Monday, June 29, 2015

Rasa yang Sama Part 8...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Nampaknya dalam masa terdekat ni, aku dah kembali menjadi penulis sepenuh masa. Oh ya, link part sebelumnya, ada di bawah ya:


Nisa yang terkejut dengan pertanyaan Asyraf dengan pantas memasukkan semula foto-foto yang dilihatnya tadi ke tempat asalnya lalu mengangkat fail tersebut lalu diletakkan di tempatnya.

      "Nisa okay ke tak ni?" Tanya Asyraf selepas soalannya tadi terbiar sepi tanpa jawapan.

     "Nisa okay, abang. Abang jangan risau, kepala Nisa sakit sikit," bohong Nisa lalu bangun dan ingin beredar keluar.

     Namun, langkahnya terpaksa dihentikan apabila Asyraf bertindak memaut lengannya. Nisa mulai kaget.

     "Nisa nampak apa dalam fail tadi itu?"

      Nisa terkesima, sangkaannya untuk melepaskan diri meleset sama sekali.

     "Do you love me, abang? Even I am not a good wife for you?" Tanya Nisa. Nada suaranya mula berubah sebak.

     "Yes, my dear. I do love you, and you are not a bad wife as you thought you were. Gambar itu yang Nisa tak patut percaya," jawab Asyraf. Dia memandang isterinya itu. Wanita itu masih membelakanginya.

     "Kenapa Nisa tak perlu percaya bukti yang ada depan mata, abang? Nisa tak boleh nak ingat apa yang terjadi ketika gambar itu diambil! Nisa ingat semua perkara tentang kita, tapi Nisa tak ingat tentang perkara ni langsung! Abang mesti dah tahu sebelum kita kemalangan. Jangan-jangan kita kemalangan sebab ini tak, abang?" Nisa akhirnya menoleh memandang suaminya. Ada mutiara jernih di kelopak matanya.

     "Cukuplah sekali abang salah faham pada Nisa, abang tak nak hukum Nisa dan diri abang lagi."

     "Abang, don't tell me you do remember this?"

     "Abang dah ingat semuanya. Everything about us, apa yang buat kita kemalangan, everything. Trust me, I know why those photos turn out that way, but I am still gathering evidences. Jadi, abang harap Nisa boleh percayakan abang. Please..." rayu Asyraf lalu memegang erat tangan Nisa.

     Nisa buntu. Apakah dia harus mempercayai suaminya atau mempercayai foto tersebut? Sakit kepalanya memikirkan perkara itu, namun dia menahan kesakitan itu kerana tak mahu membimbangkan suaminya.

     *     *     *     *     *
"Eh, Asyraf! Kenapa kamu balik tak telefon mama dulu? Mana Nisa?" Tanya Puan Aina bertubi-tubi setelah dia melihat anak lelaki sulungnya masuk ke dalam rumah dengan beg pakaiannya.

     "Nisa nak balik rumah mama Hajar, without me. Kami bergaduh sikit, dan Asyraf bagi dia masa untuk bertenang," jawab Asyraf lalu duduk di sofa bertentangan dengan ibunya.

     "Gaduh? Kenapa?" Tanya Puan Aina lagi.

     "Ingatan Asyraf dah pulih, tapi ingatan Nisa belum. Jadi, ada perkara yang Nisa hanya tahu sekerat saja, dan perkara itu merunsingkan Nisa. Asyraf cuba terangkan padanya, tapi dia tak nak bagi Asyraf peluang. Jadi, Asyraf rasa lebih baik dia balik ke sana. Biar fikirannya tenang dulu," jelas Asyraf, hambar.

     "Sabar banyak-banyak. Ini dugaan kamu. Oh ya, abah kamu suruh kamu masuk pejabat. Katanya penting."

     "Baiklah, mama. Asyraf pergi salin pakaian dulu," jawab Asyraf lalu beredar menuju ke bilik tidurnya.

     Puan Aina hanya memerhatikan anak lelakinya beredar, dan akhirnya mengeluh.

     *     *     *     *     *
"Abang ni kenapa? Nisa tak buat semua itu abang!" Rayu Nisa tatkala dirinya diheret Asyraf keluar dari restoran itu.

     "Kalau tak buat, apa yang Nisa buat kat situ dengan mamat bajet itu?" Tanya Asyraf ketika dia membuka pintu kereta Honda City warna perak di hadapan mereka lalu menolak Nisa masuk ke dalam kereta.

     Nisa hanya menurut dan selepas itu pintu kereta ditutup oleh Asyraf dengan kuat. Nisa dapat melihat Asyraf berjalan menuju ke pintu tempat pemandu dan masuk ke dalam kereta lalu menghidupkan enjin.

     "Nisa dapat mesej daripada seseorang yang memaklumkan bahawa abang ada masalah dengan dia. Kalau Nisa tak nak abang masuk penjara, dia suruh Nisa datang," jelas Nisa.

     "Nisa jangan pandai-pandai buat cerita!"

     "Abang! Abang tak percaya Nisa ke? Kita dah kenal hampir 10 tahun!"

     Bunyi telefon bimbit mengejutkan Nisa dari tidurnya. Dia beristighfar apabila dia sedar bahawa dia bermimpi tadi. Dengan segera, dia mencapai telefon bimbit yang berdering itu. Dilihat nama "Encik Suami" di skrin tanda Asyraf yang menghubunginya. Dia memilih untuk menjawab panggilan tersebut.

     "Assalamualaikum, abang. Lambatnya call," Nisa memulakan bicara setelah dia mendapati tiada sebarang bunyi daripada hujung talian.

     "Wa'alaikumussalam, Nisa. Abang baru balik dari pejabat, ada hal sikit abah minta tolong. Nisa buat apa?" Jawab Asyraf di hujung talian.

     "Nisa dah terlelap tadi, tapi terkejut dengar bunyi telefon. Jadi, terbangunlah."

     "Ya ke? Abang minta maaf sebab ganggu Nisa tidur."

     "Nisa memang tunggu abang call, sebab ada benda nak cakap."

     "Apa dia, sayang?"

     "Esok ambil Nisa, boleh? Kita balik rumah. Nisa dah okay, Nisa dah faham apa yang abang cuba sampaikan tadi. Nisa tahu Nisa tak salah, jadi Nisa serahkan semuanya pada abang. Nisa minta ampun, abang."

     "Alhamdulillah. Tak ada apa-apa yang perlu abang maafkan. Esok lepas kerja, abang ambil Nisa. Abang nak tidur dah ni, esok ada meeting. Good night, my dear. I love you."

     "Love you too, Encik Suami. Assalamualaikum."

     "Wa'alaikumussalam, puan isteri," jawab Asyraf sebelum talian diputuskan. Nisa meletakkan semula telefon bimbitnya di atas meja sisinya lalu baring semula.

     *     *     *     *     *
"Kamu betul-betul nekad nak buat cara ini ke, Asyraf? Abah tak mahu gadaikan reputasi Asyraf hanya untuk membongkarkan sebuah rahsia," tanya Encik Halim, inginkan kepastian.

     "Ya, abah. Lepas selesai semuanya, then I will take over this company. That's our deal. Asyraf akan tunaikan permintaan abah. Asyraf tahu benda ni berisiko tinggi tapi ini saja cara dia akan terlepas pandang. Asyraf nak tengok apa yang dia nak buat," jelas Asyraf.

     "Kalau macam itu, bila kita nak mulakan?" Tanya Asyraf.

     "Now," jawab Asyraf, pendek.

     "What? Are you crazy, Asyraf?" Tanya Encik Halim, separuh menjerit.

*bersambung*

No comments:

Post a Comment