Friday, February 10, 2012

Perbezaan Dua Cerpen...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog kelabu ana ini... Alhamdulillah malam semalam (bukan pagi ke?) ana telah berjaya menamatkan cerpen bersiri ana yang kedua, "Pengorbanan Sahabat Sejati"...

Post ini adalah post pemisah antara cerpen kedua dan cerpen ketiga yang bakal ana tulis mungkin bermula dari petang atau malam ini... Pasti korang semua tertanya-tanya kenapa wujudnya post ini kan? Post ini dibuat kerana pendapat yang diutarakan daripada salah seorang pembaca blog ini tentang kedua-dua cerpen nukilan ana... So, ana buat post ini untuk menjelaskan tentang kedua-dua cerpen ini... =)

♥ Kekuatan Wanita Itu ♥

Cerpen yang berkisar tentang pengorbanan seorang isteri kepada seorang lelaki biseksual dalam mengubah naluri suaminya itu adalah cerpen pertama yang menggunakan isu keagamaan sebagai tema. Secara jujurnya, kisah ini adalah adaptasi kisah benar yang telah ana tunggang terbalikkan agar menjadi lebih sedap untuk dibaca... 


Maka tak hairanlah kalau korang semua menganggap watak Sarah itu terlalu sempurna, kerana pada hakikatnya watak Sarah yang asal (dunia realiti) taklah sempurna mana dimata ana... Beza watak asal dan watak yang ana ciptakan ini hanyalah Sarah itu tak pernah terfikir langsung untuk berputus asa dalam membantu suaminya bermujahadah... ;)


Watak Fauzi pula hanya diubah dari segi karakter, ana cantikkan lagi sifat teguh dalam pendirian watak itu dan tanamkan sifat tak berputus asa yang lebih kental, tetapi apabila Fauzi kalah dengan godaan nafsu, ana buatkan ianya lebih kejam apabila Fauzi bertindak menunjukkan sifat bangganya dengan dosa yang dilakukan sedangkan watak asal Fauzi itu tak pernah bangga dengan dosanya sendiri...


Cerpen ini memang ana akui sangat berat kerana isu biseksual yang ingin berubah jarang sekali diketengahkan... Ana berani mati mengambil isu ini untuk diketengahkan setelah membuat research selama 2 tahun... Maka cerpen itulah hasilnya... =)

♥ Pengorbanan Sahabat Sejati ♥

Cerpen yang berkisar tentang 4 orang sahabat yang sanggup mengorbankan cinta mereka demi persahabatan ini adalah 100% hasil karya ana sendiri, tetapi diinspirasikan oleh karya kedua kawan baik ana ketika di sekolah rendah dulu, iaitu Raden... Bezanya, yang mengorbankan diri itu tidak terkorban... =)


Mungkin kerana ianya adalah hasil karya ana 100%, maka ana membuatkan tema dan plot cerpen itu lebih ringan dan kurang unsur keagamaan... Walau bagaimanapun, ana cuba juga untuk menyelitkan sedikit mesej-mesej agama dalam cerpen itu, seperti keempat-empat watak itu bebas daripada gejala "couple", dosa isteri yang mengingati lelaki selain suaminya serta apa yang diperlukan dalam Islam ketika menceraikan isteri.


Lagipun, ana hasilkan cerpen ini sesuai untuk bacaan remaja, especially budak sekolah... So, tak adalah cerpen ana berat sangat kan? ;)

So, diharap korang jelas dengan perbezaan kedua cerpen ini... Dalam berkarya, kita tak boleh membuat karya yang hampir serupa saja... Hendaklah dipelbagaikan, kalau tidak nanti orang akan bosan... Jadi, ana tak boleh stereotaip sangat... =) Okay la, nak makan dulu... Catch up later guys, daa~

Foot print: Terima kasih kepada orang yang menjatuhkan ana dulu kerana memberikan ana kekuatan untuk hidup pada hari ini... =)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com