Tuesday, February 7, 2012

Pengorbanan Sahabat Sejati Part 10...


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah dan karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog ini... Tengahari ini ana ingat nak sambung cerpen bersiri kedua ana ini... Klik dibawah untuk link part sebelumnya:


"What? Kau gila ke, Wan? Kau nak kahwin dengan aku sedangkan kau dah kahwini Mar? Oh tidak, Wan. Memang aku sayangkan kau, tapi aku tak sanggup nak khianati kawan baik aku sendiri. Even kalau korang berdua bercerai pun, aku masih tak sanggup nak hadapi kenyataan aku akan ganti tempat dia. Apa salah dia, Wan sampai kau nak buat begini?"ceramah Masturah apabila Safwan mengutarakan cadangannya untuk mengahwininya kerana ingin isterinya meminta cerai daripadanya.

"Dia tak salah pun, tapi aku yang salah. Sebab aku buta sangat tak nampak hati dua orang kawan baik aku sendiri,"jawab Safwan, perlahan.

Masturah terkelu mendengar jawapan Safwan. Melihatkan wajah Safwan yang sayu itu, telah membantutkan kemarahan yang bersarang di hati Masturah.

"Kau dah tahu?"tanya Masturah.

"Dah, aku terjumpa surat yang aku bagi kat Mar yang Rizal bagi sebelum dia gila dulu,"jawab Safwan, lemah.

"Wan, Rizal memang sayangkan Mar, tapi Rizal lagi sayangkan kau,"luah Masturah, jujur.

"Sebab itu dia suruh Mar kahwini aku kan? Aku tahu,"tanya Safwan.

"Bukan itu saja, Wan. Ada lagi satu perkara yang Rizal buat semata-mata untuk pastikan perkahwinan kau orang berlangsung,"jawab Masturah.

"Hah? Apa kau cakap ini?"tanya Safwan, hairan.

"Kau ingat tak kejadian yang dia call kau untuk jemput Mar kat kedai makan kan? Malam itu mereka bergaduh besar, sebab Mar nak putuskan pertunangan dia dengan kau,"cerita Masturah.

"Ingat, kenapa dengan kejadian itu?"tanya Safwan, ingin tahu.

"Waktu itu, Mar cakap dia nak putuskan pertunangan kau orang, tapi Rizal tak benarkan. Dia nak juga Mar kahwin dengan kau. Jadi, dia berpura-pura gila supaya Mar akan ikut cakap dia,"jelas Masturah, resah.

"What? Jadi, selama ini dia tak gila?"tanya Safwan.

"Tak. Malah, dia hadir waktu kau orang nikah dulu, tapi dia tengok dari luar saja. Selama tiga bulan ini, dia ke London dan Mekah, buat umrah."

Mendengar penjelasan Masturah, Safwan bungkam. Sampai begitu sekali kawan baiknya itu berkorban demi kebahagiaannya. Layakkah dia menerima semua pengorbanan ini?

"Maafkan aku andai kau rasa aku hanya menggunakan kau, tapi aku nak tebus silap aku yang tak pernah perasan perasaan kau pada aku dan perasaan mereka berdua. Boleh kau terima aku, Mas?"tanya Safwan.

Masturah memandang Safwan. Ya Allah, bantulah aku membuat keputusan...

"Bagi aku masa sampai hujung minggu ini. Aku perlu istikharah dulu, ini soal masa depan. Tak boleh dipandang remeh,"jawab Masturah, tenang.

"Baiklah, aku beri kau masa untuk fikirkan,"jawab Safwan.

Mendengar jawapan Safwan, Masturah tersenyum hambar. Dia benar-benar celaru.

*     *     *     *     *

Ainul yang sedang memasak itu berhenti memasak dan menutup api dapur apabila pintu rumahnya diketuk. Dengan pantas dia menuju ke hadapan dan membuka pintu. Alangkah terkejutnya dia melihat dua orang lelaki yang tak dikenali dihadapannya.

