Monday, February 20, 2012

Hapuskanlah Egomu Sayang Part 8...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog kelabu ana ini... Alhamdulillah, hari ini ana telahpun mendapat IC baru ana dan juga pekerjaan. Maaflah kalau lepas ini ana tak dapat nak update blog selalu. Anyway, ana ingat nak sambung cerpen lagi... Macam biasa, part sebelumnya ada di bawah:


"Sayang, bangun. Mandi, boleh solat Asar,"ayat itu telah mengejutkan Nadira dari lenanya. Dia menggosok matanya, kelihatan Aamir sedang tersenyum.

"Dah berapa jam saya tertidur?"tanya Nadira, mamai.

"Sejam saja. Lupa ke apa yang jadi tadi?"tanya Aamir sambil tersenyum nakal.

Nadira cuba mengingatkan kembali. Oh tidak, adakah dia telah menyerahkan dirinya kepada suaminya?

"Aduhai, Sayyidah Nadira. Kalau kau dah serahkan diri kau pun, bukan dapat dosa. Dapat pahala lagi ada,"bisik hati kecil Nadira.

"Ingat, ingat. Belum hilang ingatan lagi,"jawab Nadira, selamba.

Aamir memegang tangan Nadira, lembut. Nadira tersentak dengan tingkah suaminya itu.

"Terima kasih kerana buat abang rasa sayang milik abang,"ucap Aamir lalu tersenyum.

"Sama-sama,"jawab Nadira, acuh tak acuh.

"Cepat mandi, lepas sayang mandi, kita solat ya,"arah Aamir, lembut tapi tegas.

Seperti dipukau, Nadira bertindak mengikut apa yang di arah. Hairan Aamir melihat tindak-tanduk Nadira yang sama sekali berlainan dengan sebelum ini.

*     *     *     *     *

"Awak nak lauk apa untuk piknik itu?"tanya Nadira yang sedang membelek-belek ayam di rak sejuk beku. Aamir hanya mengiringi Nadira manakala Suriani, kawan baik mereka berdua sedang mencari barang untuk rumahnya.

"Saya nak lauk hati boleh?"tanya Aamir sambil tersenyum nakal.

"Sejak bila pulak awak makan hati ini, Aamir? Hari itu waktu kenduri kahwin sepupu Syahira, awak kata awak tak makan hati pun,"tanya Nadira, hairan.

"Saya nak hati awak,"jawab Aamir, selamba.

"Aamir Arsyad!"Nadira menjerit kecil lalu memukul Aamir dengan beg tangannya. Aamir pula sudahpun ketawa besar.

"Ala, janganlah marah. Okay, serius. Saya tak kisah apapun, asalkan boleh telan masuk mulut,"jawab Aamir.

"Kalau macam itu, saya masak kegemaran awak, ayam goreng. Okay tak?"cadang Aamir.

"Anything will do, my dear,"jawab Aamir lalu tersenyum manis.

Entah kenapa semakin dia menolak Aamir, semakin banyak kenangan manis mereka menerjah fikiran Nadira. Entah kenapa malam itu dia benar-benarkan rindukan suasana dahulu. Bukan dia tak boleh nak kembalikan suasana itu, tapi hatinya benar-benar terluka atas apa yang Aamir lakukan padanya. Air mata sudahpun mencurah-curah.

"Abang tak kahwin dengan Dira untuk tengok air mata Dira lagi. Cukuplah abang tengok dulu, please don't make it fall again,"ucap Aamir yang datang entah dari mana lalu mengelap air mata isterinya itu.

Nadira terkesima mendengar kata-kata suaminya, entah mengapa hatinya terusik mendengar kata-kata itu. Semakin laju air mata yang jatuh ke pipinya.

Melihat isterinya begitu, dengan pantas Aamir menarik Nadira lalu mereka berpelukan. Tiada suara kedengaran, hanya tangisan Nadira yang jelas terdengar.

*      *      *      *      *

"Maaf lambat, traffic jam tadi," kata Azhar yang duduk di hadapan Inani dan Syahira duduk di sebelah Azhar.

"It's okay. Eh, Ira pun ada? I thought awak datang seorang,"sindir Inani yang tak selesa dengan kehadiran Syahira.

Wajah Syahira sudahpun berubah masam. Perubahan wajah Syahira itu dapat dilihat oleh Azhar.

"Saya bawa Ira sebenarnya ada hal nak beritahu awak. Saya risau saya tak kuat nak beritahu, jadi saya terpaksa bawa Ira sekali,"jawab Azhar.

"Apa yang susah sangat awak nak beritahu saya sendiri sampai awak kena bawa Ira?"Inani sudah mula meninggikan suaranya.

"I guess awak dah salah faham dengan saya. Memang saya layan awak baik, tapi hubungan kita hanya sekadar kawan. Saya harap awak faham,"terang Azhar, perlahan.

"So, awak nak cakap awak pilih Ira, macam itu?"tanya Inani.

"Yes, you are right. Saya pilih dia, bukan sebab dia yang sentiasa ada untuk saya. Bukan sebab dia saja yang sayang saya, tapi sebab dia dah sentuh hati saya,"luah Azhar.

"Habis itu, kenapa panggil saya sayang? Kenapa bagi saya harapan, Azhar Khalid? Kenapa?"bentak Inani.

"Sebab saya tak sampai hati,"jawab Azhar.

"Habis, sekarang sampai hatilah?"bentak Inani lagi.

"Nope, sekarang saya dah muak dengan perangai awak yang asyik salahkan Ira for everything sejak dari mula lagi. Jangan salahkan cinta yang tak berlabuh pada tempatnya, Nani. Mungkin kita tak ada jodoh,"jelas Azhar.

"Kau orang belum kahwin lagi, ada apa dengan jodoh?"sindir Inani.

"Kalau kami tak ada jodoh, saya terima. Tapi untuk saya kembali pada awak untuk kali ketiga, mungkin tidak. Cukuplah awak permainkan hati saya sebelum kita putus 5 tahun lepas,"tegas Azhar.

Syahira tidak mampu bersuara, hanya mampu melihat. Dia benar-benar terkejut dengan semua yang diucapkan oleh Azhar.

Inani yang berang dengan kata-kata Azhar bangun lalu mencurah air limau ais yang dipesannya ke arah lelaki itu.

"Terima kasih atas harapan palsu itu, I hope you like it,"ucap Inani lalu berlalu pergi.

Azhar terkejut dengan tindakan bekas teman wanitanya itu manakala Syahira terkelu melihat bakal tunangnya sudah basah lencun dengan limau ais.

"Kat sebelah itu ada kedai baju kan?"tanya Azhar, lembut.

"Ada, nak I pergi belikan baju ke? U tunggu sini, I pergi,"jawab Syahira lalu berjalan keluar dari kedai makan itu. Azhar hanya memerhatikan Syahira dari jauh.

"Thanks sebab ada untuk I,"Azhar bermonolog sendiri lalu mengeluh panjang.

*bersambung*



Foot print: Ana rindu.... :'(

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com