Thursday, February 28, 2019

Di Sebalik Kisah Cinta Biasa Part 12

Part sebelumnya:

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9
Part 10
Part 11

*****

"Untuk apa?" tanya Syafiq, hairan kerana dia pasti Amelia tidak tahu penglibatannya di dalam kejadian di Perlis tempoh hari.

"Sebab tolong mak ayah saya cari saya hari itu. Tak ada sesiapun di antara mereka berempat yang ada duit banyak untuk pergi cari saya kecuali tuan. Jadi, saya yakin itu adalah sumbangan tuan. Terima kasih untuk itu," jelas Amelia sambil tersenyum.

Cair hati Syafiq melihat senyuman manis Amelia itu. Setelah bertahun-tahun dia tidak melihat senyuman manis wanita itu, akhirnya dia dapat melihatnya kembali.

"Sama-sama. Apa saja, asalkan awak bahagia."

"You know you deserved better," ujar Amelia.

"Only I know who is the best for me and for me, you are. Jadi, jangan paksa saya cari orang lain meskipun awak tak sukakan saya," terang Syafiq.

Amelia hanya memandang wajah Syafiq sebelum akhirnya mengangguk. Mungkin jika dia tidak memaksa, Syafiq akan berlalu pergi dari hidupnya sendiri.

     *     *     *     *     *

"Sorry, sayang. I lambat. Eh? Wan pun ada?" ujar Zaidah sebaik sahaja tiba di tempat Ruzaini dan Redzuan duduk sebelum duduk berhadapan dengan Ruzaini.

"Ala, dah biasa dah. I tak kisah pun. Lagipun, you baru sahaja balik dari jemput Amy balik bukan?" jawab Ruzaini sambil tersenyum.

"Eh, Amy dah discharge?" tanya Redzuan.

"Sudah, petang tadi. Sekarang ini parents dia tunggu dia. Jenuh kami kena kemas rumah, semua perkakas tajam kami kena kuncikan supaya dia tak buat hal lagi," jelas Zaidah.

"Betullah itu. Bagaimana dengan kesan ubat guna-gunanya?" tanya Redzuan lagi.

"Alhamdulillah, tengok gaya dah hilang. Tak ada dia sebut tentang arwah lagi. Cumanya, sejak dia keluar ini, dia jadi pendiam. Tak lagi riuh macam dulu. Cakap pun perlahan saja," terang Zaidah dengan wajah muram.

"Mungkin dia masih ada perkara yang dia pendamkan. Bagi dia masa, nanti lama-lama dia akan buka cerita sendiri. You dengan Dora kawan baik dia, takkan boleh dia pendam lama-lama," jelas Ruzaini pula.

"Kita pun tak tahu apa yang dia alami di dalam wad itu. Dua minggu itu mungkin pada kita sekejap, bagi dia lama. Sudahlah terkurung, tak boleh bawa masuk gajet, bosan kot!"

Mendengar kata-kata Redzuan, Ruzaini dan Zaidah hanya menganggukkan kepala. Mungkin betul kata-kata Redzuan itu.

"Kau orang ini bila nak bernikah? Kau orang dah bersama berapa lama?" tanya Redzuan, tukar topik.

Soalan Redzuan membuatkan Ruzaini dan Zaidah berpandangan sesama sendiri sebelum tertawa.

"Kau ini potonglah, Wan! Sebenarnya keluarga aku baru saja masuk meminang Zai ini, in shaa Allah kalau tak ada aral melintang, kami akan bertunang Sabtu ini," ujar Ruzaini sambil tertawa.

"Baik, soalan kedua aku pula siapa nak jawab?" tanya Redzuan lagi.

"Okay, sebenarnya dia dah cuba mengorat aku sejak sekolah menengah lagi. Cuma, kami baru bersama 3 tahun," terang Zaidah sambil tersenyum.

"Seriuslah?" tanya Redzuan, tidak percaya.

"Seriuslah. Aku mengorat dia semasa aku tingkatan 5 tapi aku tak sangka dia sudah ada yang punya. Arwah Azamlah yang bantu aku mengorat dia dulu," jelas Ruzaini.

"Habis itu, kau tunggu dia sampai dia putus cintakah?" tanya Redzuan, hairan.

"Tak adalah, lepas dia tolak aku, aku cari lain. Cuma, lepas dia putus cinta 4 tahun lepas, arwah Azam kenalkan aku dengan Zai semula tanpa tahu Zai inilah awek yang dia tolong aku mengorat dulu," sambung Ruzaini.

