Monday, September 25, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 13...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 13: Tak Suka Berkongsi

"Apa maksud Ijal, isteri kedua? Maksud Ijal, Ijal dah berkahwin?" tanya Puan Sri Halimatun, tergamam dengan pengakuan anak sulungnya itu.

"Ya, Ijal dah bernikah. Untuk mummy, Ijal sanggup bernikah lagi satu kerana Ijal tak mahu membuat resepsi perkahwinan pertama Ijal," jawab Hafizal, selamba.

Jawapan Hafizal membuatkan kedua ibu bapanya terpinga. Tak mungkin hanya sebab itu Hafizal sanggup berkahwin dua.

"Siapa isteri Ijal? Bawa dia jumpa mummy, kalau mummy suka, kita batalkan perkahwinan Ijal," ujar Puan Sri Halimatun.

"Kalau mummy nak jumpa dia, mummy datang rumah. Ijal tak nak orang luar tahu siapa isteri Ijal, sebab itulah mummy dengan daddy pun tak tahu Ijal dah kahwin. Cuma, perkahwinan Ijal dengan Salwa harus diteruskan walaupun mummy sukakan isteri Ijal," jawab Hafizal, masih mengekalkan riak wajah selambanya.

"Kalau mummy sukakan dia, dia berhak untuk jadi menantu keluarga ini," Puan Sri Halimatun mula meninggikan suara.

"Not now, mummy. I need to marry Salwa in order to protect her, and also until we pay back all the money that datin already gave you," jawab Hafizal yang masih tenang.

"Nampaknya Ijal dah semakin matang. Ima, let him be. Nampaknya dia tahu apa yang dia lakukan. Isteri Ijal tahu tentang ini? Apa katanya?" sampuk Tan Sri Mustaqim.

"Tahu, daddy. Dia izinkan."

"Then, case closed. Nanti Ima pergilah jenguk menantu Ima itu. Berkenalan dulu. Rumah mana Ijal? Mont Kiara?" tanya Tan Sri Mustaqim lagi.

"Yup, banglo di BU Ijal dah jual. Ada masalah sikit, jadi Ijal pinjam duit syarikat. Lepas dapat duit jual banglo, baru Ijal ganti duit yang Ijal sudah pinjam," ujar Hafizal.

"Okay, then. Daddy tak mahu tanya apa masalah Ijal sampai kena jual banglo sebiji, I trust you. Nanti daddy dengan mummy datang jumpa menantu kami," jawab Tan Sri Mustaqim.

"Baiklah, daddy. Ijal naik atas dulu, ada panggilan nak kena buat," ujar Hafizal lalu bangun dan terus berlalu menuju ke biliknya di tingkat atas.

Sebaik sahaja dia masuk ke dalam biliknya, dia terus saja mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket lalu menelefon Fred.

"Hello, bos! Ada apa?" tanya Fred, di hujung talian.

"Ayra mana?" tanya Hafizal.

"Saya dah hubungi dia tadi, dia kata dia turun tapi sampai sekarang tak nampak bayang lagi bos," jawab Fred.

"Dia tak lari ke?" tanya Hafizal lagi.

"Tak mungkin, bos sebab saya ada di depan pintu besar ini."

"Sekejap, aku hubungi dia. Kau tunggu situ," jawab Hafizal lalu memutuskan talian. Dia hubungi pula Ayra dan panggilannya dijawab selepas satu deringan.

"Hello, ya tuan?" kata Ayra, tersekat-sekat.

"Awak kat mana? Kenapa awak tiada dengan Fred?" tanya Hafizal dengan nada yang sangat keras.

"Saya minta maaf, saya ada depan lif. Tadi Erni tahan saya, ada perkara yang nak dibincangkan," jawab Ayra dengan perasaan bersalah.

"Mentang-mentang saya tak ada, bukan main lagi awak ya? Awak tunggu saya balik, tahulah saya nak ajar awak nanti!" jerkah Hafizal di hujung talian membuatkan wajah Ayra menjadi pucat.

"Saya minta maaf tuan, lif dah sampai. Saya letak telefon dulu, saya janji bila tuan balik nanti kita bincang tentang ini," ujar Ayra lalu mematikan taliannya.

Apabila menyedari taliannya diputuskan, Hafizal cuba menghubungi Ayra semula namun talian telefonnya di luar kawasan, mungkin kerana isterinya itu berada di dalam lif seperti yang dikatakan.

Jadi, Hafizal bertindak menelefon Fred semula dan panggilan dijawab sebelum sempat bunyi deringan.

"Hello, bos! Saya dah nampak dah puan ini, dia baru saja keluar dari lif," lapor Fred sebaik sahaja panggilannya dijawab.

"Kalau begitu, betullah dia berada di depan lif semasa aku hubunginya tadi," jawab Hafizal.

"Cuma bos, Encik Wafi cuba menahan puan sekarang. Siap pegang lengan puan lagi," ujar Fred dengan nada bimbang.

