Wednesday, September 13, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 2...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 2: Perubahan Hidup Hafizal

Pagi itu, Hafizal datang lebih awal daripada pekerjanya. Ketika Hafizal tiba di pejabat, tiada siapapun yang berada di tingkat tersebut. Hajatnya tiba ke pejabat awal adalah untuk mengganggu ketenteraman pekerja kesayangannya. Penolong pengurus pentadbiran syarikatnya itu telah ditugaskan untuk menggantikan tempat pembantu peribadinya yang berhenti minggu lepas akibat mengikut suaminya berpindah.

Namun, dia mulai gusar apabila dia mendapati wanita itu masih belum masuk selepas jam 10 pagi. Dia mencapai telefon bimbitnya lalu dihubunginya wanita tersebut berkali-kali, namun gagal. Dia amat mengenali wanita itu. Seteruk manapun wanita itu membencinya gara-gara sikapnya yang kuat memerintah itu, namun dia pasti akan dimaklumkan jika wanita itu tidak dapat hadir ke pejabat.

Selepas lama dia berfikir, akhirnya dia menelefon pengawal peribadinya.

"Hello, Bos! Kenapa bos hubungi saya ni?"tanya pengawal peribadinya itu, sebaik sahaja dia menjawab panggilan tersebut.

"Hello, Fred. Aku nak kau cari seseorang untuk aku, budak ini hilangkan diri tanpa notis. Sekejap lagi aku hantar gambar dan maklumat peribadinya,"arah Hafizal, serius.

"Boleh, lelaki atau perempuan?"

"Kenapa kena tahu jantina pula?"

"Kalau perempuan, saya kena luaskan kuasa pencarian. Almaklumlah, perempuan ini selalu jadi mangsa culiklah, rogollah, ragutlah, macam-macamlah."

"Perempuan. Aku nak kau dapatkan maklumat hari ini juga!"

"Baik, bos! Roger and out,"jawab Fred sebelum dia memutuskan panggilan tersebut. Hanya Fred sahaja yang dapat membantunya.

Hafizal meletakkan semula telefon bimbitnya lalu memulakan kerjanya yang tergendala akibat wanita kesayangannya itu.

     *     *     *     *     *

"Kau biar betul, Izal! Kau dah tersuka pekerja kau sendiri?" tanya lelaki yang duduk di hadapan Hafizal.

Hafizal memandang sekelilingnya, mujurlah tiada siapa yang memandang ke arahnya. Dalam hatinya dia hanya mampu menyumpah seranah kawan baiknya itu.

"Yalah, tapi masalahnya Naz, minah itu garang sangat! Asal aku nak berbaik saja, dia makinya aku balik. Memang keluarlah perangai singa aku kat dia!" ujar Hafizal, bengang dengan kenyataan Nazrin tadi.

"Dia memang begitulah, kasar. Aku sendiripun pernah terkena dengan dia. Boleh dia marahkan aku sebab aku lewat hantar borang tuntutan perjalanan," ujar Nazrin.

"Kau kena maki, aku tak terkejut sebab kau itu Pengurus Operasi. Aku ini CEO pun kena maki dengan dia! Dia itu setakat penolong pengurus sahaja tahu?" bebel Hafizal.

"Eleh kau, kena maki pun yang itu juga yang kau suka! Kau memang suka perkara-perkara yang unik begini, betul tak Kay?"sindir Nazrin lalu memohon sokongan kawan baik mereka, Khairul.

Khairul tidak menjawab, sebaliknya hanya tersenyum sinis.

Tiba-tiba, telefon bimbit Hafizal berdering. Hafizal menjawab panggilan yang ditunggunya itu.

"Bos, saya dah jumpa perempuan itu. Dia diculik oleh geng 888 dan dalam masa dua jam lagi, dia akan dilelong,"ujar Fred, di hujung talian.

"Apa? Lelong? Kau biar betul, Fred!" jerkah Hafizal, tidak percaya. Nazrin dan Khairul juga mula memasang telinga setelah mendengar jerita Hafizal itu.

"Ya, bos. Saya masih lagi tak pasti kenapa dia harus dilelong kerana saya tak jumpa apa-apa maklumat tentang dirinya yang membolehkannya terbabit dengan 'along'."

"Aku nak kau buat tiga perkara untuk aku. Aku nak kau beli dia dan bawa dia balik ke kondominium aku. Seterusnya, aku nak kau siasat bagaimana dia boleh terjebak dengan kumpulan gengster ini. Lagi satu, aku nak kau kumpulkan bukti-bukti yang menunjukkan geng ini melakukan pemerdagangan manusia dan hantarkan pada pihak polis."

