Thursday, September 21, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 9..

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 9: Paksa Kahwin

"Wafi, kau buat apa kat belakang pentas ini?" tanya Hafizal, hairan.

"Aku cari kaulah, aku ingat nak balik awal ini, tiba-tiba rasa tak sihat. Itu yang cari kau dulu, nak beritahu," jelas Wafi, tersenyum nipis.

Hafizal dapat melihat Wafi melirik ke arah Ayra yang berdiri di sebelahnya, namun Ayra hanya tunduk memandang lantai. Sedikit sebanyak Hafizal mampu menarik nafas lega.

"Oh ya ke, aku minta maaflah tak dapat nak layan kau. Aku terpaksa menggantikan penyanyi yang tarik diri saat-saat akhir," jelas Hafizal dengan perasaan bersalah.

"Tak apa, aku faham. Oh ya, tak nak kenalkan PA baru kau ini ke?" tanya Wafi sambil menuding ke arah Ayra yang masih menunduk.

"Oh ya, kenalkan ini Ayra, PA baru aku. Ayra, kenalkan ini Wafi, sepupu saya," ujar Hafizal, berbasa basi.

Wafi menghulurkan tangannya kepada Ayra, namun Ayra tidak terus menyambut. Sebaliknya, dia memandang wajah Hafizal terlebih dahulu.

Hafizal mengangguk, membuatkan Ayra berjabat tangan dengan Wafi. Wafi tersenyum puas.

"Aku gerak dululah, lain kali kita berbual lagi. Oh ya, mummy kau pesan suruh kau balik rumah dia hujung minggu ini. No excuses!" pesan Wafi sebelum beredar dari situ.

Hafizal hanya menepuk dahi mendengar pesanan khidmat masyarakat Wafi itu. Bagaimana dia boleh terlupa tentang itu? Hari yang dimaksudkan Wafi itu adalah lusa. Dia harus pulang sendiri tanpa Ayra mengenangkan Hafizal masih belum berterus terang tentang pernikahannya.

"Ada apa-apa yang merunsingkan tuan?" pertanyaan Ayra itu mematikan lamunan Hafizal.

"Kita bincang benda ini nanti," jawab Hafizal lalu beredar menuju ke pintu dewan. Dia dapat melihat Ayra mengikutinya dari belakang.

     *     *     *     *     *

Hafizal mengetuk pintu bilik Ayra yang terletak berhadapan dengan bilik tidurnya. Tak sempat dia menunggu jawapan daripada Ayra, dia telah bertindak membuka pintu bilik itu.

Selama dia tinggal di rumah itu, inilah kali pertama dia masuk ke dalam bilik tersebut. Bilik tersebut nampak lebih sempit daripada daripadanya, namun cukup selesa jika duduk sendirian. Hafizal terus berjalan menuju ke arah katil dan dia dapat melihat Ayra sedang mengeringkan rambutnya di hadapan meja soleknya.

Hafizal memilih untuk duduk di birai katil Ayra sementara menunggu Ayra selesai. Namun begitu, Ayra tiba-tiba berhenti mengeringkan rambutnya sebaik sahaja Hafizal duduk di birai katilnya. Ayra bangun lalu duduk di atas lantai berhadapan dengan Hafizal.

"Ada apa, tuan? Sampai ke sini tuan cari saya," tanya Ayra yang sedang membetulkan baju tidurnya akibat duduk di atas lantai.

Hafizal tidak terus menjawab, sebaliknya hanya menepuk-nepuk kawasan di sebelah kanannya sebagai isyarat menyuruh Ayra bangun dan duduk di sebelahnya.

Ayra hanya menurut, tanpa sebarang bunyi. Perilaku Ayra sejak dia memiliki Ayra menyenangkan hatinya kerana Ayra lebih banyak menurut daripada membantah tetapi kadangkala dirinya merindui Ayra yang dulu. Ayra di hadapannya hanya bercakap sepatah demi sepatah apabila disuruh dan tidak lagi mencari gaduh dengannya.

"Salah ini Ayra, apa susah sangat awak nak ikut cakap saya?" bentak Hafizal setelah melihat hasil kerja Ayra yang agak kucar-kacir itu.

