnya.

"Apa lagi kau ini, minah? Sikit lagi aku rasa pecah pintu rumah kita ini," tanya Lily, sinis.

"Kau jangan nak bagi aku marah, minah! Hati aku dah sakit sangat ini," jawab Suraya yang baru sahaja menanggalkan selendang yang membaluti kepalanya. Rimas pula rasanya memakai selendang itu selama 11 jam.

"Haziq buat apa lagi kat kau?" tanya Lily lagi.

"Pasal kopi pun nak cari gaduh dengan aku, geram betul aku! Makin meluap-luap benci aku kat dia ni," jawab Suraya, bengang.

"Eleh, kau! Depan dia, tak berani pula kau nak mengomel begini. Belakang dia saja kau beriya. Kau suka dia ya?" duga Lily sambil tersenyum sinis.

Suraya menelan air liur. Sangkaannya perasaannya sejak dua tahun lepas tidak dapat dihidu. Nampaknya rahsianya sudah mula terbongkar.

"Kau tak payah fikir sangatlah! Aku dah lama perasan kau sukakan dia. Sengaja aku tak nak tegur, sebab aku ni sepupu kau. Aku tahu sangat kau mesti akan cepat panik punya kalau sesiapa tahu perasaan kau. Dulu dengan Khairul pun begitu juga. Sampaikan aku kena jadi posmen tak bergaji kau!" terang Lily sambil tersengih.

Mendengar penjelasan Lily, Suraya bertindak mencapai kusyen yang terletak di kakinya lalu membaling ke arah Lily. Namun, kusyen tersebut berjaya ditangkap oleh Lily lalu dia membawa kusyen tersebut duduk di sofa berhampiran tempat Suraya berbaring.

"Sudahlah tu, aku takkan sebut soal hati dan perasaan kau lagi. Aku tahu kau takut kena reject lagi kan?" tanya Lily, cuba menenangkan hati Suraya.

Suraya hanya mengangguk lemah. Malas untuk dia berbicara soal cinta selepas dia ditolak mentah-mentah oleh lelaki yang pernah disukainya dulu. Bertahun-tahun dia ambil masa untuk lupakan lelaki itu. Andai dia tidak bertemu dengan Haziq, entah berapa lama lagi yang harus dia ambil masa untuk lupakan semuanya.

"Oh ya, ayah tanya bila kau nak balik rumah?" tanya Lily, memecah kesunyian setelah beberapa ketika dia melihat tiada respon dari Suraya.

"Tengoklah nanti," jawab Suraya, hambar.

"Kau masih marahkan ibu aku ke?" tanya Lily.

"Tak adalah marah, aku cuma terkilan. Aku bersusah-payah pujuk ayah supaya nikah semula dengan ibu kau, aku sangkakan bila ayah setuju semuanya akan pulih."

"Kau cuma tak sangka yang ibu masih salahkan kau atas penceraian mereka?" tanya Lily lagi.

Suraya mengangguk. Dia tak mahu berterus-terang tentang perbualannya bersama ibu Lily yang membuatkan dia membungkus kain bajunya dan keluar dari rumah pakcik dan makciknya seawal jam 3 pagi hujung tahun lepas.

"Ibu tak salahkan kau, dia cuma berangin sahaja ketika itu. Janganlah kau nak hukum diri kau atas sebab ini. Sudahlah raya tahun ini kau tak balik raya, atas alasan kau kerja padahal sedap saja kau pergi bercuti ke Phuket," jelas Lily lagi.

"Aku tak nak keruhkan keadaan. Lagipun, aku sudah dewasa, boleh jaga diri aku sendiri. Tak perlu nak kena ada penjaga untuk jaga aku. Kau tak tahu berapa dalam perasaan bersalah aku yang aku tanggung selama ini kerana pecah-belahkan keluarga kau. Kalau aku tak muncul, ibu kau dengan ayah takkan bercerai dan adik kau takkan..."

"Sudah! Itu semua Qada' dan Qadar, Allah dah tuliskan begitu, pasti ada hikmahnya," potong Lily, pantas.