"Baik, bos. Saya akan maklumkan kepada bos selepas saya selesai membelinya nanti. Roger and out," ujar Fred sebelum memutuskan talian.

"Siapa yang kena lelong, Izal?" tanya Khairul, tiba-tiba.

"Budak bertuah itulah! Aduhai, sehari tak menyusahkan aku tak sah!" ngomel Hafizal, walaupun jauh di benak hatinya rasa bimbang mula mengulit.

"Kau serius nak beli dia? Beli manusia ini bukan macam beli ikan, harga mahu makan juta beb!" ujar Nazrin pula.

"Habis itu, kau nak dia jadi pelacur? Atau dia dibunuh dan dijual organnya? Kau nak tanggung ke?" tanya Hafizal pula.

Soalan Hafizal membuatkan Nazrin dan Khairul terdiam kerana mereka berdua tahu hujah Hafizal ada benarnya. Mereka berdua sudah mengenali Hafizal sejak zaman mereka di universiti lagi. Masakan mereka tidak masak dengan perangai Hafizal yang suka bersusah untuk orang-orang yang penting dalam hidupnya. Ternyata begitu pentingnya wanita tersebut dalam hidup Hafizal.

     *     *     *     *     *

"Hello, you must be Mr. H. I am Harry, the manager of this gang," Harry memperkenalkan dirinya setelah dia menjemput Hafizal duduk di atas sofa berhadapan dengannya.

"Well, hello Harry! You know what, I am impressed to see your bidding item, so impressed until I just can't stop bidding until it was sold to me!" ujar Hafizal, lalu ketawa.

"Bercakap tentang itu, saya dah terima duit yang encik pindahkan ke dalam akaun saya. Jadi, ini dokumen penerimaan. Saya nak encik tanda tangan di sini," terang Harry sambil menunjukkan ke bahagian bawah kertas yang dia letakkan di hadapan Hafizal.

"I want to see her first," ujar Hafizal selepas dia menyilangkan kakinya dan memeluk tubuh.

"Sabar, dia sedang tukar pakaian. Sekejap lagi dia sampai," jawab Harry.

"Kalau begitu, saya tunggu," jawab Hafizal, bersahaja.

Tidak lama selepas itu, Hafizal dapat melihat seorang lelaki yang sedang mencempung seorang wanita menuju ke arahnya. Paling mengejutkannya, wanita itu tidak bertudung sepertimana yang dikenalinya malah hanya memakai gaun panjang tanpa lengan yang berwarna putih.

Wanita itu diletakkan di atas lantai tidak jauh dari tempat dia duduk. Hafizal memerhatikan wanita tersebut. Benar, dia adalah wanita yang dia cari. Namun, perasaan hairan menyelubungi melihat keadaan wanita tersebut yang sangat tidak terurus.

"Tak sia-sia saya bayar dia dengan harga RM5 juta, memang dia ada ciri-ciri wanita yang saya inginkan," komennya bagi meyakinkan Harry tentang pilihannya membeli wanita tersebut.

Wanita itu kelihatannya seperti memandangnya, namun kerutan di dahinya menunjukkan seperti mata wanita tersebut tidak dapat melihatnya dengan jelas. Jadi, dia perlu mencari helah supaya wanita itu tidak mengetahui identitinya buat masa sekarang.

Hafizal memberikan isyarat kepada Harry supaya mendekatkan diri dengannya. Harry menurut.

"Tolong tutupkan mata perempuan ini," pinta Hafizal.

Mendengar permintaan Hafizal, Harry memberikan isyarat kepada Ery supaya menutup mata wanita itu. Setelah berpuas hati, barulah Hafizal menanda tangani dokumen yang diletakkan di hadapannya sedari tadi.

Selepas itu, dia menuju ke arah wanita tersebut lalu memegang seluruh badannya kecuali bahagian sulit bagi melihat kalau-kalau ada kecederaan pada wanita tersebut. Ternyata badannya tiada kesan kecederaan, kecuali pada pergelangan tangan dan kaki yang digari itu.

"Badannya cantik. Baiklah, saya puas hati. Boleh saya bawa dia balik?" tanya Hafizal sambil tersenyum lebar.

"Boleh, Encik H. Saya akan minta Ery bawakan dia masuk ke dalam kereta," jawab Harry sebelum memberikan isyarat kepada Ery.

