Monday, June 8, 2015

Kasih Tercipta Part 16 (Akhir)...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Part ini sebenarnya dilakukan selepas selesai part 14 & 15. Sebelum idea kering, sambungkan sajalah. Jadi, untuk part sebelumnya, sila klik link-link dibawah:

"Apa maksud kamu Ros? Bukan ke kamu mengandungkan anak abang?" tanya Datuk Shahrizal yang keliru dengan kenyataan isterinya.

"Memang betul, tapi anak itu dah meninggal sejak dilahirkan. Dia lemas akibat terbelit dengan urinya. Anak kita yang meninggal itu bukannya lelaki, tetapi perempuan."

"Habis itu, mana datangnya Rid ini ibu?" tanya Ridhuan pula, keliru.

"Ros tahu abang ada perempuan lain ketika itu dan perempuan itu mengandungkan anak abang. Dia datang jumpa Ros beritahu dan minta Ros pujuk abang supaya kahwini dia. Ros saja tak pernah buka cerita sebab Ros tahu abang akan apa-apakan dia kalau Ros minta abang kahwini dia, sebab dia seorang GRO bukan?"

"Jadi, Rid anak abah dengan GRO itu ke ibu?" tanya Ridhuan lagi.

"Ya, Rid. Sewaktu ibu melahirkan arwah kakak kamu itu, abah ada urusan kerja di Jepun, jadi dia tak dapat pulang serta-merta. Sehari selepas ibu bersalin, ibu dapat tahu yang dia juga telahpun bersalin dan lahirkan seorang anak lelaki."

"Habis itu, mana Heliza sekarang Ros? Macam mana anak Heliza boleh sampai pada Ros? Kenapa Ros tak pernah beritahu abang?"

"Adakah perkara akan berubah kalau Ros beritahu abang? Rid tetap anak abang dengan dia, Ros dah buat ujian DNA semasa mula-mula Ros terima Rid. Dia dah lama meninggal, semasa melahirkan Rid. Dia yang amanahkan orang untuk hantar Rid pada Ros untuk dibesarkan. Ternyata kehadiran Rid dapat mengisi kekosongan anak kita yang telahpun meninggal itu."

Terduduk Datuk Shahrizal mendengar pengakuan isterinya. Dia sangkakan dia cukup hebat, ternyata isterinya lebih hebat dalam mengatur strategi. Ridhuan pula masih terbungkam mendengar kebenaran tentang ibu kandungnya.

"Rid tetap darah daging Syaz, sedangkan Rid bukan darah daging ibu. Setiap kali Rid lukai Syaz, ibu sentiasa terfikir, kenapa ibu boleh besarkan Rid dengan sempurna sedangkan Rid adalah anak luar nikah suami ibu tapi Rid boleh aniaya adik kandung Rid sendiri?"

Ayat tersebut telah membuatkan Ridhuan tersentak. Namun, segalanya telah berlaku. Nasi sudah menjadi bubur.

"Syaz mana, ibu?" tanya Rid, perlahan. Wajahnya nampak serabut sekali. Seolah-olah pelbagai perasaan bercantum dalam riak wajahnya.

"Rid nak apa lagi pada Syaz? Tak cukup ke Rid dera dia? Rid tahu tak, selama ini ibu lebihkan anak tiri ibu daripada anak kandung ibu sendiri? Rid tahu tak, betapa terseksanya hati ibu? Pernah tak Rid bayangkan apa perasaan ibu dan Arissa bila tengok keadaan Syaz lepas Rid seksa dia? Rid ini manusia jenis apa?" tanya Datin Rosnah lagi, kali ini suaranya mula meninggi.

Ridhuan tidak menjawab satupun soalan Datin Rosnah, hanya air mata yang menggantikan kata-kata yang tak mampu terungkap. Datuk Shahrizal terkesima mendengar soalan Datin Rosnah lalu bangun menghadap anak sulungnya.

"Rid buat apa pada Syaz? Jawab soalan abah ini, Muhammad Ridhuan!"

"Rid nak minta maaf, ibu, abah. Rid berdosa sangat pada semua orang. Betul kata Iz, Rid punca segalanya. Rid yang curi duit abah dulu, bukan Syaz. Rid seksa Syaz sejak hari itu sehingga dia alami kemurungan, dan Rid buat Syaz macam haiwan peliharaan sejak seminggu lepas," jawab Ridhuan dalam esak tangisnya.

Mendengar pengakuan Ridhuan, Datuk Shahrizal hilang akal lalu menampar Ridhuan.

"Anak tak guna!" jerit Datuk Shahrizal berkali-kali sambil menampar Ridhuan berulang kali.

"Abah, jangan pukul abang Rid lagi!" jerit Syazwan yang datang dari biliknya dan bertindak menarik tangan Datuk Shahrizal. Datuk Shahrizal berpaling menghadap Syazwan lalu memeluk anak keduanya sekuat hati. Syazwan yang menjerit kesakitan akibat luka di badannya dicengkam pelukan Datuk Shahrizal membuatkan dia meleraikan pelukan itu lalu melihat tubuh badan anaknya itu. Meskipun dia memakai seluar panjang dan t-shirt, namun luka di lengan Syazwan masih ketara untuk dilihat.

"Setelah apa yang Rid buat, Syaz masih boleh lindungi dia?" tanya Datuk Shahrizal, berang.