"Saya nak tolong encik Hafizal pun sudah cukup baik tahu? Kalau ikut hati saya, tak mahu saya buat kerja ini! Sudahlah kerja saya pun bertimbun lagi, encik tahu tak?" bentak Ayra pula sambil menjengilkan matanya.

"Masalahnya, takkan kertas cadangan begini saya nak bagi pada klien? Awak ini biar betul! Bila saya tegur, awak melawan tetapi kerja awak tak sempurna manapun," sindir Hafizal, berang dengan sikap Ayra yang kuat melawan itu.

Ayra tidak menjawab, sebalik hanya mendengus. Hafizal hanya menggelengkan kepalanya apabila melihat respon Ayra itu.

"Tuan, apa yang dimenungkan itu?" tanya Ayra, lembut membuatkan lamunan Hafizal terhenti. Sedar-sedar saja dia melihat Ayra masih berada di sebelahnya, menantinya memulakan bicara.

"Mel, saya nak tanya sikit boleh?" tanya Hafizal.

"Apa dia, tuan? Kalau saya boleh jawab, in shaa Allah saya akan jawab," jawab Ayra.

"Pernah tak awak terlintas untuk lari daripada saya sejak saya beli awak?" tanya Hafizal, terus terang.

Hafizal dapat melihat riak wajah Ayra masih sama, tiada perubahan. Namun begitu, tangan Ayra mula menggeletar.

"Sejujurnya, pernah. Sekali. Itu sahaja," jawab Ayra, jujur.

"Bila?"

"Sewaktu mula-mula saya dibeli, sewaktu di kondominium tuan dulu, tapi itu sajalah sekali walaupun sehingga kini saya masih tak punyai kebebasan."

"Selepas itu memang tiada?" tanya Hafizal, inginkan kepastian.

Ayra hanya menggeleng. Jawapan Ayra membuatkan Hafizal terbungkam.

"Kenapa?" tanya Hafizal lagi.

"Sebab saya isteri tuan, dan seorang isteri tak boleh melangkah walau seinci pun tanpa izin suami. Simple," jawab Ayra.

"Awak tak pernah rasa terpaksa untuk berkahwin dengan saya?"

"Mana mungkin kita boleh ikhlaskan diri kita sekelip mata. Segalanya berlaku terlalu pantas. Saya dijual, tuan beli saya, saya kena berada dalam jangkauan tuan dan tuan nikahi saya. Namun begitu, saya kena redha bahawasanya tuan sudah jadi suami saya. Hendak kata tuan nikahi saya cuma di atas kertas, tuan sudahpun menyentuh saya. Jadi di manakah khilaf pernikahan kita?"Ayra menyampaikan hujahnya.

Hafizal hanya memandang wajah Ayra yang beku tanpa sebarang ekspresi itu. Entah mengapa hatinya belum puas dengan jawapan isterinya itu.

"Saya nak awak jadi Ayra yang saya kenali, buat masa ini. Bukan Ayra yang saya bentuk," jawab Hafizal, membuatkan Ayra memandang matanya.

"Sepanjang pernikahan kita, saya kenali sisi seorang Megat Hafizal yang orang lain tidak pernah kenali. Untuk sayangkan awak, saya masih belum mampu tetapi untuk hormati awak sebagai seorang suami, saya akan berikan yang terbaik," jawab Ayra, jujur.

"Andai kata keluarga saya mahu saya bernikah dengan pilihan mereka, awak izinkan?" tanya Hafizal lagi.

Hafizal memandang wajah Ayra. Selepas soalan itu ditanya, air mata Ayra yang ditahan sejak tadi mula menitis.

"Sekalipun saya tak rela, saya tidak dibenarkan menuntut cerai. Masih ingatkah awak pada janji kita?" tanya Ayra pula.

"Awak sanggup?" tanya Hafizal.

"Saya percayakan awak, sebagai seorang majikan, seorang tuan dan seorang suami. Apa saja yang awak perintahkan buat saya, pasti ada sebabnya meskipun ianya mengguris hati saya sedalam-dalamnya."