Ery mengambil pita pelekat lalu menekup mulut wanita itu sebelum dia mencempung wanita itu dan mengikuti langkah Hafizal yang sudah keluar menuju ke kereta Volkswagen Vento miliknya.

Hafizal membuka bonet keretanya dan mengisyaratkan kepada Ery supaya meletakkan wanita tersebut di dalam bonet itu. Ery hanya mengikut arahan Hafizal dan selepas itu, Hafizal bertindak menutup pintu bonet tersebut.

"Terima kasih, Ery. Saya gerak dulu," ujar Hafizal lalu menuju ke pintu sebelah pemandu. Dia terdengar bunyi dari bonet kereta, namun tidak diendahkan.

Hafizal masuk ke dalam kereta dan menghidup enjin kereta tersebut sebelum meluncur pergi.

Sedang dia memandu, dia menghubungi Fred bagi memberikan arahan selanjutnya.

"Hello, bos! Dah keluar dari situkah?" tanya Fred, berbasa-basi.

"Sudah, dapat footage itu?" tanya Hafizal pula.

"Sudah, bos. Sekejap lagi saya akan uruskan tentang itu. Jangan risau."

"Lagi satu, aku nak kau uruskan sesuatu untuk aku. Aku nak kau cari waris perempuan ini, sebab setahu aku dia masih ada seorang pakcik di Kedah. Aku nak jumpa dia untuk uruskan pernikahan aku dengan perempuan ini."

"Bos serius nak bernikah dengannya? Saya sangkakan bos nak simpan dia saja?"

"Aku bukan jenis manusia yang tak ada iman! Sesedap rasa kau saja tuduh aku begitu, Fred. Aku potong gaji kau nanti."

"Maaf, bos. Saya akan uruskan. Ada lagi?"

"Aku nak kau hantar orang untuk jaga perempuan ini di kondominium aku 24jam, sampai aku bernikah dengan dia. Esok, aku nak kau teman aku tempah gelang dengan cincin kahwin."

"Kenapa ada gelang sekali?"

"Sebab aku nak letak GPS dalam gelang itu. Aku bayar mahal untuk tebus dia, masakan aku nak bagi dia larikan diri pula! Telefon bimbit dia pun aku akan tukar nanti, siap dengan tetapan yang mana aku boleh dapat semua salinan perhubungan keluar masuk dia. Cakap pasal itu, aku nak kau pergi ambil barang-barang dia yang ada di rumah sewa dia sekarang."

"Baik, bos. Nanti saya akan maklumkan perkembangan. Roger and out."

Talian dimatikan. Hafizal meneruskan pemanduannya.

     *      *     *     *     *

Hafizal sedang duduk di atas sofa yang terletak di ruang tamu kondominium miliknya apabila beberapa orang pengawal peribadinya membawa masuk beberapa buah beg berisi barangan peribadi milik wanita yang dibelinya tadi.

"Mana nak letak barang-barang ini, bos?" tanya salah seorang pengawal peribadinya.

"Letakkan dalam bilik tidur bersebelahan bilik aku," arah Hafizal.

Pengawal peribadinya itu mengangguk lalu meneruskan kerjanya mengalihkan barangan tersebut manakala pandangan Hafizal beralih ke arah wanita yang terbaring di atas lantai berhadapan dengannya itu. Lena betul tidurnya sehinggakan suasana riuh di sekelilingnya tidak mampu untuk mengejutkannya. Tambahan pula, Fred sudah membuka rantai yang membelenggu wanita itu dan juga kain dan pita pelekat yang menutupi mata dan mulutnya itu.

"Ayra, bangunlah. Nak tidur sampai bila?" kejut Hafizal, lembut.

Ayra yang masih kaku dalam lenanya, sedikitpun tidak terkesan dengan suara Hafizal itu membuatkan Hafizal hilang sabar.

"Ayra Melissa Mohd Elyas, bangunlah!" jerit Hafizal yang geram melihat Ayra yang masih tertidur itu.

Ayra tersentak lalu bangkit dari tidurnya. Hafizal hanya melihat tindak-tanduk Ayra yang memandang sekeliling dan juga dirinya sendiri, sebelum memandang ke arahnya.

"Tak mungkin," ujar Ayra, dengan riak wajah yang sangat terkejut.

Hafizal tersenyum sinis. Dia tahu sangat apa yang wanita itu fikirkan.

"Apa yang tak mungkinnya, Ayra?" tanya Hafizal.

Ayra tidak menjawab soalannya, sebaliknya hanya mengeluh.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com