"Apapun yang dia buat, sekiranya dia dalam keadaan bahaya, Syaz akan tetap lindungi dia. Sebab dia satu-satunya abang Syaz. Same goes to Iz, abah. Betul, Syaz nampak macam tak ambil kisah hal keluarga tapi Syaz sengaja buat begitu sebab Syaz jauh hati dengan penilaian abah terhadap Syaz. Sedangkan apa yang semua orang dalam rumah ini buat, semuanya Syaz tahu. Termasuklah urus niaga abah dengan broker rumah itu."

Kenyataan Syazwan mengejutkan semua orang. Bagaiman Syazwan boleh selidik tentang gerak-geri keluarganya?

"Mana Syaz tahu pasal rumah itu?" tanya Datuk Shahrizal.

"Syaz tahu abah nak berikan rumah itu pada Syaz supaya Syaz tak duduk bersama keluarga mentua Syaz lagi. Syaz tak nak rumah itupun, abah. Abah boleh berikan pada abang Rid. Syaz akan tinggal disini, jaga ibu, jaga abah. Oh ya, abang! Syaz tak pernah ambil hati dengan apa yang abang lakukan pada Syaz. Syaz tahu abang tertekan dengan beban kerja yang abah berikan pada abang seorang sedangkan abah sepatutnya bahagikan antara kita berdua tapi disebabkan Syaz ini pencuri..."

"Jangan cakap macam itu, Syaz. Pencuri itu bukan Syaz, tapi abang. Abang minta maaf sebab biarkan Rid hidup dengan beban abang. Memang selayaknya abang terima bebanan kerja itu, mungkin sebagai balasan abang sebab abang tolak beban abang pada Syaz. Maafkan abang, Syaz!"

Syazwan tidak menjawab, sebaliknya menarik Ridhuan ke dalam pelukannya. Adegan itu mencuit perasaan semua yang ada disitu, termasuklah Arissa yang sedari tadi memerhatikan semuanya.

     *     *     *     *     *
"Abang ada nampak Wawa tak? Tadi dia main dalam bilik, jadi Arissa susukan Hazwan. Alih-alih tengok dah hilang," tanya Arissa setelah melihat Syazwan menutup pintu bilik.

"Wawa? Dia tengah main iPad dengan papa dia. Biarlah, lagipun abang Rid baru balik dari Argentina. Bagilah dua orang itu lepas rindu," jawab Syazwan lalu duduk disebelah Arissa yang masih lagi menyusukan anak kedua mereka, Aris Hazwan.

"Ya ke? Setiap kali abang Rid balik, Wawa mesti melekat dengan papa dia. Sampai ibu dengan abah dia pun dah tak laku dah. Sama juga kalau Iz balik, mesti berkepit dengan daddy dia. Aduhai!" ngomel Arissa yang mengundang tawa Syazwan.

Aris Hazwan bin Muhammad Syazwan, anak kedua Arissa Azalea dan Muhammad Syazwan yang lahir 3 tahun selepas kelahiran Arissa Irwani binti Muhammad Syazwan. 4 tahun berlalu sejak kejadian itu, namun ianya masih ada dalam fikiran Arissa dan Syazwan bukan sebagai igauan tetapi pengajaran.

Akibat tindakan Ridhuan 4 tahun lalu itulah, Datuk Shahrizal telah menghantarnya menguruskan projek syarikat di Argentina. Projek itu tamat beberapa minggu lepas dan Ridhuan pulang ke tanah air kelmarin. Pemergian Ridhuan telah membawa kepada perubahannya yang kini telah mula mengenal agama yang dianutinya selama ini. Atas perubahan ini jugalah, Datin Rosnah telah setuju dengan permintaan anak sulungnya tahun lepas yang inginkan ibu bapanya mencarikan jodoh untuknya sebagaimana adiknya terima 5 tahun lepas. Maka, minggu depan merupakan pernikahan Ridhuan dengan anak kawan sekolah Datuk Shahrizal, Nurul Iman binti Wahid, yang merupakan seorang guru sekolah rendah di Ipoh.

Manakala Muhammad Izwan bin Shahrizal, anak bongsu kepada Datuk Shahrizal dan Datin Rosnah, baru sahaja menamatkan pengajiannya di University of Manchester dalam jurusan biokimia. Sementara menunggu majlis graduasi, Izwan mengambil keputusan untuk mencari pengalaman kerja di London bagi melatih dirinya untuk berdikari.

Syarikat milik Datuk Shahrizal kini diuruskan oleh Syazwan sebagai CEO dan Ridhuan pula bakal dilantik sebagai COO syarikat tersebut setelah Datuk Shahrizal bersara tahun lepas. Syazwan telah menawarkan untuk memberikan jawatannya kepada Ridhuan namun ditolak mentah-mentah oleh Ridhuan kerana dia merasakan Syazwan lebih hebat mengambil hati pelanggan dan pemegang saham dengan hasil kerjanya.

Umairah, sepupu kepada tiga beradik itu yang juga kawan baik Arissa telahpun berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia dan bakal bertunang dengan rakan sekerjanya tidak lama lagi. Kepulangan Ridhuan telah menyingkap kebenaran baru di mana bakal tunang Umairah rupanya adalah bekas rakan sekelas Ridhuan ketika di kolej dulu. Ternyata dunia ini sangat kecil.

Datin Rosnah merupakan insan yang paling gembira kerana pengorbanannya 31 tahun lalu tak sia-sia.Dia sentiasa mendoakan semoga arwah ibu kandung Ridhuan diberkati Allah SWT dan sebagai ibu yang membesarkan Ridhuan, dia berterima kasih pada Heliza binti Ghani kerana melahirkan seorang anak yang sangat hebat. Bermula detik kelahiran itulah, sebuah kisah kasih mula tercipta.

*Tamat*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com