Thursday, August 29, 2019

Dalam Kesamaran Bahagian 4

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 2
Bahagian 3

"Kenapa kau tak cari aku dulu?" tanya Suraya tanpa menjawab soalan Lily tadi. Rashdan hanya mampu menelan air liur kerana dia tahu dia harus menjawab soalan Suraya ini.

"Jawablah sajalah, Dan. Sudah sampai masanya untuk dia tahu," ujar Lily sambil memandang Rashdan.

"Waktu kau pindah dulu, aku memang marah sangat dengan kau sebab tak jawab pengakuan aku. Berbulan-bulan aku memikirkan sama ada perasaan aku berbalas atau tidak. Sebulan aku buat solat istikharah patut atau tak aku cari kau, minta jawapan kau. Kau tahu apa yang aku dapat?" jelas Rashdan sambil memandang tepat ke arah Suraya.

"Apa dia?" tanya Suraya, ingin tahu.

"Aku dapat ketenangan untuk melupakan kau. Allah permudahkan urusan aku selepas itu. Aku berkenalan dengan Zalikha, aku luahkan perasaan aku dan dia terus terima. Selepas dua bulan berkawan, aku masuk meminang dan keluarga dia terima. Kami bertunang terus dan enam bulan selepas itu, aku bernikah dengan dia. Selepas itu, barulah aku jumpa kau semula. Apa maksudnya itu?" terang Rashdan.

"Aku bukan untuk kau, dan engkau bukan untuk aku," jawab Suraya, perlahan.

"Pandai pun! Kau fikir, aku tak rasa bersalahkah bila kau muncul semula dalam hidup aku, tak serupa orang sudah gayanya? Mujur aku jumpa Lily dan dia terangkan pada aku tentang kes kau kena tipu mentah-mentah dengan si buaya darat itu. Atas sebab itulah, aku kenalkan kau dengan isteri aku dan isteri aku yang temukan kau dengan Haziq. Daripada seorang klien, kau diambil bekerja dengannya sebagai PA dia. Nikmat Allah manakah yang kau nak dustakan ini, Su?" sambung Rashdan lagi.

"Bab ini, aku setuju dengan Rashdan. Pada aku, Haziq sudah sembuhkan luka kau dulu. Cuma, kau kena terima andai kata Haziq itu bukan jodoh kau. Dia bantu kau dulu sebab itu kerja dia," ujar Lily pula.

Mendengar syarahan Rashdan dan pendapat Lily, Suraya mengeluh. Ada benarnya kata-kata mereka berdua. Dia saja yang tersalah anggap.

     *     *     *     *     *

Zalikha baru sahaja selesai menidurkan anak sulungnya apabila Rashdan duduk di birai katil mereka. Sudah dua hari dia pulang dari hospital, tapi inilah pertama kali Rashdan keluar agak lama. Dia tahu Rashdan keluar bertemu dengan Lily dan Suraya. Barangkali pasti ada masalah besar yang menimpa mereka berdua sehinggakan Rashdan pulang dengan wajah yang serabut.

"Abang ada masalah?" tanya Zalikha, ingin tahu.

Rashdan tidak menjawab, sebaliknya hanya menggelengkan kepalanya.

"Jadi, siapa yang ada masalah? Su atau Lily?" Zalikha menukar soalannya.

"Kedua-duanya ada masalah. Tentang calon suami mereka berdua," jawab Rashdan sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

"Kenapa dengan calon suami mereka berdua?" tanya Zalikha, hairan.

"Orangnya adalah orang yang sama," jawab Rashdan sebelum mengeluh.

"Apa dia? Abang biar benar! Lelaki itu buaya daratkah sampai mahukan keduanya?" tanya Zalikha, tidak faham dengan situasi itu.

"Bukanlah, lelaki itu memilih Su tetapi ibu Lily mahukan lelaki itu bersama dengan Lily."

"Masih belum pulihkah hubungan Su dengan ibu Lily itu?" tanya Zalikha lagi.

Rashdan menggelengkan kepalanya.

"Parah juga ini. Habis itu, pakcik kata apa?"

"Pakcik nak Su yang kahwini lelaki itu."

"Su terima?"

"Belum lagi. Dia runsing, dia tak nak hampakan pakcik tapi hatinya sudah dimiliki orang lain."

"Orang lain itu siapa?"

"Haziq."

"Haziq? Bos Su itukah?"

Rashdan hanya menganggukkan kepalanya.

"Astaghfirullah hallazim. Apa punya cerita ini? Lily kan sudah ada Aduka, kenapa dia nak pening?"

"Masalahnya, Aduka tak nak kahwin sekarang. Dia belum bersedia dan sedia untuk lepaskan Lily sekiranya Lily terima cadangan ibunya itu."