Suraya hanya mendiamkan diri. Dia tahu Lily takkan suka jika masa lalu diungkit sehingga ke arah itu. Namun begitu, itulah yang ditanggungnya selama ini. Peristiwa itulah yang kerapkali disebut-sebut oleh makciknya sehingga ke perbualan terakhirnya bersama ibu Lily itu.

     *     *     *     *     *

"Kau ingat kau dah satukan aku dengan laki aku, aku akan terima kau dalam hidup aku? Kalau itu yang kau fikir, Suraya, kau silap. Aku takkan sesekali terima kau dalam hidup aku, faham?" jerkah Puan Wardah sebaik sahaja masuk ke dalam bilik yang dikongsi bersama Lily itu.

"Saya tak minta Mak Ngah terima saya, cukuplah Mak Ngah maafkan saya kerana jadi sebab Mak Ngah dengan ayah bercerai," jawab Suraya, dengan air mata yang ditahan.

"Apa? Ayah? Gelilah aku dengar! Kau boleh panggil ayah kepada orang yang kau bunuh itu ayah? Manusia jenis apa kau ini? Jangan-jangan kau bunuh anak aku sebab nak gantikan dia tak? Eh, sedarlah diri itu sikit! Kau itu anak yatim piatu, kaulah punca mak ayah dan adik-beradik kau mati kan? Selepas itu, kau jangkitkan sial kau itu pada keluarga aku pula!"

"Kalau Mak Ngah dah jijik sangat dengan saya, cakap sajalah. Tak perlu nak babitkan keluarga saya dalam hal ini," jawab Suraya, sebak. Air mata yang ditahan sedari tadi itu mula mengalir.

"Memang aku jijik! Aku nak kau berambus dari rumah ini! Kau tak pernah dan takkan ada tempat dalam rumah ini! Kau keluar sekarang!" jerit Puan Wardah bagai dirasuk syaitan membuatkan Encik Wahab, suami kepada Puan Wardah masuk ke dalam bilik tersebut.

"Apa semua ini?" tanya Encik Wahab tatkala melihat Puan Wardah sebegitu.

"Ini, anak sial ini! Kenapa abang bawa dia balik?" tanya Puan Wardah.

Pertanyaan Puan Wardah yang dianggap kurang ajar itu telah membuatkan Encik Wahab menampar isterinya di hadapan anak saudaranya itu.

"Abang tampar saya? Demi anak sial ini, abang tampar saya?" tanya Puan Wardah, geram diperlakukan begitu.

"Kau lagi sekali panggil dia anak sial, aku..."

"Ayah! Cukup sekali saja ayah buat begitu pada Mak Ngah, jangan sebab Su ayah buat lagi. Tak apa ayah, Su keluar dari rumah ini. Lagipun, Su bukannya budak tadika yang nak kena bela, nak kena bagi makan. Lily dan Camellia perlukan ayah, malah mereka lebih berhak ke atas ayah daripada Su," ujar Suraya sambil mengemaskan pakaian dan barangan peribadinya untuk dimasukkan ke dalam beg pakaian miliknya.

"Su nak ke mana pagi-pagi buta ini? Bahaya. Sekurang-kurangnya tunggu sampai lepas Subuh," jawab Encik Wahab, bimbang akan keselamatan anak saudaranya itu.

"Su dah hubungi Rashdan tadi, dia dalam perjalanan nak jemput Su," jelas Suraya yang masih lagi mengemaskan barangannya.

"Kenapa susahkan Rashdan? Ayah pun boleh hantarkan," ujar Encik Wahab.

"Abang jangan nak mengada! Dia sudah ada jantan yang nak jemput, biarlah! Untung-untung boleh bawa balik rumah, ajak tidur sekali!" jerkah Puan Wardah, menyampuk.

"Elok sangatlah perangai awak itu, Wardah! Ataupun awak pernah buat begitu sepanjang kita bercerai?" sindir Encik Wahab yang membuatkan Puan Wardah terkesima.

*BERSAMBUNG*

No comments:

Post a Comment