Sunday, May 6, 2012

Kasih Tercipta Part 3...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...


Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana  mencoret dalam blog ana ini... Setelah 2 part cerpen bersiri baru ana, macam mana? Puas hati? Kalau puas hati, Alhamdulillah... Kalau tak, korang boleh berikan kritikan ataupun komentar kepada ana...Insya-Allah ana akan cuba ubah... =)

Jadi, hari ini ana nak sambung cerpen bersiri ana lagi... Untuk part sebelumnya, sila klik link-link dibawah:


"Maklang dengan paklang kaulah. Masuk meminang aku untuk sepupu kau,"jawab Arissa.

"Sepupu aku? Siapa?"tanya Umairah, hairan.

"Syazwan,"jawab Arissa, pendek.

"Syazwan? Wow, interesting!" ucap Umairah lalu ketawa.

"Kenapa gelak? Gila ke apa?"tanya Arissa, bengang.

"Tak adalah, sesuai sangatlah kau orang. Macam anjing dengan kucinglah kau orang nanti,"jawa Umairah lalu menyambung tawanya.

Kenapa pula?"tanya Arissa yang bertambah hairan.

"Aku boleh bayangkan, mesti korang macam Amir dengan Zara kan nanti?"jawab Umairah sambil mengenyitkan sebelah matanya.

"Tak payah nak Vanila Coklat sangatlah, gedik! Ini bukan drama swasta, ini realiti. Realiti, tahu?"bentak Arissa, geram.

"Apa-apapun redha sajalah. Mungkin ada hikmahnya nanti,"jawab Umairah sambil menepuk bahu Arissa lalu beredar meninggalkan Arissa sendiri.

*     *      *     *     *

"Apa masalah ibu ini? Kenapa ibu pergi meminang dia untuk Syaz? Syaz belum ready nak kahwinlah!"bentak Syazwan, tak setuju.

"Jangan kurang ajar boleh tak Syaz? Kami meminang diapun untuk kepentingan dan kebaikan kamu, Syaz!"tengking Datuk Shahrizal, hilang sabar.

"Abang, sabarlah sikit. Tak apalah, abang naik dulu. Biar Nah cakap dengan dia,"sampuk Datin Rosnah.

"Elok sangatlah itu. Abang pun dah hilang sabar dengan budak ini!"jawab Datuk Shahrizal, kasar lalu bangun dan beredar meninggalkan Datin Rosnah bersama Syazwan sendiri.

"Ibu, kenapa ibu buat Syaz begini?"tanya Syazwan, lembut.

"Sebab ibu nak Syaz faham apa ertinya berkeluarga. Ibu tak nak Syaz ikut jejak langkah abah,"jawab Datin Rosnah.

"Syaz dah tawar hatilah nak berkahwin. Syaz takut Syaz tak berlaku adil pada isteri Syaz. Sudahlah abah tak bersikap adil pada anak-anaknya, Syaz risau Syaz akan buat benda yang sama,"keluh Syazwan.

"Ibu faham, sebab itu ibu harap Syaz boleh cuba. Ibu tahu Syaz boleh jadi seorang suami yang bertanggungjawab,"jawab Datin Rosnah, cuba untuk yakinkan Syazwan.

"Entahlah ibu, Syaz risau Syaz rosakkan masa depan orang lain kerana Syaz,"keluh Syazwan lagi.

"Tolonglah ibu, Syaz. Syaz saja harapan ibu,"rayu Datin Rosnah menyebabkan Syazwan mula serba salah.

"Baiklah, ibu. Syaz akan cuba,"jawab Syazwan, pasrah.

Mendengar jawapan Syazwan, Datin Rosnah memeluk Syazwan lalu mengalirkan air matanya. Syazwan yang mengetahui ibunya sedang menangis, mula berasa sebak.

*     *     *     *     *

Kelas Calculus Prof. Bahyah berakhir lewat 10 minit hari ini menyebabkan Umairah dan Arissa berasa semakin mengantuk. Entah mengapa pensyarah mereka berdua hari ini terlalu rajin dan bersemangat untuk mengajar.

"Baiklah kelas, kita akan sambung pelajaran kita esok. Saya nak kamu siapkan assignment kamu dan hantar sebelum Jumaat ini ya. No excuse! Baik, boleh bersurai sekarang," pesan Prof. Bahyah sebelum menutup kelasnya.

Arissa dan Umairah berjalan keluar dari dewan kuliah tetapi keduanya berhenti apabila mereka ternampak Syazwan yang sedang duduk di atas bangku yang terletak berhadapan dengan bilik kuliah mereka.

Melihat dua orang gadis itu, Syazwan bangun lalu menuju ke arah mereka. Disebabkan wajah Syazwan yang agak kacak, kehadirannya di situ menarik perhatian pelajar-pelajar lain yang berada berhampiran.

"Well, well, well. What brings you here, my dear cousin?"tanya Umairah, sinis.

"I need to talk to my future wife. Tapi kau kena temankan kami, Mai. Boleh?"tanya Syazwan. Sengaja dia tekankan perkataan "future wife" itu supaya pelajar-pelajar wanita yang memerhatikan sedari tadi pergi meninggalkan mereka.

"Kenapa nak cakap dengan saya? Saya tak kacau hidup awak pun,"jawab Arissa, bengang dek perkataan "future wife" yang diucapkan oleh Syazwan tadi.

"Saya nak pastikan sesuatu sebelum kita bernikah. Saya tak nak awak terkejut nanti,"jawab Syazwan, selamba.

"Baiklah, kita ke kafe sajalah. Mai, boleh temankan kami?"tanya Arissa.

Umairah hanya mengangguk. Melihat respon Umairah, Arissa mula berjalan ke kafe seiring dengan Umairah dan diikuti oleh Syazwan.

Setibanya di kafe, Arissa duduk di atas kerusi yang boleh memuatkan 4 orang satu meja. Umairah duduk di sebelah Arissa manakala Syazwan pula duduk di hadapannya.

"Ada apa yang awak nak cakap? Saya ada kelas pukul 3 petang nanti. Nanti lambat pula,"ucap Arissa.

"Kenapa awak terima pinangan ibu saya?"tanya Syazwan, jujur.

Mendengar soalan Syazwan, Arissa menelan air liur. Tak tahu apa yang harus dia jawab. Umairah hanya mampu menggelengkan kepala.

*bersambung*



Foot print: Ana seorang yang degil, remember? ;)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com