"Astaghfirullah hallazim. Kenapa jadi begini, abang?"

"Entahlah, abang rasa Aduka ada masalah kot. Sepanjang kita kenalinya, tak pernah lagi dia buat hal begini. Nanti abang cuba risik-risik dari Aduka tentang masalahnya."

"Jangan paksa diri, abang. Sebesar manapun perasaan bersalah abang pada Su, yang lepas itu biarkan lepas. Lagipun, Su dah redha bukan abang dengan dia tiada jodoh?" tanya Zalikha.

"Abang rasa Su terima hakikat, tapi belum redha sepenuhnya. Dia masih salahkan diri dia atas apa yang dah berlaku," jawab Rashdan sambil mengeluh.

"Ika tak salahkan dia untuk berasa begitu. Mungkin ketika itu dia sukakan abang, tapi dia tak sedar perkara itu. Tak apalah, nanti Ika cuba berbincang dengannya."

Rashdan hanya memandang isterinya lalu tersenyum. Pening kepalanya tatkala melihat gadis yang pernah dia sayangi hidup menderita sepanjang hidupnya.

     *     *     *     *     *

Rashdan hanya memandang kehadiran Aduka yang memilih untuk duduk bersebelahan dengannya dengan perasaan hairan. Aduka tampak pucat, tidak seperti selalu.

"Kau sakitkah, bro? Kalau sakit, kenapa datang?" tanya Rashdan, hairan dengan tindakan Aduka itu.

"Aku rasa ada orang di sekeliling Lily kena tahu keadaan aku. Aku tak nak benda ini jadi masalah kemudian hari. Atas sebab itulah, aku gagahkan diri aku datang jumpa kau, Dan. Kau saja harapan aku," jelas Aduka sambil memandang Rashdan.

Rashdan terpinga-pinga. Masalah apa pula ini?

"Apa benda ini, Aduka?" tanya Rashdan, ingin tahu.

"Aku sakit, ada ketumbuhan dalam kepala aku. Ketumbuhan ini berbalik, jadi risiko untuk dibedah semakin tinggi. Aku tetap akan jalani pembedahan itu tapi sebelum aku jalani pembedahan itu, aku akan minta putus dengan Lily," terang Aduka, tenang.

"Kenapa kau nak kena putus dengan Lily? Masih ada harapan, bukan?" tanya Rashdan lagi.

"Ada, dalam 30%. Tapi sekalipun aku selamat, aku mungkin akan lumpuh atau percakapan aku akan terganggu. Aku tak nak Lily menderita untuk menjaga aku seumur hidupnya. Kau faham tak?" ujar Aduka lallu menekup mukanya.

"Aku faham, tapi aku tak pasti adakah Lily akan terima ataupun tidak kalau kau minta putus tanpa alasan?"

"Aku tak ada pilihan, sebab itulah aku nak minta tolong kau. Kau boleh tolong cover aku tak?" tanya Aduka.

"Kau sayang dia ataupun tidak sebenarnya, Aduka?" tanya Rashdan dengan riak wajah yang sangat serius membuatkan Aduka terkesima mendengar soalan tersebut.

"Kenapa kau tanya begini, Dan?" tanya Aduka tanpa menjawab soalan Rashdan itu.

"Aku tanya kau, kau tanya aku balik. Bila kita nak dapat jawapan?"

"Aku sayang, sayang sangat. Aku cuma tak nak Lily terluka kerana ada kekasih yang bakal mati ini. Aku tak nak dia bersedih seumur hidupnya kalau dia kehilangan aku," jawab Aduka, jujur.

"Aku tolong kau, bukan sebab kau sakit atau dah nak mati, tapi sebab aku tahu perasaan kau jujur. Ad, semua orang akan mati. Bezanya bila, di mana dan bagaimana. Ya, kau memang sakit dan nampak seperti tiada harapan untuk sembuh tapi ajal dan maut itu kerja Tuhan, bro. Bukan kerja kita. Siapa tahu kalau-kalau nanti yang sihat ini pergi dulu? Aku tak suka kau gunakan sakit kau sebagai alasan untuk tolak Lily jauh-jauh dari hidup kau. Kau tak berhak untuk tentukan hidup dia akan bahagia ataupun tidak jika tiada kau," terang Rashdan panjang lebar.

"Aku tahu, tapi aku tak nak Lily terseksa dengan aku. Itu saja," jawab Aduka, tidak puas hati.

"Aku tahu niat baik kau, tapi aku juga tahu kekuatan Lily dan aku tahu sekiranya dia tahu kenyataan ini, dia tetap takkan lepaskan kau walaupun dia tahu dia akan kehilangan kau," sambung Rashdan lagi.

"Kenapa pula?" tanya Aduka, terkejut dengan kenyataan Rashdan tadi.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com