Wednesday, August 28, 2019

Dalam Kesamaran Bahagian 3

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 2

"Apa masalahnya? Saya single, awak single. Tak salah, bukan?" duga Haziq.

"Betul, tapi bukankah encik tak bersetuju dengan hubungan sesama rakan sekerja?" tanya Suraya pula.

"Betul, tapi kalau saya pilih awak sekalipun, awak ingat saya akan bagi awak sambung bekerja dengan sayakah?" duga Haziq lagi.

"Betul juga. Kenapalah saya tak terfikir? Eh, bukannya encik nak kat saya pun! Tak payah fikirlah!"

"Kalaulah kau tahu betapa payahnya aku nak memendam perasaan ini, Suraya," getus hati kecil Haziq yang sesekali menjeling ke arah Suraya. Dia tahu dia tak mampu memikirkan hidupnya tanpa gadis itu, tetapi untuk maju ke hadapan, tidak sama sekali. Cukuplah dia memendam rasa selama bertahun-tahun ini.

     *     *     *     *     *

Lily sedang membalas mesej pelanggannya apabila seseorang duduk berhadapan dengannya. Seseorang yang dinantikan sekian lama, seseorang yang sudah lama hilang dari hidupnya. Seseorang yang dia berharap dia dapat buang jauh-jauh.

"You dah lama tunggu ke?" tanya lelaki yang baru sahaja tiba dan memilih untuk duduk berhadapan dengan Lily itu.

"Of course! You tahu tak, dengan masa yang I bazirkan untuk tunggu you ini, kalau I balik bungkus barang-barang jualan yang nak diposkan, rasanya sudah siap kot! You pergi mana?" tanya Lily selepas sedas sindiran tajam diberikan kepada lelaki itu.

"I ada kecemasan tadi," bohong Aduka, lelaki yang membuatkan Lily menunggu selama hampir sejam itu. Dia memilih untuk merahsiakan sebab kelewatannya supaya Lily tidak bimbang akan keadaannya.

"You ini selalu lambat, tahu? I pun tak tahulah macam mana I boleh bertahan dengan you sampai setahun lebih," ngomel Lily sambil mencebik.

"I am so sorry. I tak janji I takkan buat lagi, tapi I will try my best to change," jawab Aduka sambil tersenyum manis.

"Ayat selamat betul you bagi I ya? Mungkin ayat selamat inilah yang ikat hati I pada you, sebab you tak bagi I harapan palsu. Baiklah, I maafkan you selagi mana hati I mampu," ujar Lily sambil membalas senyuman Aduka tadi.

"Thank you, sayang. Kenapa you nak jumpa I ini?" tanya Aduka, menukar topik perbualan.

"Ibu suruh kita kahwin, sebab sudah hampir 5 tahun kita berkenalan. Takkan tak cukup lagi untuk berkahwin?" tanya Lily.

"Ini ibu yang tanya atau you?" duga Aduka.

"Ibulah. I tahu masalah you, takkan I nak paksa you pula! Cuma..."

"Cuma apa?" tanya Aduka lagi.

"Cuma ibu beriya sangat nak I kahwini calon yang nakkan sepupu I itu. Dia teringin nak menantu kaya, tapi ayah I bantah sebab ayah orang itu cuma nakkan sepupu I, bukan I. I sudah penat nak tengok keluarga I berantakan sebab perselisihan faham antara ibu dengan sepupu I," jelas Lily.

"Macam mana pun, bukankah ibu you lebih patut you patuhi?" tanya Aduka, tidak mengerti.

"Betul, tapi hak menikahkan itu bukankah milik ayah?" tanya Lily pula.

Aduka terdiam. Ada benarnya kata-kata Lily itu. Dia mengerti Lily inginkan bantuannya untuk pulihkan keadaan, tetapi dia tidak mampu untuk menunaikan hajat Lily itu. Dia sendiripun tidak tahu berapa lama lagi jangka hayatnya. Itu bukan kerjanya, tapi itu kerja Allah.

