Wednesday, September 13, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 1...

Bahagian 1: Perubahan Hidup Ayra

Cahaya yang terang mengejutkan Ayra daripada lenanya. Lena yang sama sekali tidak direlakannya. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat dirinya berada di dalam sebuah bilik yang agak asing baginya, tambahan pula dengan gari di tangan dan kakinya membuatkan dirinya sukar untuk bergerak.


Dia melihat sekelilingnya, cahaya terang itu datangnya daripada tingkap yang berada di hadapan katilnya. Dia cuba bangun dan berjalan mendekati tingkap tersebut, namun gari di kakinya disambung dengan rantai yang panjangnya hanya lebih kurang semeter dari katil tempat dia tidur tadi, membataskan pergerakannya. Akhirnya, dia kembali duduk di atas katil tersebut.

Dia cuba mengingati apa yang berlaku sehingga dia diperlakukan begini. Apa yang dia dapat ingat, dirinya sedang berjalan di kawasan kedai berhampiran rumahnya apabila tiba-tiba dua orang lelaki berbadan sasa menahannya dengan mengacukan pisau di perutnya. Lelaki yang mengacukan pisau itu meminta dia mengikut mereka andai mahu dirinya selamat.

Dia akur dengan permintaan lelaki tersebut, namun setelah dia dipaksa masuk ke sebuah kereta hitam yang menanti di penghujung blok kedai tersebut, hidung dan mulutnya ditekup dengan tuala yang berbau aneh. Ketika itulah dia mula berasa lemah dan akhirnya pandangannya kelam.

Sedang dia berfikir, pintu bilik tersebut dibuka dari luar. Muncul tiga orang lelaki lengkap berkemeja dan berseluar hitam. Dua daripadanya merupakan lelaki-lelaki yang menahannya tadi, namun lelaki yang di antara mereka berdua dan dirinya masih lagi misteri.

"Cik Ayra Melissa binti Mohd. Elyas?" tanya lelaki misteri itu setelah duduk disebelahnya.

"Bagaimana encik tahu nama saya?" tanya Ayra, sedikit gementar.

Lelaki itu tidak terus menjawab, sebaliknya mula meraba bahu kanan gadis itu. Tindakan lelaki itu membuatkan Ayra mula berasa tidak selesa dan semakin takut.

"Kenal Qatrunnada binti Ruslan?" tanya lelaki itu lagi.

"Kenal, kenapa dengan dia?"

"Dia berhutang dengan saya sebanyak RM50,000 dan meletakkan nama awak sebagai penjamin."

"Apa? Macam mana dia boleh letak nama saya sebagai penjamin tanpa pengetahuan saya?"

Mendengar soalan Ayra, salah seorang lelaki yang berada di belakang menyerahkan beberapa dokumen kepada lelaki yang duduk di sebelahnya itu.

"Ini salinan kad pengenalan awak, bukan?" tanya lelaki itu.

Ayra meneliti kertas yang ditunjukkan di hadapannya itu. Alangkah terkejutnya dia apabila mendapati salinan kad pengenalannya berada di tangan lelaki itu.

"Kenapa saya yang ditahan? Kenapa encik tak cari dia sendiri? Saya tak tahu apa-apapun tentang ini. Lagipun, dia dah pindah keluar dari rumah saya sejak setahun yang lepas dan kami tidak berhubung lagi sejak itu."

"Kalau saya dapat cari dia, saya takkan cari awak. Masalahnya, saya dah cari dia selama setahun tapi tak jumpa. Maka, saya terpaksalah cari awak supaya awak boleh tolong lunaskan hutang dia," terang lelaki itu sambil meraba peha Ayra pula.

"Tolonglah encik, RM50,000 itu bukannya sedikit. Saya tak ada wang sebanyak itu," rayu Ayra dalam sedu-sedan tangisannya.

"Betul awak tak ada duitnya?" tanya lelaki itu semula.

"Betul, encik. Saya hidup sebatang kara. Pada siapa saya nak pinjam duit untuk bayar hutang ini? Jadi, encik tolonglah lepaskan saya. Saya janji saya akan cari Qatrunnada sampai dapat," rayu Ayra lagi.

Mendengar rayuan Ayra, lelaki tersebut menarik rambutnya yang mengurai itu ke belakang. Ayra hanya mampu menjerit dalam kesakitan.

"Kau ingat aku ini bodoh? Ini Harry tahu, belum pernah lagi aku salah dalam menilai orang! Kau ingat aku tak tahu yang kau akan larikan diri selepas aku lepaskan kau?" tanya lelaki itu yang masih lagi menarik rambut Ayra.

"Jangan buat saya begini, encik. Saya janji saya akan cari Qatrunnada sampai dapat untuk encik."

"Tak payah! Buat apa aku lepaskan kau dengan 50-50 jaminan yang aku akan dapat duit aku sedangkan aku boleh jual kau dan dapat duit aku semula beserta tiga atau empat kali ganda nilai bunga?"

