Monday, September 25, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 14...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 14: Kebenaran Tersingkap

"Saya boleh beritahu puan kenapa, tapi janji dengan saya perkara ini tak sampai ke telinga bos. Kalau puan boleh bekerjasama dengan saya, saya boleh ceritakan apa yang saya tahu," tawar Fred kepada Ayra membuatkan Ayra menongkat dagunya untuk berfikir.

"Baiklah, saya janji. Kenapa kau orang berdua tak boleh tukar nama panggilan saya?" tanya Ayra yang semakin hairan.

"Walaupun bos nampak dingin dengan puan, tapi sebenarnya bos sangat sayangkan puan. Hanya kami berdua dan kawan-kawan baik bos sahaja yang tahu betapa bos sayangkan puan," jelas Fred.

"Takkanlah, dulu saya dengan dia pantang berjumpa, mesti bergaduh," ujar Ayra yang keliru.

"Bos itu ego orangnya, tak semudah itu dia nak berlembut dengan orang, terutamanya wanita. Puan tahu, puan satu-satunya wanita yang berpeluang bertegang urat dengannya. Kalau wanita lain, bertegur sapapun belum tentu. Puan tahu bukan puan adalah PA wanita pertama bos?" tanya Fred setelah dia menjelaskan dengan lebih terperinci.

"Saya ada dengar orang bercerita yang PA dia sebelum ini semuanya lelaki, tapi saya tak tahu pula dingin tuan pada wanita adalah seteruk itu. Kenapa tuan jadi begitu?" tanya Ayra lagi.

"Sebenarnya bos pernah dimalukan oleh wanita yang dia suka ketika di bangku sekolah dulu. Puan faham-fahamlah remaja, mesti ada yang menyimpan perasaan kepada seorang perempuan. Sama juga dengan bos. Dia ada berminat dengan seorang gadis ini, khabarnya anak Datuk. Ketika itu, Tan Sri baru sahaja menubuhkan Mustaqim Ventures setelah dia keluar dari syarikat M&M Constructions, syarikat milik datuk bos yang sekarang dimiliki oleh ayah Encik Wafi."

"Jadi, apa masalahnya?"

"Masalahnya puan, Tan Sri ketika itu belum ada pangkat lagi. Jadi, anak Datuk ini telah bertindak kasar dengan menolak mentah-mentah perasaan bos di depan rakan-rakan mereka ketika majlis hari jadi gadis itu. Cuba puan bayangkan perasaan bos ketika itu."

"Teruknya perempuan itu. Jadi, apa khabar perempuan itu sekarang?" tanya Ayra, ingin tahu.

"Sudah meninggal lima tahun lepas, kemalangan. Khabarnya dia memandu dalam keadaan mabuk. Bila difikirkan semula, bagus juga bos tak bersama gadis itu, kalau tidak pasti bos akan meneguk air haram itu," ujar Fred sambil tersenyum.

"Kiranya tuan tak pernah minum arak? Begitu?" tanya Ayra lagi.

"Sekali pun tak. Kalau dia ke kelab malam sekalipun, dia takkan minum. Dia lebih rela ke kedai serbaneka berhampiran untuk minum. Atas sebab itulah kami ini sanggup bekerja dengan bos," sampuk Apai pula, diselangi oleh anggukan Fred.

"Oh, begitu rupanya. Patutlah ada masa dia elok, ada masa dia teruk. Barulah saya faham," jawab Ayra.

"Saya tak pasti sama ada tindakan saya betul ataupun tidak beritahu ini, tapi puan harus tahu tentang semua orang di sekeliling puan, termasuklah bos," ujar Fred, serba salah.

"Maksud awak?" tanya Ayra, hairan.

"Puan tahu tak kenapa puan dijual?" tanya Fred.

Ayra hanya menggeleng. Baginya itu semua sudah tak penting lagi.

"Sebenarnya puan telah ditipu hidup-hidup oleh bekas teman serumah puan, Kathy Nada. Dia dan teman lelakinya, Harry telah meminjam duit daripada 'along' dengan menggunakan nama puan dan membawa lari duit tersebut. Perkara itu lebih mudah dilakukan kerana syarikat peminjam wang tersebut diuruskan oleh Harry," terang Fred.