Mendengar jawapan Ayra, Hafizal mengeluh. Walaupun hatinya bersyukur dikurniakan isteri yang sangat memahami keadaannya, namun dia tak tahu apa yang ada di hadapan mereka.

     *     *     *     *      *

Akhirnya, setelah berbulan-bulan melarikan diri, Hafizal memberanikan diri untuk berjumpa dengan keluarganya di rumah banglo milik keluarganya di Kajang. Kepulangannya disambut dengan masakan asam pedas ikan tenggiri kegemarannya.

Namun begitu, masakan itu tidak berjaya membuka mulutnya untuk berbual dengan ahli keluarganya yang ketika sangat riuh berbual mengenai macam-macam perkara. Entah mengapa akalnya asyik memikirkan isterinya yang ditinggalkan di rumah mereka bersama Fred dan rakannya yang ditugaskan untuk menjaga Ayra tatkala ketiadaannya.

Perubahan Hafizal itu dihidu oleh Puan Sri Halimatun. Hafizal menyedari bahawasanya ibunya kerapkali memandang ke arahnya, namun sengaja dia biarkan.

"Ijal ini mummy tengok macam ada masalah saja. Ijal sihat ke tak ini?" tanya Puan Sri Halimatun membuat Hafizal yang sedang menguis nasinya berhenti.

"Tak ada apalah, Ijal rasa tak sedap badan saja. Ijal nak rehat dalam bilik dulu, mummy," ujar Hafizal, ingin bangun dari kerusinya.

"Duduk dulu, mummy ada perkara nak bincang dengan Ijal," tegah Puan Sri Halimatun membuatkan Hafizal tidak jadi bangun.

"As you know, I want you to marry Salwa, anak Datin Ruzaidah. Cuma, setiap kali mummy bawa subjek ini ke tengah, Ijal akan mengelat. Lebih baik Ijal terus terang dengan mummy, Ijal ada calon pilihan sendiri ke?" tanya Puan Sri Halimatun.

"Kalau Ijal ada pilihan sendiripun, mummy boleh batalkan perjanjian mulut mummy itu ke? Ijal tahu kenapa mummy nak Ijal kahwini Salwa, mummy tak perlu nak puji Salwa sampai ke bulan dan bintang sedangkan mummy sendiri tak perkenan dengan perangainya," Hafizal menyatakan hujahnya membuatkan Puan Sri Halimatun terkesima.

"Apa yang Ijal tahu?" tanya Puan Sri Halimatun.

"Datin Ruzaidah sudah laburkan RM500 ribu untuk suntikan modal cawangan butik mummy di Bangi bukan? Masakan orang nak tolong kita atas nama kebajikan, mesti ada agendanya yang tersendiri. Betul tak, mummy?"

"Abang dah cakap dah suruh berterus terang, Ima tak nak. Akhirnya, anak kita tahu sendiri," sampuk Tan Sri Mustaqim membuatkan Puan Sri Halimatun menjeling tajam ke arah suaminya itu.

"Macam mana Ijal tahu?" tanya Puan Sri Halimatun.

"Masakan Ijal tak tahu, Ijal kenal mummy. Mummy bukannya perkenan dengan perempuan yang mengada-ngada ini, tetapi nak anak mummy berkahwin dengan orang begitu. Tak ke pelik? Jadi, Ijal siasatlah kenapa."

"Jadi, apa keputusan Ijal? Mummy harap Ijal tak kecewakan mummy," ujar Puan Sri Halimatun.

"Ijal terpaksa terima Salwa sebab mummy, tapi Ijal ada beberapa syarat. Kalau mummy terima, Ijal akan berikan syarat yang sama pada Salwa. Kalau dia nak menikahi Ijal, dia kena terima syarat Ijal. Boleh?"

"Apa syaratnya, Ijal?" tanya Puan Sri Halimatun.

"Salwa akan jadi isteri kedua Ijal," ujar Hafizal bersahaja.

"Apa dia?" tanya Puan Sri Halimatun dan Tan Sri Mustaqim, serentak.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com