Monday, September 18, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 7...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 7: Cuba Memahami

Hafizal melihat wanita yang berada di hadapan isterinya itu. Dia perasan ada kesan seperti lebam di mata kiri wanita itu. Sepatutnya dilihat seperti ditumbuk orang, tetapi entah kenapa dia berasa kesan itu seakan tidak asli. Dia hanya melihat Ayra memegang bahagian yang dikatakan lebam itu, tetapi dihalang oleh Qatrunnada, wanita itu.

Hafizal tidak memberikan perhatian kepada perbualan dua orang wanita itu, kerana perhatiannya hanya terletak pada mata kiri wanita itu. Ada sesuatu yang tidak kena dengan wanita itu, namun hanya didiamkan.

Sedar-sedar sahaja, dia melihat wanita itu memegang erat tangan Ayra. Kelihatannya seperti ingin cepat beredar dari situ.

"Aku kena cepat sebelum bekas suami aku sampai. Apa-apa aku jumpa kau di rumah. Terima kasih kerana memahami," ujar Qatrunnada lalu beredar dari situ.

Hafizal yang berdiri di sebelah Ayra juga memandang pemergian Qatrunnada, seperti mana Ayra.

"For some reasons, I don't trust her. Jadi, saya tak izinkan awak jumpa dia lagi selepas ini," komen Hafizal.

"Kenapa pula?" tanya Ayra, terpinga-pinga mendengar komen Hafizal.

"Dia tak meyakinkan saya. That's it. Tak ada soalan lagi selepas ini. Noktah!" arah Hafizal.

"Baiklah, saya faham."

"Bagus. Jom kita pergi makan. Aku belanja semua orang tengahari ini," ajak Hafizal lalu berjalan keluar dari situ dan diikuti oleh Nazrin dan Khairul.

"Siapa dia?" tanya Hafizal, mengejutkan Ayra.

"Dialah yang berhutang dengan 'along' dan gunakan nama saya sebagai penjamin," jawab Ayra dengan riak wajah tanpa ekspresi. Hafizal tahu Ayra mencuba untuk menyembunyikan perasaan seperti yang diarahkan, namun selalunya dia masih berjaya membaca fikiran dan perasaan wanita tersebut.

"Dia yang buatkan awak terjual tapi awak masih boleh berbual dengannya? Kalau saya, saya sudah tumbuk muka dia macam mana awak tumbuk muka saya dulu," ungkit Hafizal lalu memandang ke arah lain. Dia tahu isterinya itu sedang memandangnya dengan perasaan sebal.

"Saya minta maaf atas segala yang saya lakukan kepada tuan dulu," bisik Ayra, namun cukup kuat untuk didengarinya.

"Saya maafkan, tapi awak kena buat sesuatu untuk saya."

"Apa dia?"

"Akan dipertimbangkan nanti."

Ayra tidak menjawab, sebaliknya hanya mendiamkan diri.

     *      *      *     *     *

Malam itu, selepas solat Isyak, Hafizal memanggil Ayra masuk ke dalam bilik tidurnya. Dia tahu Ayra baru sahaja berpindah masuk ke dalam rumah banglo miliknya jadi wanita itu pasti penat, namun dia harus menyampaikan sesuatu kepada Ayra.

"Awak ingat tak tentang persembahan yang dibatalkan itu?" tanya Hafizal dengan senyuman.

"Ingat, tuan. Kenapa ya?" tanya Ayra pula.

"Saya nak awak yang menyanyi di dalam slot persembahan itu dan saya akan melelongkan hasil sumbangan saya yang akan awak peragakan sepanjang majlis itu esok selepas persembahan itu," terang Hafizal.

Hafizal dapat melihat Ayra melopong tanda terkejut. Geli hati pula rasanya kerana isterinya itu kerap kali melopong semenjak bernikah dengannya.

"Saya sudah lama tak menyanyi di khalayak ramai. Kali terakhir adalah pada zaman universiti," ngelat Ayra.

"Saya selalu saja dengar awak nyanyi, sedap saja. Trust me, you can do it!"

"Majlis itu majlis besar, tuan. Saya tak nak malukan tuan," ujar Ayra yang sedikit gusar.

"Awak nak saya maafkan awak tak? Kalau nak, awak nyanyi esok."

"Lagu apa?" tanya Ayra.

"Ka-Ching!, Shania Twain. Saya tahu awak tahu lagu tu, saya pernah dengar awak nyanyi lagu itu," jawab Hafizal, selamba.

"Sesuai sangatlah lagu itu untuk majlis begini kan, tuan?"

"You read my mind?" tanya Hafizal sambil tersenyum.

"Only when you allowed me to, like now. Baiklah, saya akan menyanyi lagu itu esok."

"Good. Lagi satu, saya nak panggil awak Mel selepas ini boleh?" tanya Hafizal, serius.

"Kenapa Mel? Belum ada sesiapa yang panggil saya Mel."

"Duduk sebelah saya," arah Hafizal sambil menepuk-nepuk tilam tempat dia duduk sedari tadi.

Ayra hanya menurut. Sebaik sahaja Ayra duduk di sebelahnya, Hafizal bertindak memegang pipi kiri Ayra.

"Saya nak jadi satu-satunya bagi awak. Saya tak suka berkongsi dengan orang lain, walaupun nama panggilan. Saya nak jadi satu-satunya yang panggil awak Mel sebagaimana saya nak jadi satu-satunya yang awak fikirkan, supaya awak tak lupa yang awak milik saya," terang Hafizal lalu mendekatkan wajahnya dengan wajah Ayra.