Ayra tergamam mendengar penjelasan Fred. Sedikit demi sedikit kekeliruan yang dirasainya selama ini terungkai.

"Jadi, cukup tiga bulan selepas pinjaman itu dibuat, puan diculik dan dijual bagi membayar semula duit yang telah dipinjam dan bakinya diambil oleh mereka."

Ayra tidak menjawab, namun air matanya sudahpun mengalir keluar. Hatinya terasa bagai ditikam ketika mendapati teman serumah yang paling baik baginya sanggup membuat begitu terhadap dirinya.

"Pada malam puan diculik itu bos mengadu pada saya, katanya dia berasa tidak sedap hati. Keesokan harinya, dia tengok puan tak datang kerja. Terus dia minta saya cari puan. Ketika itulah saya menemui maklumat yang puan sedang dilelong oleh Harry," terang Fred lagi.

Ayra dan Apai masih setia mendengar cerita Fred itu dengan tekun.

"Selepas itu, seperti yang puan tahu, bos beli puan dengan harga RM5 juta. Bagi orang biasa seperti kita, RM5 juta itu nampak sedikit bagi seorang yang kaya seperti bos, tetapi tak siapapun tahu apa yang telah bos lakukan untuk dapatkan RM5 juta itu dalam masa yang sangat singkat."

"Apa dia buat untuk dapatkan duit itu?" tanya Ayra, dalam keadaan sebak.

"Dia jual rumah kesayangannya di Bandar Utama, rumah pemberian arwah datuknya. Bukan mudah untuk dia buat keputusan itu, namun demi kasih sayangnya pada puan, dia nekad. Dia jualkan rumah itu untuk menebus puan."

Ayra melopong dengan perasaan tidak percaya. Mana mungkin seorang lelaki sanggup bergolok gadai deminya.

"Cuma, saya hairan. Kenapa dia kena nikahi saya sedangkan dia boleh buat saya bekerja untuknya bagi membayar balik RM5 juta itu?" tanya Ayra, hairan.

"RM5 juta itu apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan cinta hatinya? Dia memang ikhlas nak bernikah dengan puan. Tak ada istilah bayaran balik. Dia tahu dalam keadaan puan, puan pasti tidak mampu untuk menolak. Baginya cukuplah puan menemaninya seumur hidupnya, itu sudah cukup untuk membayar balik RM5 juta itu," terang Fred.

Ayra terbungkam. Hendak marah, dia tak mahu khufur nikmat kerana lelaki itu jugalah yang telah menyelamatkan maruah dirinya. Namun begitu, matlamat sama sekali tak menghalalkan cara. Itu yang membuatkan dia berasa sedikit terkilan, tetapi dia tahu dia tak punya pilihan. Dia harus redha kerana lelaki itu telahpun menjadi suaminya yang sah.

     *     *     *     *     *

Ayra baru sahaja selesai solat sunat hajat apabila dia mendengar bunyi pintu rumahnya ditutup. Dia menanggalkan telekung lalu keluar dari biliknya untuk melihat sama ada Hafizal sudah pulang ataupun belum.

Sebaik sahaja dia tiba di bawah, hanya Hafizal sahaja yang ada. Pasti Apai dan Fred sudah pulang kerana ketika dia sampai, Hafizal sedang mengunci pintu rumah mereka.

"Tuan sudah balik?" tanya Ayra, lembut.

Ayra dapat melihat Hafizal tidak terus menjawab, sebaliknya dia menuju ke arah sofa tempat Apai dan Fred duduk tadi lalu duduk di atasnya. Melihat tindak tanduk suaminya, jantungnya mula berdegup kencang.

"Sudah. Mel, sini sekejap," arah Hafizal.

Ayra mendekati Hafizal dan memilih untuk berdiri berhadapan Hafizal.

"Duduk depan saya ini," arah Hafizal lagi.

Ayra hanya menurut dengan duduk di atas lantai berhadapan dengan sofa tempat Hafizal duduk.

"Awak tahu tak awak ada buat salah dengan saya?" tanya Hafizal, sinis.

