Sunday, June 7, 2015

Kasih Tercipta Part 15...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Part ini sebenarnya dilakukan selepas selesai part 14. Sebelum idea kering, sambungkan sajalah. Jadi, untuk part sebelumnya, sila klik link-link dibawah:
"Sebelum ibu marahkan kami, boleh tak kita keluar dulu dari bilik ini? Sebelum abang Rid balik," pinta Arissa apabila tersedar kedudukan mereka sekarang.

Permintaan Arissa ditunaikan dan mereka bertiga dibawa ke bilik Syazwan. Selepas itu, Datin Rosnah mengarahkan orang gajinya untuk menggantikan selimut yang telah diambil oleh Arissa sebelumnya bagi membalut tubuh Syazwan dan mengunci semula bilik Ridhuan.

Syazwan diarahkan oleh Datin Rosnah untuk mandi dahulu memandangkan rupa Syazwan menjelaskan bahawa dia sudah tidak mandi untuk jangka masa yang agak lama.

Setelah Syazwan selesai mandi, dia diminta oleh Datin Rosnah untuk duduk dan dia memilih untuk duduk bersama Arissa di birai katil mereka.

"Now, one of you must tell me the truth. Macam mana Syazwan boleh berada dalam bilik Rid dan dalam keadaan terikat dan telanjang?"

Arissa tidak menjawab, dan mula menangis. Syazwan tak sampai hati melihat Arissa begitu lalu bertindak memegang tangan isterinya.

"Syaz ikut abang Rid balik supaya dia tak apa-apakan Arissa, abah dan mama," jawab Syazwan. Ringkas dan jelas.

"Abang Rid bawa orang pergi serang rumah abah dan mama minggu lepas dan bawa abang lari. Kami semua kena ikat dengan mereka, jadi kami tak mampu nak bantu abang," sambung Arissa dalam esak tangisnya.

"Kalau yang itu, ibu masih boleh faham tapi kenapa Syaz ditelanjangkan? Sekali tengok macam..." Datin Rosnah akhirnya terdiam. Dia tak mampu menghabiskan ayatnya dan mula berasa sebak.

"Macam anjing kan ibu?" duga Syazwan dengan suara yang paling perlahan.

Melihat Syazwan, Arissa hanya mampu menahan kesedihan. Syazwan masih tidak tahu bahawasanya Arissa menyaksikan segala kejadian sebelum suaminya itu dilarikan. Maka, Arissa harus kuat demi berjuang bersama suaminya.

Datin Rosnah hanya mampu menitiskan air mata mengenangkan nasib anak keduanya yang didera secara fizikal dan mental oleh abang kandungnya sendiri.

     *     *     *     *     *
Sesungguhnya pengalaman menjadi 'haiwan peliharaan' abang kandung sendiri benar-benar menguji keupayaan mental Syazwan yang sudahpun terjejas akibat penderaan mental yang dilakukan abangnya sejak 5 tahun lepas.

Arissa hanya mampu menahan sebak melihat suaminya yang masih lagi mengigau walaupun telah ditidurkan menggunakan ubat tidur. Ternyata memori hitam itu terpahat di dalam ingatan suaminya hingga ke dalam lena.

Datin Rosnah telah mengarahkan mereka berdua untuk bersembunyi di dalam bilik mereka kerana dia khuatir Ridhuan akan mencari mereka sekiranya mereka berada di luar rumah. Bagi seorang ibu, tempat paling selamat adalah di rumah mereka sendiri. Arissa juga tidak menafikannya. Naluri keibuannya juga mengatakan perkara yang sama.

Arissa mengusap lembur rambut jejaka berusia 25 tahun itu. Badannya yang panas membuatkan Arissa pasti suaminya demam. Arissa menuju ke bilik air bagi menyediakan kain basah untuk diletakkan di dahi Syazwan.

Sebaik sahaja dia meletakkan kain basah itu di atas dahi suaminya, tangannya dipegang. Terkejut bukan kepalang dia, namun kemudiannya tenang apabila menyedari bahawa Syazwan telah terjaga dari tidurnya.