"I minta maaf, I masih belum boleh nikahi you. Kalau calon itu adalah yang terbaik untuk you, I akan lepaskan you. Jangan risau, you boleh fikirkan dulu. Bila you dah ada keputusan you nanti, please inform me so I will know whether to let you go or to remain with you," ujar Aduka sebelum beredar dari situ.

Terpinga-pinga Lily melihat kepergian Aduka itu. Kekasih yang dikenalinya selama 5 tahun sanggup melepaskannya kepada calon yang sama sekali tidak dia ingini? Apa masalahnya?

     *     *     *     *     *

"Macam mana, Lily? Setuju tak dengan cadangan ibu?" tanya Puan Wardah sebaik sahaja duduk bersebelahan dengannya di atas sofa itu.

"Apa ini, ibu? Ibu panggil Lily balik hanya sebab perkara ini?" tanya Lily, sebal dengan pertanyaan ibunya itu.

"Habis itu, takkan aku nak ke rumah kau? Jumpa anak sial itu? Memang tidaklah!" Puan Wardah meninggikan suaranya membuatkan hati Lily bertambah sebal.

"Anak yang ibu panggil sial itu anak saudara ibu tahu? Ayah itu wali dia yang sah tahu? Kenapa ibu nak menidakkan hakikat itu?" tanya Lily bertubi-tubi.

"Aku tak ada anak saudara pembunuh macam dia itu!" jerit Puan Wardah membuatkan Encik Wahab yang sedang membaca dan adik Lily, Camellia yang sedang makan di dapur berlari menuju ke ruang tamu, tempat mereka berdua berada.

"Apa ini, ibu? Bukan salah Suraya keluarga dia meninggal dunia. Mereka bertiga kemalangan semasa dalam perjalanan nak menjemputnya pulang dari asrama kot. Itu tak menjadikan sebab kenapa ibu kena letakkan semua salah di atas bahunya!" bentak Lily.

"Kau dah pandai melawan? Kau melawan cakap aku sebab anak sial itukah? Kenapa dengan semua orang dalam rumah ini? Sudah kena jampi dengan budak itukah?" tanya Puan Wardah bagai dirasuk syaitan.

"Ibu, Lia rasa baik ibu berhenti tuduh kak Su bukan-bukan. Dia dah buat macam-macam untuk pulihkan keluarga kita seperti sediakala, sehingga sanggup keluar dari sini untuk puaskan hati ibu. Dia tak kacau ibu pun, kenapa ibu nak kacau hidup dia? Lia tak faham," jelas Camellia, hairan dengan sikap ibunya itu.

"Kau diam, Lia! Kau pun sama saja dengan ayah dan kakak kamu ini! Kalau dia tak wujud, tak adalah keluarganya mati, tak adalah ibu dengan ayah kau ini bercerai dan tak adalah adik kamu itu mati. Faham tak?" jawab Puan Wardah lagi.

"Apa yang terjadi bukan ditentukan oleh awak, saya mahupun Suraya, Wardah. Itu semua Allah punya kerja. Cakap kamu itu boleh tak serupa orang beriman sikit?" sampuk Encik Wahab, lembut tapi tegas.

"Sebab saya berimanlah, saya tak bunuh dia! Kalau saya ini tak ada iman, dah lama budak sial itu mati saya kerjakan!" jawab Puan Wardah, berang.

"Kalau betul awak masih beriman, apakah rukun iman keenam?" tanya Encik Wahab.

"Percaya pada Qada' dan Qadar," jawab Puan Wardah, perlahan.

"Apa itu Qada' dan Qadar?" tanya Encik Wahab lagi.

"Perkara yang sudah dan belum berlaku," jawab Puan Wardah dengan wajah yang merah akibat menahan marah dan malu.

