Sunday, September 24, 2017

Kau Kunci Hatiku Bahagian 12...

Bahagian sebelumnya:

Bahagian 12: Rebut Semula

Sindiran Wafi mengundang rasa hairan yang jelas terpancar pada wajah Hafizal dan wanita di sebelah sepupunya itu.

Hajat asalnya memang ingin mengorek status perhubungan Hafizal dan wanita cantik itu, namun alasan yang diberikan olehnya bagi mengelakkan syak wasangka Hafizal adalah kerana dia harus pulang awal. Mujurlah Hafizal memahami.

Hasil perbualannya dengan sepupunya itu, wanita yang bernama Ayra itu merupakan pembantu peribadi baru Hafizal yang disebut-sebut oleh lelaki itu. Tak mungkin hanya sekadar pembantu peribadi, kerana mereka berdua nampak terlalu mesra.

"Tapi apa salahnya, kedua-duanya belum bernikah. Memanglah sesiapapun tak kisah, bukan? Cuma, manalah Hafizal nak campakkan minah senget yang menjadi pilihan auntie?" bisik Wafi, dalam hati.

Sempat juga dia mengenakan Hafizal sebelum dia beredar dengan mengingatkan sepupunya itu akan pesanan ibu saudaranya sebelum ini. Wafi dapat melihat pucat lesi wajah Hafizal apabila dia menyampaikan pesanan Puan Sri Halimatun.

Namun begitu, tindak tanduk Ayra benar-benar misteri baginya. Sebaik sahaja dia tiba di situ, Ayra terus tunduk tanpa menoleh ke arahnya mahupun Hafizal. Sedangkan Ayra yang dikenali sebelum itu tidak begitu.

    *    *      *     *     *

"Will you be my girlfriend?" tanya Wafi sebaik sahaja dia melutut di atas sebelah kakinya. Dia memandang ke atas, ke arah wanita yang berada di hadapannya itu.

"Ish, apa ini? Malulah I, ini tempat awam kot!" jerkah wanita itu. Wafi dapat melihat pipi wanita itu merah akibat malu.

"Ayra Melissa, sejak you hadir dalam hidup I, dunia I penuh dengan warna-warni. I cuma nak you terus mewarnai hidup I dan sama-sama kita saling melengkapkan hidup kita berdua," luah Wafi sambil tersenyum.

"I bukan tak nak terima you, tapi kita baru saja kenal. Tak sampai setahun pun. I ini bukan anak orang kaya macam you, I tak ada rupa, tak ada harta, I tak ada apa yang boleh I berikan pada you selain daripada hati dan perasaan I," ujar Ayra, resah dengan luahan Wafi dan juga mata-mata yang memerhatikan mereka berdua sejak Wafi melamarnya di tengah-tengah kompleks membeli-belah Berjaya Times Square itu.

"I don't need any money from you, I got mine. I don't need your beauty, it's not that I can eat your beauty up. I just need you, to be with me. That's all I need."

Ayat yang dikeluarkan oleh Wafi telah membuatkan Ayra menutup wajahnya. Tindakan Ayra membuatkan Wafi mulai panik lalu berdiri dan mendekati Ayra.

"Are you okay, Ayra?" tanya Wafi, risau.

"Yes, I am okay. My answer is yes," jawab Ayra lalu menurunkan tangannya lalu memandang Wafi sambil tersenyum.

Melihat respon Ayra, Wafi menjerit keriangan. Wanita yang cuba didekati selama dua tahun akhirnya bersetuju untuk menjadi kekasihnya.

Tiba-tiba, telefon bimbitnya Wafi berdering. Bunyi itu mengembalikan Wafi ke alam realiti dan tanpa berlengah dia menjawab panggila tersebut.

"Hello, Bos! Saya sudah uruskan hal Harry dengan Kathy. Tentang Ayra dan Hafizal pun saya sudah dapat info," ujar lelaki di hujung talian sebaik sahaja Wafi menjawab panggilan tersebut.

"Bagus. Jadi, kalau mereka tak dapat membayar selepas tiga hari, aku nak kau culik Kathy itu dan kita lelong dia. Apa info yang kau dapat, Bob?" tanya Wafi.

"Ayra dan Hafizal itu bukan sekadar PA dengan bos, tapi mereka berdua adalah suami isteri. Mereka baru saja bernikah beberapa hari lepas," jawab Bob.

"Suami isteri? Kau biar betul! Ketika majlis makan malam itu, mereka sudah bernikah atau belum?" tanya Wafi lagi.

"Sudah, bos. Ada pekerja di syarikat itu cerita, Ayra yang dulu dengan Ayra yang kita tengok sekarang sama sekali berubah. Dia kata selepas dua hari Ayra menghilangkan diri, Ayra terus jadi pendiam dan perahsia. Sesekali ada rakan lain yang ternampak dia menangis di dalam tandas. Bila ditanya, dia hanya berkata matanya masuk habuk."