"Abang minta maaf, Arissa. Abang bukan suami yang baik, kalau Arissa malu dengan abang, abang boleh..."

Arissa yang meletakkan jari telunjuknya di bibir Syazwan menghentikan ayat Syazwan.

"Arissa bangga dengan abang, tak kira apapun yang abang Rid lakukan kepada abang. Arissa tahu abang lakukan semuanya untuk melindungi Arissa, mama, abah dan anak kita ni. Arissa tak rasa abang ni tak baik, malah abang dah cukup sempurna di mata Arissa."

Mendengar jawapan Arissa, Syazwan bangun dari pembaringannya dan memeluk permaisuri hatinya. Air mata lelakinya gugur lagi.

     *     *     *     *     *
Bunyi kaca jatuh yang datang dari bilik Ridhuan mengejutkan Izwan, Datuk Shahrizal dan Datin Rosnah yang sedang makan di ruang makan. Mereka tahu Ridhuan baru saja pulang selepas temu janji bersama klien tadi, jadi Izwan dan Datin Rosnah tahu mengapa Ridhuan mengamuk. Namun, perkara itu masih menjadi tanda tanya kepada Datuk Shahrizal menyebabkan dia berlari menuju ke bilik anak sulungnya itu. Melihat tindakan Datuk Shahrizal, Datin Rosnah dan Izwan mengikut jejak Datuk Shahrizal.

Di bilik Ridhuan, semua perabot tunggang terbalik dan bilik itu telah menjadi ibarat kapal dilanda garuda. Ridhuan yang sedang duduk di birai katil bangun menuju ke arah ibu, abah dan adiknya yang baru saja tiba di biliknya dengan riak wajah yang sangat bengis.

"Siapa yang masuk bilik Rid tadi ibu? Is it you?" tanya Ridhuan, kasar.

"Kenapa Rid tanya ibu soalan itu?" tanya Datin Rosnah semula, pura-pura tidak tahu apa yang berlaku.

"You know what is inside my room, are you? Iz, did you know about this?" tanya Ridhuan lagi.

Baik Datin Rosnah mahupun Izwan masih tidak menjawab soalan Ridhuan dan ini membuatkan Ridhuan berang lalu menumbuk Izwan. Tindakan Ridhuan mengejutkan kedua ibu bapanya dan Datin Rosnah bertindak menarik Izwan yang sedang mengerang kesakitan ke dalam pelukannya.

"Tak cukup ke apa yang Rid buat pada Syaz sampai Rid nak pukul Iz pula?" tengking Datin Rosnah.

"So, you do know about it. How did you know? Arissa datang mengadu pada ibu ke?" tanya Ridhuan dalam nada sinis.

"Tak, abang! Iz yang perasan bilik abang lain macam sejak minggu lepas! Kak Arissa pun dapat tahu dari ibu tadi!" bentak Izwan yang tidak berpuas hati dengan tindakan abangnya.

"Kau jangan kurang ajar, Iz! Kau baru habis SPM, keluar rumah pun tak lagi, ada hati nak lawan aku?" bentak Ridhuan lalu menampar Izwan.

"Puas hati abang?" tanya Datin Rosnah kepada Datuk Shahrizal, sinis.

"Macam mana hati aku nak puas kalau punca segala yang terjadi tak ada disini?" jawab Datuk Shahrizal, angkuh.

"Punca segalanya ada depan mata abah saja," sampuk Izwan lalu menuding ke arah Ridhuan. "Abang Syaz tak salah, baik dalam hal ini, mahupun hal-hal sebelum ini."

"Kau pun nak sebelahkan si pencuri itu ya, Iz? Kau ini anak abah ke bukan?" bentak Datuk Shahrizal.

"Setidak-tidaknya Syazwan dan Izwan memang anak Ros dan abang. Ridhuan saja yang bukan," jawab Datin Rosnah, sinis.

Kenyataan Datin Rosnah mengejutkan semua orang disitu.

*bersambung*

No comments:

Post a Comment