"Baiklah, tuan kalau itu yang tuan mahukan,"jawab Ayra, perlahan namun cukup untuk didengari oleh Hafizal. Kemudian, Ayra menutupkan matanya.

Sebaik sahaja ayat itu habis dituturkan Ayra, bibir Hafizal dan bibir Ayra mula menyatu.

     *     *     *     *     *

"Awak gemuruh ke Mel?" tanya Hafizal apabila lama diperhatikan Ayra yang mundar-mandir di hadapannya.

"Yalah, sebab saya sudah lama tak menyanyi depan khalayak ramai. Saya bukan seperti tuan yang selalu berucap depan orang ramai," jawab Ayra, gemuruh.

"Jangan risau, saya akan temankan awak sepanjang persembahan. Okay?"

Ayra hanya mengangguk. Setelah melihat respon Ayra, Hafizal mengeluarkan sebuah kotak berisi dua bentuk cincin lalu menyarungkan ke jari tengah sebelah kiri dan jari manis sebelah kanan wanita itu.

"Banyaknya cincin! Sudahlah baju, tudung dan kasut saya sudah mahal, tambah cincin lagi?" tanya Ayra, resah.

"Pakai sajalah!" arah Hafizal, serius.

Ayra hanya mengangguk, malas hendak bertegang urat dengan suaminya itu.

"Oh ya, saya nak awak jadi diri awak sendiri apabila awak menyanyi di atas pentas itu. Saya tahu awak nampak kawan awak itu bukan? Anggap sajalah lagu ini awak nyanyikan khas untuk dia," pinta Hafizal membuatkan Ayra tersentak.

"Maksud tuan?" tanya Ayra, inginkan kepastian.

"Awak nak senyum ke nak marah ke nak menangis sekalipun, inilah masanya. Saya izinkan. Cuma, awak jangan sesekali lupa yang awak milik saya, itu saja," terang Hafizal sambil tersenyum.

Mendengar penjelasan Hafizal, Ayra tersenyum. Mata wanita itu sedikit berkaca, namun mujurlah tiada air mata yang keluar.

"Selesai sudah sesi lelongan pertama. Untuk pengetahuan para tetamu, acara persembahan yang sepatutnya diadakan selepas ini tidak dapat diteruskan kerana penyanyi yang seharusnya membuat persembahan ini terpaksa membatalkan penyertaannya di saat-saat akhir kerana masalah kesihatan. Dengan ini, saya menjemput Yang Berbahagia, Ketua Pegawai Eksekutif Mustaqim Ventures, Encik Megat Hafizal Megat Mustaqim untuk memberikan persembahannya.


Hafizal menepuk bahu Ayra supaya bertenang sebelum melangkah menuju ke pentas. Pengacara majlis menyerahkan mikrofon kepadanya sebaik sahaja dia tiba di tengah pentas.

"Assalamualaikum dan selamat petang semua, berdirinya saya di sini bukan untuk menyanyikan lagu kepada anda semua. Jadi, anda semua jangan risau kerana yang akan menyanyi itu merupakan seseorang yang telah banyak berjasa kepada syarikat dan saya sendiri, seseorang yang saya rasakan wajar diberi penghormatan untuk memperagakan busana dan tudung yang bakal dilelongkan oleh saya sebentar lagi. Tanpa membuang masa, saya persilakan pembantu peribadi saya, cik Ayra Melissa!"

Hafizal memandang ke arah tepi pentas. Kelihatan Ayra mula melangkah ke arah pentas. Hafizal melihat Ayra begitu cantik mengenakan busana yang dibelinya itu, tampak berseri wanita itu, lebih-lebih lagi apabila busana tersebut terkena cahaya lampu.


Satu persatu bait lirik lagu Ka-Ching! nyanyian asal Shania Twain itu Ayra nyanyikan dengan penuh perasaan. Hafizal dapat melihat kesungguhan isterinya meluahkan isi hatinya yang tidak dapat dipamerkan akibat daripada syarat-syarat yang diberikan olehnya. Tanpa dia sedar, sebuah senyuman ikhlas terukir di bibirnya.


Dalam masa yang sama, Hafizal juga sempat untuk memandang ke arah Qatrunnada yang duduk di barisan hadapan, dia dapat melihat Qatrunnada beredar dari dewan tersebut ketika korus terakhir dinyanyikan.


Sebaik sahaja lagu habis dinyanyikan, Hafizal terus memulakan sesi lelongan kedua. Tidak dia sangka busana yang dipakai oleh Ayra berjaya dilelong dengan harga yang berlipat kali ganda daripada harga jualannya.


Sebaik sahaja selesai persembahahan dan lelongan, Ayra dan Hafizal kembali semula ke belakang pentas. Hafizal ingin menuju ke bilik rehatnya, namun ditahan oleh Ayra. Hafizal memandang wajah isterinya itu, lama sebelum Ayra membuka bicara.

"Terima kasih, tuan sebab berikan saya peluang ini. Terlalu banyak jasa tuan pada saya, sedangkan saya tak mampu nak membalasnya," ujar Ayra lalu mencuba untuk menanggalkan cincin-cincin di jarinya itu.


"Jangan tanggalkan dulu, pakai sehingga habis majlis ini. Nanti bila kita dah sampai rumah baru awak tanggalkan," tegah Hafizal membuatkan Ayra tak jadi untuk menanggalkan cincin tersebut.


"Well, well, well, sejak bila kau rapat dengan PA kau ya, Ijal?


Suara itu telah membuatkan Hafizal memandang ke arah punca suara tersebut lalu membuntangkan matanya.


*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com