Tuesday, February 14, 2012

Hapuskanlah Egomu Sayang Part 5...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog kelabu ana ini... Malam ini ana ingat nak mula sambung cerpen bersiri ana... Macam biasa, part sebelumnya ada di bawah:


"Untung ada orang itu, suami sayang juga walaupun isteri dia layan dia macam nak tak nak. Aku ini, sayang orang bertahun-tahun pun orang itu tak sayang aku pun,"sindir Syahira setelah Aamir pergi membeli makanan.

"Untung jadi ada orang itu, kalau dapat orang yang ditunggu itu jadi suami pun, sekurang-kurangnya dia tak pernah khianati kau,"sindir Nadira pula.

"Belum tentu dapat lagi Ida, lainlah kau. Dah tentu-tentu halal pun kau layan dia macam mana dia layan kau dulu. Dulu, hubungan kau orang itu haram, dia buat macam itu, kau pun dapat saham pahala. Sekarang ini, kau buat dia macam ini, dia dapat saham dosa. Kau tak risaukan dia ke?"ceramah Syahira.

"Aku masih cuba nak terima, aku cuma minta masa. Kenapa semua orang susah sangat nak faham hah?"bentak Nadira akibat rimas dengan ceramah Syahira itu.

"Aku bukan apa, aku tak nak kau menyesal nanti. Itu saja,"jawab Syahira.

"Apa perasaan kau kalau hari-hari kau mimpikan saat dia tinggalkan kau? Tak pernah seharipun terlepas. Seronok ke?"tanya Nadira balik.

"Kau ini banyak fikir ke Ida? Kau selalu begitu. Nanti dia tinggalkan kau macam mana?"duga Syahira.

"Bukan jodoh akulah kalau macam itu,"jawab Nadira sambil memandang ke arah Aamir yang tiba dengan sedulang makanan.

"Suka hati kaulah, Ida. Jangan cakap aku tak beritahu,"jawab Syahira lalu beredar untuk membeli makanan.

"Kenapa dengan Ira itu sayang?"tanya Aamir yang masih terpinga-pinga.

"Dia marah saya tadi, pasal saya tak boleh layan awak macam mana isteri-isteri lain buat,"jawab Nadira, jujur.

"Peliklah Dira ini,"luah Aamir.

"Kenapa pula?"tanya Nadira, hairan.

"Kalau tak suka abang, kenapa jujur sangat?"tanya Aamir lagi.

"Ada saya cakap saya tak suka? Tak ada kan? Jangan fikir bukan-bukan boleh? Cuma saya masih tak boleh lupa apa yang awak buat pada saya dulu,"jawab Nadira.

"Insya-Allah, nanti abang akan ceritakan semuanya. Itu janji abang pada Ira dulu kan? Abang tahu Dira tahu tentang ini,"tanya Aamir.

"Tak payah bagi harapan lagilah. Saya tak nak terluka lagi,"jawab Nadira lalu menyuapkan ayam goreng ke dalam mulutnya.

Aamir hanya mampu memandang isterinya sayu. Dia tahu isterinya cepat fobia, jadi salahnya juga tak berterus terang dari mula.

*     *      *      *       *

"Hari ini saya rasa seronok sangat,"luah Aamir tiba-tiba. Nadira yang sedang memandu mengerling ke arahnya, hairan.

"Kenapa pulak, Aamir?"tanya Nadira.

"Sebab saya dah jatuh hati pada seorang wanita,"jelas Aamir.

"Habis itu, selama ini awak dengan saya, tak sayanglah?"tanya Nadira.

"Tak, hanya suka,"jawab Aamir, selamba.

"Siapa perempuan bertuah itu?"tanya Nadira, cemburu.

"Perempuan yang sayangkan saya seikhlasnya,"jawab Aamir, ingin menduga.

"Yalah,"rajuk Nadira.

"Saya harap saya boleh berkahwin dengan insan itu,"luah Aamir lagi sambil menjeling ke arah Nadira. Nadira masih berpura-pura selamba.

"Insya-Allah Aamir,"jawab Nadira, perlahan.

Tiba-tiba, lamunan Aamir terhenti. Dia menekup mukanya dengan kedua belah tangannya. Sesaat kemudian, dia mengeluh.

"Apakah aku salah dalam bertindak dulu, ya Allah? Ataupun caraku dulu terlalu kejam? Ya Allah, berikanlah aku kekuatan dalam memikat isteriku semula,"doa Aamir yang tanpa disedari didengari oleh Nadira dari belakang.

Nadira hanya membisu. Dia tahu suaminya terseksa, dia juga turut merasakannya. Akan tetapi, suaminya lebih menghargai keperitan daripada kesenangan, itulah yang membuatkan dia terpaksa berbuat begitu.

"Maafkan Dira, abang. Kalau abang boleh bersabar sikit saja lagi,"bisik hati kecil Nadira.

*      *       *       *       *

Syahira sedang membelek iPad miliknya apabila duduk seorang lelaki dihadapannya. Melihat kehadiran lelaki itu, Syahira menutup iPad itu lalu memandangnya.

"Sorry lambat, tadi jalan sesak. Dah lama sampai?"tanya Azhar, lelaki itu.

"Baru saja. So, how's Nani? Sihat?"sindir Syahira.

"U kalau tak sindir orang sehari, boleh tak? Dah 5 tahun I putus dengan Nani, kami kawan sajalah."

"Ada I tanya ke, Har? Tak ada kan?"tanya Syahira dengan nada menyampah.

"Ya Allah Ira, I memang tak ada apa-apa dengan dia,"jelas Azhar lagi.

"I don't think I should know that. So, apa cerita U nak datang jumpa I ni?"tanya Syahira, ubah topik.

"I heard Ida and Aamir dah kahwin. Betul ke?"tanya Azhar.

"Yes, why?"tanya Syahira pula.

"Kalau macam itu, kenapa Aamir tinggalkan Ida dulu?"tanya Azhar, hairan.

Syahira terkesima mendengar soalan itu. Sudah 5 tahun dia rahsiakan daripada semua orang, termasuklah kawan baiknya sendiri, Nadira dan Azhar. Apa patut dia beritahu Azhar sekarang?

*bersambung*



Foot print: Bertahanlah sikit lagi, kalau tak boleh bertahan, kenapa tunggu dulu? ;)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com