"Tolong jangan buat saya begini, encik! Saya merayu sangat," rayu Ayra untuk kesekalian kalinya.

Harry melepaskan rambut Ayra yang ditariknya sedari tadi, lalu bangun dan berjalan meninggalkan Ayra. Ayra hanya mampu menangis kesakitan dan juga mengenangkan nasibnya yang bakal dijual itu.

     *     *     *     *     *

Tindakan salah seorang lelaki yang menahannya ke sini mencampakkan sesuatu ke muka Ayra telah membangunkannya dari tidur. Dia mengangkat benda yang menutupinya wajahnya itu, benda itu adalah sehelai gaun panjang berwarna putih.

"Aku akan bukakan gari di tangan kau, aku nak kau salin baju kau kepada yang ini! Pembeli kau dah tunggu nak bawa kau dari sini!" arah lelaki itu lalu membukakan gari yang membelenggu tangan Ayra.

"Pembeli? Maksudnya aku dah dijual? Ya Allah, Kau selamatkan maruahku dan diriku," doa Ayra, dalam hatinya.

Ayra terus menukarkan pakaiannya setelah gari tangannya dibuka. Setelah selesai, lelaki itu menggari tangannya semula lalu dibukakan pula mangga yang mencangkuk rantai yang disambung pada gari di kakinya. Rantai tersebut dicangkuk pula di gari tangannya lalu dikunci dengan mangga yang dibuka tadi. Selepas itu, Ayra dicempung keluar dari bilik tersebut dan menuju ke ruang hadapan bangunan itu, di mana Harry dan seorang lagi lelaki sedang menunggu.

Ayra diletakkan di atas lantai. Akibat dicempung, kepalanya berasa sedikit pening.

"Tak sia-sia saya bayar dia dengan harga RM5 juta, memang dia ada ciri-ciri wanita yang saya inginkan," komen lelaki yang bersama Harry itu setelah dia melihat 'hasil pembeliannya'.

Ayra mula berasa hairan. Entah mengapa dia merasakan suara lelaki itu sering kali didengarinya sebelum ini. Dia cuba memandang ke arah lelaki tersebut, namun belum sempat dia dapat melihat wajah si pembeli dirinya itu, matanya sudahpun ditutup dengan kain.

Meskipun matanya telah ditutupkan, namun dia dapat merasakan ada tangan yang meraba seluruh badannya, kecuali bahagian sulitnya.

"Badannya cantik. Baiklah, saya puas hati. Boleh saya bawa dia balik?" tanya lelaki yang telah membeli Ayra itu tadi.

"Boleh, Encik H. Saya akan minta Ery bawakan dia masuk ke dalam kereta," ujar Harry.

Ayra hanya memilih untuk mendiamkan diri memandangkan dia masih lagi tidak tahu apakah nasibnya selepas ini. Namun begitu, tak lama selepas itu, mulutnya dilekatkan dengan pita pelekat bagi menghalangnya daripada bersuara. Selepas itu, dia dapat merasakan yang dirinya dicempung sekali lagi sebelum diletakkan di dalam sesuatu seperti peti.

Ayra cuma mencari petunjuk bagi mengetahui di mana dia diletakkan dengan menendang apa saja yang berdekatan dengannya. Ada bunyi seperti dinding besi di sekelilingnya. Akan tetapi, bunyi enjin kereta yang sangat jelas membuatkan Ayra pasti yang diletakkan di dalam bonet kereta lelaki itu.

     *     *     *     *     *

"Ayra Melissa Mohd Elyas, bangunlah!" jeritan itu mengejutkan Ayra yang tertidur selepas puas menangis di dalam bonet kereta itu tadi.

Ayra bingkas bangun. Dia melihat sekeliling, kelihatannya seperti dia berada di dalam sebuah apartment atau kondominium. Selepas puas melihat sekeliling, dia melihat dirinya pula.

Ayra dapat melihat dirinya masih lagi berbaju gaun panjang yang diberikan oleh Ery tadi. Namun begitu, perbezaan pada dirinya ialah dirinya sudah tidak lagi digari dan dirantai. Mulutnya juga tiada pita pelekat yang dilekatkan. Namun begitu, dia masih lagi belum tahu siapakah yang telah membelinya dirinya dengan harga RM5 juta itu.

Untuk memuaskan rasa ingin tahunya, dia memandang ke arah lelaki yang sedang duduk di atas sofa berhadapannya itu. Alangkah terkejutnya dia melihat lelaki yang amat dikenalinya itu.

"Tak mungkin," ujar Ayra yang masih lagi terkejut.

"Apa yang tak mungkinnya, Ayra?" tanya lelaki itu sambil memandang sinis kepada Ayra.

Ayra tidak menjawab soalan lelaki itu, sebaliknya hanya mengeluh.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com