"Tahu, tuan. Saya sepatutnya turun sebaik sahaja Fred panggil. Saya minta maaf, saya tak sengaja," jawab Ayra, lemah.

"Awak tahu Mel, saya boleh maafkan awak andai awak tak ikut perintah saya tapi saya cukup tak suka apabila ada orang lain yang cuba sentuh hak milik saya," ujar Hafizal lalu bangun dan menarik tangan Ayra bagi memaksa wanita itu bangun.

Hafizal menarik Ayra menuju ke arah dinding berhampiran lalu menolaknya sehingga Ayra bersandar di dinding tersebut. Ayra sudahpun menggigil ketakutan kerana dia tak pernah melihat Hafizal seperti ini. Tak mungkin dia sebegini marah hanya kerana Ayra lambat turun.

Sedang berfikir, bibirnya dicium rakus oleh Hafizal, tidak seperti selalu. Ayra cuba meronta, namun Hafizal lebih dahulu memegang kedua belah tangannya.

Selepas itu, Hafizal mula mencium leher Ayra. Terasa perit kawasan yang dicium, menyebabkan Ayra mengerang kesakitan. Namun begitu, Hafizal tidak menunjukkan tanda untuk berhenti.

"Tuan, saya minta maaf. Tolong jangan begini," rayu Ayra yang berada di dalam kesakitan.

Rayuan Ayra membuatkan Hafizal berhenti.

"Awak tahu kenapa saya buat begini, Mel?" tanya Hafizal, inginkan kepastian.

Ayra hanya menggeleng, sungguh dia tak tahu kenapa suaminya jadi begini.

Melihat respon Ayra, Hafizal melepaskan Ayra lalu mengeluh.

Ayra yang masih lagi menggigil ketakutan mula berasa lututnya longlai lalu terduduk di atas lantai manakala Hafizal masih lagi berdiri kaku di hadapan Ayra.

"Siapa Wafi dalam hidup awak, Mel?" tanya Hafizal setelah merenung ke arah Ayra.

"Maksud tuan?" tanya Ayra, serba salah.

Hafizal duduk mencangkung di hadapan Ayra, membuatkan Ayra sedikit bimbang.

"Sebelum awak jadi milik saya, siapa Wafi dalam hidup awak? Saya nak tahu," tanya Hafizal lagi.

"Itu semua sejarah, tuan. Bagi saya, saya hanya milik tuan. Tak ada orang lain dalam fikiran saya," jelas Ayra, tegas.

"Masalahnya, saya tak suka bila dia senang-senang saja sentuh awak! Saya sakit hati," bentak Hafizal.

"Saya minta maaf, tuan. Saya dah cuba lepaskan pegangannya, tapi kudrat dia terlalu kuat. Sejujurnya, saya berasa sangat lega bila Fred datang selamatkan saya kerana saya bimbangkan tuan," jelas Ayra, kali ini lebih lembut.

Ayra tunduk, enggan memandang ke arah Hafizal membuatkan Hafizal menolak dagunya ke atas agar mata mereka bertemu.

"Tolong jangan takutkan saya lagi, Mel. Saya cuma perlukan awak seorang saja," rintih Hafizal membuatkan Ayra terpaku.

"Bukankah tuan akan bernikah seorang lagi? Jangan nanti tuan yang tinggalkan saya," seloroh Ayra, namun ianya tidak berkesan kerana riak wajah Hafizal masih lagi serius.

"Bernikah kerana cinta dengan bernikah kerana bisnes adalah dua perkara berbeza. Saya nikahi awak kerana saya cintakan awak. Faham tak Ayra Melissa?" jelas Hafizal.

"Berani betul tuan ini cakap begini. Saya ini manalah setaraf dengan tuan untuk dicintai begini."

"Ayra, ketahuilah. Hanya awak sahaja yang ada dalam hati saya. Atas sebab itulah, saya tak mahu awak sesekali lupa bahawasanya awak adalah milik saya seorang," tegas Hafizal lagi.

"Sejak bila saya berada dalam hati tuan?" tanya Ayra, ingin tahu.

Ayra dapat melihat Hafizal terkesima mendengar soalan yang diajukan olehnya.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com