Belum sempat dia bersuara, salah seorang lelaki itu menyembur sesuatu kepadanya dan selepas pandangan terus kelam.

Apabila dia sedar, dia sedang berlujur pada sebatang tiang konkrit dalam sebuah bilik yang sangat besar. Dia cuba bergerak, namun tangan dan kaki diikat dengan rantai besi. Malah, mulutnya dilekat dengan pita pelekat.

Namun, ada lagi sekujur tubuh yang membuatkannya lebih terkejut. Tubuh seorang lelaki yang paling dikenalinya dan paling dirindui. Iaitu seorang lelaki yang bernama Adam Shafrizal.

Hendak dipanggil, mulutnya tak boleh dibuka. Sedang dia memikirkan untuk melepaskan diri, kedengaran pintu bilik dibuka. Ainul menoleh dan terkejutnya dia melihat suaminya masuk ke dalam bilik itu.

Dia memandang Safwan penuh tanda tanya. Safwan membalas pandangannya dan kemudiannya memandang Shafrizal yang masih tak sedarkan diri itu. Tak lama selepas itu, dia mendekati Ainul lalu mencabut pita pelekat di mulut Ainul.

"Kenapa abang buat macam ini pada Mar?"tanya Ainul.

"Apa-apapun, tunggu Rizal sedar dulu. Baru kita cerita ya,"jawab Safwan, tenang.

"Apa semua ini? Mar tak fahamlah, abang."

"Sabar dulu, abang tak nak cerita benda yang sama dua kali. Oh ye, sayang nak makan? Abang suapkan."

"Mar tak laparlah,"jawab Ainul, pendek.

Kedengaran bunyi rantai besi berlaga menyebabkan Ainul dan Safwan memandang ke arah Shafrizal. Kelihatan Shafrizal sudahpun sedar dan terpinga-pinga memandang mereka berdua. Safwan bangun lalu berjalan menuju ke arah kawan baiknya itu dan membuka pita pelekat di mulut Shafrizal.

"Apa semua ini, Wan? Kenapa kau culik aku dengan Mar?"tanya Shafrizal pula.

"Aku memang nak explain pun, Mar dah tanya tadi tapi aku tunggu kau sedar saja. Aku sengaja culik kau orang berdua dan ikat kau orang berdua sebab aku tahu kalau aku cuba temukan kau orang berdua, memang harapanlah kan? Mar tak pelik ke bila abang suruh Mar pakai tudung sebab ada orang nak datang tengahari tadi? Padahal abang tak suka orang datang rumah kita,"jelas Safwan.

"Pelik memang pelik, tapi manusia boleh berubah. Kenapa abang perlu buat sampai macam ini?"jawab Ainul.

"Sebab abang rasa dah sampai masa untuk abang buat apa yang sepatutnya abang buat untuk betulkan keadaan,"jelas Safwan.

"Apa ini? Mar tak faham,"tanya Ainul.

Tiba-tiba, kedengaran pintu dibuka dan dua orang yang telah melakukan aktiviti menculik Ainul dan Shafrizal tadi masuk.

"Kenalkan, ini anak buah abang, Hazwan dan Imran. Abang yang suruh mereka culik kamu berdua padahal itu bukan kerja mereka pun. Mereka berdua ini eksekutif jualan kat syarikat abang kerja. Jadi, Mar, Rizal, aku minta maaf kerana terpaksa culik kau orang dan bersaksikan Hazwan, Imran dan kau, Rizal, abang ceraikan Mar dengan talak satu,"luah Safwan lalu berpaling ke arah lain.

Shafrizal terkedu mendengar lafaz talak yang dikeluarkan Safwan manakala air mata Ainul sudahpun berguguran. Sesungguhnya, Shafrizal tak sampai hati melihat wajah Ainul yang sudah basah dengan air matanya itu.

*bersambung*



Foot print: Ana tak suka 8hb, fakta! =)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com