"Kau uruskan Wafi, aku tak nak ada sesiapapun sentuh isteri aku! Kau tahu bukan, aku tak suka berkongsi?" bentak Hafizal, berang dengan situasi yang melanda isterinya itu.

"Baik, bos. Saya pergi uruskannya sekarang," jawab Fred.

"Lepas itu, kau dengan Apai hantar Ayra pulang dan aku nak kau orang temankan dia sampai aku balik. Faham?" arah Hafizal.

"Baik, bos. Roger and out," jawab Fred lalu mematikan talian.

Hafizal mengambil tablet miliknya lalu membuka sebuah aplikasi GPS. Dia melihat ke arah peta yang menunjukkan di mana Ayra berada selagi mana alat yang mengeluarkan transmisi GPS itu masih berada di badannya.

"Nampaknya masih di pejabat. Harap-harap dia tak apa-apa," ujar Hafizal lalu meletakkan semula tabletnya di tepi katilnya. Kemudiannya, dia pun terlelap.

     *     *     *     *     *

Malam itu, dia pulang sebaik sahaja dia selesai makan malam. Setibanya dia di rumah, dia melihat Fred dan Apai sedang menonton televisyen. Apabila mereka menyedari kepulangannya, mereka berdua terus berdiri menghadapnya.

"Lambatnya bos balik. Bos makan di rumah Tan Sri dulukah?" tanya Fred, berbasa basi.

"Yalah, kau orang dah makan belum?" tanya Hafizal pula.

"Sudah, tadi puan masak ikan kembung goreng berlada dengan sayur campur. Ya Allah bos, sedapnya puan masak! Patutlah bos dah tak keluar malam lagi dah," puji Apai dengan kedua-dua tangannya menaikkan ibu jari tanda 'bagus'.

"Ikan goreng berlada pun kau orang dah begini, kalau bini aku masak nasi minyak, tak tahulah macam mana kau orang punya reaksi. Oh ya, Ayra mana?" tanya Hafizal kerana dia tidak melihat kelibat Ayra di mana-mana.

"Puan naik atas, katanya nak solat," jawab Fred.

"Kalau begitu, kau orang baliklah dulu. Esok pagi baru sambung jaga Ayra ya Apai?" arah Hafizal, separuh bergurau.

"Terima kasih, bos. Jumpa esok," jawab kedua mereka, hampir serentak sebelum mereka melangkah keluar dari rumah banglo milik Hafizal itu.

Selepas mereka berdua keluar, Hafizal mengunci pintu. Sebaik sahaja dia berpaling, dia tergamam apabila melihat kelibat seseorang berada di hadapannya. Wanita yang berpakaian gaun tidur berwarna putih dengan rambut yang dibiarkan mengurai benar-benar membuatkan dia hampir terlupa tentang kesalahan wanita itu petang tadi.

"Tuan sudah balik?" tanya Ayra, lembut.

Hafizal tidak terus menjawab, sebaliknya dia menuju ke arah sofa tempat Apai dan Fred duduk tadi lalu duduk di atasnya.

"Sudah. Mel, sini sekejap," arah Hafizal. Dia sendiripun tak pasti apa yang membuatkannya panas hati, tindakan Ayra melengahkan masa ataupun tindakan Wafi mengganggu Ayra tadi.

Ayra mendekati Hafizal dan memilih untuk berdiri berhadapan Hafizal.

"Duduk depan saya ini," arah Hafizal lagi.

Ayra hanya menurut dengan duduk di atas lantai berhadapan dengan sofa tempat Hafizal duduk.

"Awak tahu tak awak ada buat salah dengan saya?" tanya Hafizal, sinis.

"Tahu, tuan. Saya sepatutnya turun sebaik sahaja Fred panggil. Saya minta maaf, saya tak sengaja," jawab Ayra, lemah.

"Awak tahu Mel, saya boleh maafkan awak andai awak tak ikut perintah saya tapi saya cukup tak suka apabila ada orang lain yang cuba sentuh hak milik saya," ujar Hafizal lalu bangun dan menarik tangan Ayra bagi memaksa wanita itu bangun.

Hafizal menarik Ayra menuju ke arah dinding berhampiran lalu menolaknya sehingga Ayra bersandar di dinding tersebut. Dia dapat melihat Ayra sudahpun menggigil ketakutan, namun baginya wanita itu harus diajar.

Hafizal terus mencium bibir isterinya dengan rakus, membuatkan Ayra menjerit akibat terkejut. Ayra cuba meronta, namun Hafizal lebih dahulu memegang kedua belah tangannya.

Selepas itu, Hafizal mula mencium leher Ayra. Sekali lagi Ayra mengerang kesakitan, namun tidak dilayan oleh Hafizal.

"Tuan, saya minta maaf. Tolong jangan begini," rayu Ayra yang berada di dalam kesakitan.

Rayuan Ayra membuatkan Hafizal berhenti.

"Awak tahu kenapa saya buat begini, Mel?" tanya Hafizal, inginkan kepastian.

Ayra hanya menggeleng, tanda dia tidak tahu.

Melihat respon Ayra, Hafizal melepaskan Ayra lalu mengeluh.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com