"Tapi kata-kata awak ini menggambarkan awak ini beriman ataupun tidak? Tak payah jawab, simpan jawapan awak itu dalam hati awak. Awak tahu Wardah, awak memang tak bunuh Suraya, tapi awak dah bunuh dia dalam kepala awak itu dengan segala sumpah seranah yang awak taburkan pada dia. Hidup kita ini Wardah dan anak-anak ayah yang amat dikasihi, macam roda. Hari ini kita buat orang, esok Allah bayar tunai tahu? Boleh jadi suatu hari nanti Allah akan bayar kata-kata awak hari ini dengan sesuatu kelak. Saya tak doakan, tapi saya takut perkara itu berlaku kerana kegagalan saya mendidik anak dan isteri saya," terang Encik Wahab dengan air mata yang mengalir.

Melihat respon Encik Wahab, Puan Wardah terkelu. Sepanjang perkahwinan mereka, belum pernah sekalipun suaminya itu mengalirkan air mata di hadapannya. Puan Wardah berjalan menuju ke arah Encik Wahab lalu mencapai tangan lelaki itu sebelum menciumnya.

"Wardah minta ampun, abang. Wardah sedar Wardah silap," ujar Wardah lalu menangis.

"Bukan pada abang yang patut Wardah minta ampun tapi pada Allah dan pada Suraya," jawab Encik Wahab sebelum menarik Puan Wardah ke dalam pelukan.

"Wardah tak kuat, abang. Wardah malu," jawab Puan Wardah.

"Tak apa, perlahan-lahan," jawab Encik Wahab sambil mengusap-usap belakang isterinya.

Lily hanya melihat semuanya dengan harapan ibunya akan berhenti menjodohkannya dengan Muhaimin, lelaki yang telah memilih Suraya untuk dijadikan isteri itu. Baginya, Suraya harus keluar dari keluarganya cara baik. Bukan dihalau atau disumpah, tetapi dengan perkahwinan.

     *     *     *     *     *

"Kau orang berdua ini kenapa?" tanya Rashdan yang sedang menghirup air teh ais yang dipesannya tadi. Runsing kepalanya melihat wajah suram dua orang kawannya itu.

"Aku tengok mak ayah aku bergaduh sebab minah ini semalam. Murung aku dibuatnya," jawab Lily, lemah.

"Kau pula kenapa?" tanya Rashdan kepada Suraya yang duduk bersebelahan dengan Lily itu.

"Aku rasa Haziq itu sesuatu sangat perangainya. Takkan dia dah tahu aku suka dia kot?" ujar Suraya, hairan.

"Kenapa dengan dia?" tanya Rashdan lagi.

"Dia layan aku acuh tak acuh saja. Tak seperti sebelum ini. Sepatah aku tanya, sepatah jugalah dia jawab. Aku ada buat salahkah?" luah Suraya.

"Kau tak tanya dia?" tanya Lily pula.

"Sudah, tapi tak ada jawapan. Dia buat senyap saja, kadang-kadang dia tukar topik," jawab Suraya.

"Aku rasa dia masih belum bersedia untuk jawab soalan kau itu. Kau bagi dia masa, in shaa Allah semuanya akan kembali pulih nanti," ujar Rashdan sambil tersenyum nipis.

"Alahai, kalaulah aku berterus-terang tentang perasaan aku pada kau 12 tahun lepas dulu, mungkin hubungan kita tak jadi begini bukan?" tanya Suraya membuatkan Lily dan Rashdan sama-sama terkedu. Keduanya tahu soalan itu dituju kepada Rashdan.

Lily hanya mampu mengeluh, dia tahu 12 tahun lepas Rashdan dan Suraya saling sayang-menyayangi tetapi Allah sudah tetapkan mereka berdua tiada jodoh. Suraya berpindah rumah tanpa menjawab pengakuan cinta Rashdan itu dan akhirnya mereka terputus hubungan. Tatkala mereka berdua bertemu semula 2 tahun lepas, Rashdan baru sahaja berkahwin dengan Zalikha, gadis yang dikenalinya di tempat kerjanya.

"Apa kau merepek ini, Su? Benda sudah lepas bukan?" tanya Lily lagi.

"Kenapa kau tak cari aku dulu?" tanya Suraya tanpa menjawab soalan Lily tadi. Rashdan hanya mampu menelan air liur kerana dia tahu dia harus menjawab soalan Suraya ini.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com