Friday, June 26, 2015

Rasa yang Sama Part 5...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Alhamdulillah, dua buah cerpen dah selamat disiapkan. Tinggal satu lagi. Haru-biru betul nak siapkan semuanya. Now, untuk cerpen "Rasa yang Sama", link part sebelumnya, ada di bawah ya:

Nisa memandang pemilik suara di hadapannya. Ligat dia memikirkan bagaimana insan ini boleh berada di dalam bilik tidurnya. Namun, setelah puas berfikir, baru dia teringat mengapa.

     "Dah lama abang sampai? Maaf, Nisa tak sedar abang masuk tadi," sapa Nisa, lembut. Namun, ada getar pada suaranya.

     Melihat respon isterinya, Asyraf tersenyum. Adakah isterinya memang begini dengannya dulu? Alangkah ruginya dia tak ingat memori bersama isterinya.

     "Nak kata tak lama, lama juga. Cuma, abang baru masuk bilik Nisa sebab tadi mama Hajar suruh abang rasa lauk kegemaran abang yang mama masak. Sayang betul mama Hajar dengan abang," seloroh Asyraf dalam nakal.

      Mendengar jawapan suaminya, geram pula rasa hati Nisa. Dengan pantas, dia mencubit lengan Asyraf yang baru saja duduk disebelah Nisa. Jarak antara mereka yang sangat rapat membuatkan dengan mudah tangan Nisa melakukan kerja tersebut.

     "Aduh, sakit! Aduhai, Annisa Faiha! Nisa memang kuat mencubit ya?"

     "Abang saja yang rajin jadi mangsa cubitan Nisa. Orang lain tidak," jawab Nisa, selamba. Memang dia ingat, lelaki di sebelahnya saja yang rajin dicubitnya. Mana tidaknya, rajin sangat menyakatnya!

     "Ya ke? Seronoknya Nisa masih ingat bahagian itu, tak macam abang," ulas Asyraf. Nada suaranya mula mendatar tanda dia berasa iri hati dengan ingatan Nisa.

     "Sekurang-kurangnya abang ingat nama Nisa, tapi Nisa tak ingat nama abang," keluh Nisa.

     "Tak apa, abang boleh cerita. Nama abang, Asyraf Rasyid bin Halim. Anak kedua dari tiga adik-beradik. Oh ya, lauk kegemaran abang yang mama Hajar masak kat bawah tadi tu adalah..."

     "Gulai tempoyak ikan patin, yang itu Nisa tahulah. Nisa tak ingat beberapa perkara saja tentang abang, sebab Nisa masih ingat memori. Ingatan yang abang ada saja yang Nisa tak ada," sampuk Nisa sebelum sempat Asyraf menghabiskan ayatnya.

     Melihat respon Nisa, Asyraf terdiam. Dia memandang isterinya, isterinya sedang menguis kakinya pada permaidani yang mengalas kaki mereka berdua. Tiba-tiba, sesuatu menerjah ingatan Asyraf.

     *     *     *     *     *

"Nisa ni memang pantang jumpa karpet ya? Semua nak dikuis dengan kaki itu. Lama-lama botak karpet itu Nisa kuis," tanya Asyraf selepas dia melihat Nisa yang duduk disebelahnya asyik menguis kakinya pada permaidani yang baru dibelinya.

     "Ala, karpet ini sedaplah abang! Nisa tak tahan, nak kuis juga,"jawab Nisa, selamba.

     "Habislah abang, setiap tahun kena ganti karpet macam ini."

     "Tak payah, kita ubah saja kedudukan karpet ini. Sorokkan bahagian yang dah botak. Okay tak?" cadang Nisa sambil memeluk lengan Asyraf.

     Asyraf hanya tersenyum dan akhirnya...

     "Abang, okay ke tak ini?"pertanyaan Nisa menamatkan lamunannya. Tiba-tiba kepala Asyraf terasa sakit. Selama dia hilang ingatan, inilah kali pertama dia diserang sakit begini.

      Melihat tindakan Asyraf yang memegang kepalanya, Nisa tahu suaminya dapat mengingati sesuatu kerana dia juga mengalami simptom serupa setiap kali dia mengingati sesuatu. Dengan pantas, dia mencapai ubat penahan sakit di meja sisi katilnya lalu diserahkan kepada Asyraf.

     "Apa ni, Nisa?" tanya Asyraf kerana baginya, ubat itu masih lagi asing.

     "Ubat tahan sakit, untuk kurangkan sakit kepala abang itu. Makan lekas!" arah Nisa yang sedang menuang air ke dalam gelas. Biliknya memang tersedia gelas dan jag berisi air kerana ubat tahan sakit yang diambil sejak beberapa bulan yang lalu.

     Tanpa berlengah, Asyraf menelan ubat tersebut dan mengambil gelas berisi air yang disua oleh isterinya lalu meneguk air di dalam gelas itu. Tak lama kemudian, terasa sakit kepalanya semakin berkurangan.

     "Ini pertama kali ke abang teringat sesuatu?" tanya Nisa setelah melihat keadaan suaminya mulai lega.

     "Ya, ini pertama kali. Rasanya abang kena ambil preskripsi ubat tahan sakit pada doktor. Nisa selalu ke kena begini?"

     "Selalu, abang. Setiap kali Nisa teringat sesuatu yang baru, kepala Nisa akan sakit. Abang teringat apa tadi?"

     Jawapan Nisa membuatkan Asyraf terkesima. Dia mengeluh panjang.

     "Tadi Nisa kuis karpet itu kan? Abang teringat abang pernah tegur Nisa kuis karpet rumah kita. Eh, kita ada rumah sendiri ke?" tanya Asyraf.

     Mendengar soalan Asyraf, Nisa terpinga-pinga. Rumah? Ada ke? Kenapa dia kurang pasti tentang ini?

*bersambung*

Foot print: Lawak bila ada yang masih tak kenal aku macam mana. ;)

No comments:

Post a Comment