"Aku pasti hubungan mereka bukan seperti suami isteri biasa. Tak apa, aku sendiri akan cari Ayra untuk cari maklumat tentang ini. Kau tak payah siasat tentang mereka, aku nak kau fokus pada mangkuk dua ekor yang sudah bawa lari duit aku itu! Duit kau aku sudah masukkan ke dalam akaun kau, tapi untuk kerja siasat Ayra dan Hafizal. Selebihnya, selepas kau dapatkan duit aku semula. Faham?" arah Wafi.

"Faham, bos. Ada apa-apa lagi? Kalau tak ada, saya letak."

"Tak ada, chaw!" ujar Wafi sebelum memutuskan talian. Berang rasanya mengenangkan kekasih sendiri sudah menjadi isteri orang. Malah, isteri kepada sepupu yang selama ini dianggapnya seperti adik.

"Kenapa semua benda yang aku nak selama ini mesti Ijal yang dapat?" Wafi bermonolog sendiri.

     *     *     *     *     *

Wafi sedang bercakap dengan penyambut tetamu apabila dia ternampak kelibat Ayra yang sedang berjalan keluar daripada lif. Namun, apa yang menarik perhatiannya adalah bukan empunya badan itu sendiri, tetapi melihatkan wanita itu yang berjalan dalam keadaan yang tergesa-gesa lebih menarik perhatiannya.

"Cik Ayra Melissa, nak ke mana tergesa-gesa itu?" tanya Wafi yang berdiri di hadapan Ayra membuatkan Ayra berhenti melangkah.

"Encik Megat Wafi buat apa di sini? Encik Hafizal cuti setengah hari, tapi rasanya dia pun tak ada buat temu janji dengan encik Wafi bukan?" tanya Ayra pula.

"I datang bukan nak jumpa dia, I nak jumpa you," jawab Wafi sambil memegang lengan Ayra.

"Lepaslah! I dah lambat ini, jadi I tak ada masa nak berbual dengan you," tegas Ayra sambil meronta-ronta untuk melepaskan pegangan Wafi.

"Kenapa you nak lari dari I? I tak sangka betul you sanggup bernikah dengan sepupu I! You dah lupa ke janji you nak kahwin dengan I?" tanya Wafi, keras.

Wafi menguatkan lagi pegangan tangannya membuatkan Ayra mengerang kesakitan.

"You know what, right now I am really glad I married your cousin instead of you. You know why? No matter how cold he is, he will never ever hurt me like the one you did to me before and now!" ujar Ayra sambil membuntangkan matanya. Wafi dapat melihat api kemarahan di dalam mata wanita itu.

Belum sempat Wafi menjawab, ada tangan dari belakang yang menariknya jauh dari Ayra membuatkan pegangan tangannya tadi terlepas. Wafi berpaling, ada seorang lelaki berpakaian serba hitam berdiri di hadapannya.

"Orang tua-tua kata, tak baik mencampuri urusan orang lain. Kau ini siapa sibuk nak jadi hero kat sini?" tanya Wafi, sinis.

Lelaki itu hanya tersenyum sinis mendengar soalan yang diajukan oleh Wafi. Selepas itu, dia melihat ke arah Ayra sebelum memandang Wafi semula.

"Orang tua-tua juga kata, jangan jadi lelaki dayus yang menyakiti wanita. Saya cuma menjalankan tugas saya, encik!" jawab lelaki itu yang sedang menggengam penumbuk, bersiap sedia andai Wafi mula mengganas.

"Wanita ini memang layak dibelasah, sebab dia tipu aku! Kau tak payah nak tunjuk hero sangat!" luah Wafi, geram.

"Kalau encik nak apa-apakan Puan Ayra, encik kena berdepan dengan saya dulu," jawab lelaki itu, tenang.

"Oh, Ayra sudah ada bodyguard sekarang! Tak apa, saya akan kembali," ujar Wafi sebelum beredar dari situ.

Dia tidak terus keluar dari bangunan Mustaqim Ventures itu, sebaliknya dia menuju ke tandas terlebih dahulu. Setelah selesai urusannya, barulah dia berjalan menuju ke pintu keluar sebelum dia berlanggar dengan seorang wanita yang amat dikenalinya.

"Kathy Nada?" tanya Wafi, dalam hati.

Wafi melihat wanita itu yang baru sahaja berdiri setelah terjatuh. Dia hanya tersenyum melihat wanita itu yang sedang menepuk-nepuk gaun yang dipakainya bagi membuang habuk yang melekat di gaun tersebut.

"Mata kau buta ke apa? Jalan itu lain kali tengok depan," dengus wanita itu, kasar.

"Mulut kau, macam longkang. Tak sepadan dengan rupa! Ternyata benar seperti apa orang kata, awak ini bajet diva, Kathy Nada." sindir Wafi.

"Siapa awak?" tanya Qatrunnada, hairan.

Wafi tidak terus menjawab, sebaliknya hanya tersenyum sinis.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com