Thursday, June 4, 2015

Kasih Tercipta Part 13...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Seperti yang korang dah tau, cerpen "Alasan Untuk Bahagia" dah melabuhkan tirainya. So dah boleh sambung cerpen ni pula. Okay? Untuk part sebelumnya, sila klik link-link dibawah:



Syazwan yang melihat reaksi Umairah dan Arissa daripada pertanyaannya itu berasa geli hati. Muka masing-masing macam nampak hantu.

"Sah, tengah mengata abang! Apa nak jadilah dengan isteri abang ni? Hah, kau pun sama Mai! Datang rumah orang, mengata tuan rumah pula!" Bebel Syazwan setelah melabuhkan punggungnya bersebelahan Najihah.

"Mengata pun benda yang baik-baik saja yang datang dari mulut bini kau ni, Syaz. Tak pernah sekalipun aku dengar dia cakap benda buruk pasal kau. Kau sepatutnya bangga ada isteri macam dia," jawab Umairah, selamba.

Arissa masih lagi tunduk dan mendiamkan diri. Syazwan yang perasan keadaan isterinya itu bertindak memaut bahu isterinya. Tindakan Syazwan telah mengejutkan Arissa.

"Sayang kenapa? Abang tengok dari tadi Arissa diam saja. Abang bergurau saja pasal tadi, maafkan abang," pujuk Syazwan.

"Tahu, abang. Cuma hati ini tiba-tiba rasa tak sedap. Abang, kita pergi tidur mana-mana malam ni nak? Arissa rasa tak senanglah."

"Kenapa tiba-tiba saja ni? Dah 2 bulan kita duduk sini, abang tengok tak ada apa-apapun. Perasaan sayang kot."

"Hmmm... bila Arissa dah cakap pasal ni, baru aku ingat kenapa aku datang sini. Aku mimpi kau hari-hari sejak Rabu lepas, Syaz. Mimpi tak elok."

"Mimpi apa, Mai?"

"Aku mimpi kau jatuh dalam lubang besar, Arissa lak tersangkut di tebing lubang itu. Aku dapat tarik Arissa saja, tapi bila aku nak tarik kau, aku terjaga."

"Mimpi mainan tidur, Mai. Tak usah difikirkan. In shaa Allah, aku akan selamat."

Umairah dan Arissa saling berpandangan. Arissa hanya mampu mengeluh dengan jawapan suaminya itu.

*     *     *     *     *
Malam itu, Arissa tak dapat melelapkan mata. Masih terngiang-ngiang di cuping telinganya perihal mimpi Umairah tadi. Sungguh, dia memang rasa ada yang tak kena. Tapi apa?

Tiba-tiba, dia terdengar bunyi bising di luar. Dengan pantas, dia bangun dan membuka pintu untuk melihat keadaan diluar. Namun, perutnya yang sarat membuatkan pergerakannya tidaklah selaju mana.

Sebaik saja dia tiba di ruang tamu, dia melihat mak dan ayahnya sedang bergelut untuk melepaskan diri dalam keadaan terikat. Dia menghampiri mereka untuk membuka ikatan, namun dengan pantas lengannya direntap seseorang menghentikan langkahnya. Dia berpusing untuk melihat gerangan yang memegangnya. Alangkah terkejutnya Arissa melihat abang iparnya bersama dua orang lelaki lain yang memegang tali dan pisau.

"Lama tak jumpa, Arissa! Arissa makin cantik sekarang. Pembawakan budak agaknya!" Ucap Ridhuan sambil ketawa terbahak-bahak.

Arissa tidak menjawab. Baginya buang masa menjawab pertanyaan lelaki gila sepertinya abang iparnya itu. Dia hanya menjeling tajam Ridhuan membuatkan Riduan berasa seronok diperlakukan begitu.

"Fiz, kau bawa perempuan ni ke kerusi makan sana dan kau ikat dia! Tapi pastikan perut dia tak terjerut. Nanti kalau apa-apa jadi pada anak tu, ibu aku bunuh aku nanti!"

Lelaki bernama Fiz itu menarik Arissa ke kerusi meja makan lalu mengikatnya. Arissa tidak melawan walaupun dia tak mahu berkompromi dengan Ridhuan.

Bagi menarik perhatian Syazwan yang masih lena, Arissa menjerit. Tindakan Arissa telah mengejutkan Ridhuan lalu dia bertindak menampar Arissa sehingga Arissa pengsan. Kemudian, Fiz mengambil kain lalu diikat mulut Arissa.

Jeritan Arissa mengejutkan Syazwan. Namun, Syazwan tidak terus keluar. Dia menelefon polis lalu dibiarkan talian terpasang dan diletakkan telefon bimbitnya dikocek. Selepas itu, dia keluar dari bilik.

"Akhirnya, VVIP kita keluar juga. Long time no see brother! Bahagia aku tengok kau sekarang. Badan pun dah makin membesar," sindir Ridhuan setelah dia melihat kelibat Syazwan menghampiri mereka.

"Kau nak apa, Rid? Kenapa kau ikat mak ayah mentua aku dan Arissa? Kalau kau nak apa-apakan aku, bawa aku saja. Jangan diusik mereka bertiga!" Tengking Syazwan sambil menghulurkan kedua pergelangan tangannya kepada Ridhuan.

"Aku tak nak kau seorang saja yang menderita, orang gila! Aku nak semua orang yang sayangkan kau dapat habuan sama sebab mereka sayangkan kau! Fiz, ikat tangan dia!"

Fiz mendekati Syazwan lalu mengikat pergelangan tangan Syazwan ke belakang. Dibiarkan baki tali itu terjuntai lalu diserahkan hujung tali itu kepada Ridhuan.

Ridhuan menarik hujung tali itu membuatkan Syazwan tersungkur dihujung kaki Ridhuan. Melihat keadaan itu, Ridhuan tersenyum puas.

"Kalau kau nak aku lepaskan mereka bertiga, aku nak kau cium kaki aku! Sekarang!"

Pak Awi dan Mak Ana yang melihat kejadian itu hanya mampu mengalirkan air mata  melihat menantu mereka dilayan bak anjing oleh darah dagingnya sendiri. Sebak hati mereka melihat Syazwan yang masih bertarung dengan dirinya.

Syazwan masih kaku diposisi lamanya. Dia tak mahu diperlakukan seperti anjing, namun nyawa tiga kesayangannya dalam taruhan. Apa yang perlu dia lakukan? Sungguh dia tak mengerti...

*bersambung*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com