Friday, February 10, 2012

Pengorbanan Sahabat Sejati Part 11 (Akhir)...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah dan karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog ini... Tengahari ini ana ingat nak sambung cerpen bersiri kedua ana ini... Klik dibawah untuk link part sebelumnya:


"Terima kasih sebab sudi jadi saksi aku, bro. Aku cuma nakkan yang terbaik untuk sahabat aku. Kau orang berdua adalah sahabat aku yang paling aku sayang,"ucap Safwan kepada Shafrizal sebaik saja mereka keluar dari bilik Mahkamah Syariah Ipoh.

"Tak ada hal, cuma aku kasihan kat kau. Kau kena bayar denda,"jawab Shafrizal.

"Money is not everything, my friend. Aku tahu kau jaga bekas isteri aku baik-baik, almaklumlah janda berhias mana ada idah,"seloroh Safwan sambil tersenyum nakal pada Ainul yang berdiri di sebelah Shafrizal.

"Bijak jugak kan Wan ni, Rizal? Mar pun lupa dia tak pernah sentuh Mar,"sampuk Ainul.

Mendengar jawapan Ainul, mereka berdua ketawa besar.

"Oh ya, kau macam mana?"tanya Shafrizal.

"Setiap pengorbanan ada ganjaran, bro. Kau dah dapat ganjaran kau, mestilah ganjaran aku pun ada,"jawab Safwan.

"Maksud kau?"tanya Shafrizal.

"Sebenarnya aku dah madukan Mar untuk seminggu, tapi nikah gantung saja,"jawab Safwan sambil tersenyum.

"What? Wan madukan Mar? How dare you do this to me, ex husband!"jerit Ainul lalu memukul bekas suaminya dengan beg tangannya.

"Alahai, Wan kahwin sebelum kita cerai sebab nak buat plan B kalau dibuatnya Mar itu kental sangat. Maafkan Wan ya,"jelas Safwan.

"Okay, Mar maafkan tapi siapa wanita bertuah itu?"tanya Ainul, hairan.

"Alia Masturah binti Mazlan,"jawab Safwan sambil tersenyum lebar.

"Apa? Mas?"jawab Shafrizal dan Ainul, serentak.

*     *     *     *     *

"Abang, boleh Mar tanya sesuatu?"tanya Ainul kepada suaminya.

"Apa dia, sayang?"balas Shafrizal sambil memandang isterinya itu. Senyuman manis terukir di bibirnya.

"Kenapa abang tak mengaku dari mula yang abang sayangkan Mar?"

"Sebab abang tak nak perasaan abang membawa kepada maksiat. For me, no couple before nikah. Sebab itulah bila kawan baik abang masuk minang sayang dulu, abang mengalah. Matlamat tak menghalalkan cara, Mardhiah."

"I love when you call me Mardhiah,"puji Ainul sambil mengusap rambut Shafrizal.

"I love when you call me abang,"jawab Shafrizal sambil tersenyum nakal.

"We love when both of you are not overacting in public,"sampuk Safwan dan Masturah yang tiba-tiba muncul entah dari mana.

"Macam mana kau orang tahu kitaorang kat sini?"tanya Shafrizal.

"Ingat tak waktu kau beritahu aku pasal mimpi kau kat Mekah dulu? Kau ada mention kan tasik UTP ini tempat kegemaran Mar?"tanya Masturah.

"Oh ya, aku ingat. Anyway, aku nak ucapkan terima kasih banyak-banyak sebab berkorban untuk kami berdua. Kau orang memang sahabat sejati aku,"ucap Shafrizal.

"Sahabat sejati takkan ambil perempuan idaman sahabatnya sebagai isteri,"seloroh Safwan.

"Setiap yang berlaku ada hikmah, Wan. Kalau tak, takkan boleh tersayang Mas kan?"sampuk Ainul pula.

"Tahu tak apa. Dulu tak pandang pun Mas ini,"celah Masturah.

"Yalah, abanglah salah kan?"rajuk Safwan.

"Alahai, merajuk pula suami Mas ini. Lelaki tak elok merajuk. Buruk,"jawab Masturah sambil menarik kedua belah pipi Safwan.

Ainul dan Shafrizal hanya ketawa melihat keletah kedua kawan baik mereka itu. Sesungguhnya ternyata jodoh mereka berempat tersangatlah kuat kerana keikhlasan mereka dalam bersahabat itu sangat jelas malah sanggup untuk mengorbankan kehendaknya demi kehendak yang lain...

*Tamat*



Foot print: Elak apa yang boleh dielak, ubah apa yang boleh diubah, tipu selagi mampu untuk menipu... Semoga berjaya! =)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com