"Gilalah! Hebat kisah cinta kau orang!" ujar Redzuan sambil bertepuk tangan.

"Eh, sudah! Jangan nak tepuk sangat. Kau itu, bila nak ada makwe? Jangan cakap, selepas awek kau selepas Amy dulu, kau tak ada penggantinya? Gila hebat cinta kau pada dia!" ujar Zaidah pula.

"Mana ada? Aku dengan awek itu bukan lamapun, dua bulan saja. Kifarah dosa aku sakitkan hati Amy, aku pula yang terkena. Aku tak ada yang baru bukan sebab aku masih cintakan minah itu," terang Redzuan.

"Habis itu?" tanya Zaidah.

"Sebab aku masih cintakan Amy," jawab Redzuan.

"Apa?" tanya Zaidah dan Redzuan, serentak.

      *      *      *       *      *

Amelia baru sahaja bangun dari tidur apabila dia terdengar pintu rumahnya ditutup. Sangkaannya ibu bapanya pulang dari rumah adiknya di Petaling Jaya membuatkan dia membuka pintu biliknya tetapi sangkaannya meleset apabila dia melihat kelibat Dora yang baru sahaja duduk di ruang tamu.

Niat asalnya untuk mengajak Dora berbual terhenti apabila dia terlihat Dora menangis sendirian sambil menonton televisyen. Akan tetapi, cerita di televisyen merupakan rancangan bual bicara, mana mungkin Dora menangis kerana apa yang terpapar di kaca televisyen itu.

Amelia tahu kawan baiknya itu masih belum boleh menerima hakikat pemergian bekas teman lelakinya, Fikri tahun lepas.  Lelaki itu tiba-tiba menghilangkan dirinya tanpa khabar berita pada hari pertunangan mereka. Rombongan pihak lelaki tidak kunjung tiba dan panggilan ke telefon bimbit milik Fikri tidak dapat disambungkan kerana tidak aktif.

Hanya beberapa bulan lepas baru dia mendapat berita bahawa lelaki itu telah bernikah pada hari yang mana sepatutnya menjadi antara hari paling bahagia Dora dan sudah menetap di Australia sejak itu.

Mana mungkin cinta sejak sepuluh tahun lepas dapat dilupakan sekelip mata. Malah, peristiwa itulah yang membuatkan wanita itu tidak bercinta lagi.

Amelia hanya melihat Dora yang masih lagi menangis itu di kejauhan sahaja. Baginya, Dora perlukan privasi dan dia hormati pendirian kawan baiknya itu. Lagipun, sejak ibu bapanya menumpang sementara di rumah mereka, Dora tidur bersama Zaidah.

Amelia menutup semula pintu biliknya itu lalu duduk semula di atas katilnya. Sejak dia keluar dari wad psikiatri tiga hari lepas, dia hanya berkurung di dalam bilik. Dia memilih untuk tidak bercakap dengan sesiapapun dan hanya termenung.

Bukannya dia tak mahu berbual dengan sesiapa, tetapi dia terlalu letih untuk itu. Barangkali ubatnya membuatkan dia sentiasa berasa mengantuk. Mujurlah ubat itu hanya perlu dimakan selama lima hari sahaja.

Akan tetapi, ubat itu jugalah yang berjaya membuatkan dia lebih bertenang. Lebih-lebih lagi setelah puas bertarung dengan suasana selama dua minggu. Bukan mudah untuk duduk bersama-sama orang-orang yang tidak sihat mentalnya. Andai imannya tidak kuat, pasti mentalnya akan sama-sama tidak sihat.

Sedang dia mengelamun, tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi tanda ada notifikasi. Dia mengambil telefon bimbitnya dan melihat ada mesej masuk di aplikasi Whatsapp. Rupanya mesej daripada Redzuan yang berbunyi:

How's your day today? Saya harap awak gembira selalu.

Dengan pantas, dia menaip jawapan untuk dihantar kepada Redzuan yang berbunyi:

I am feeling better now. Thank you for asking.

Tak lama selepas dia menghantar mesej tadi, ada mesej baru pula yang masuk. Mesej itu berbunyi:

Good to hear that. Kalau awak ada apa-apa masalah, jangan simpan. Awak boleh ceritakan pada saya.

Amelia memandang mesej tersebut lama sebelum menjawab mesej itu dengan mesej yang berbunyi:

Thank you but no, thank you. Trust is something that is given, it should be earned. Especially for a broken one.

Tak berapa lama selepas itu, sebuah lagi mesej daripada Redzuan masuk yang berbunyi:

If you give me another chance, I will prove it to you. Please.

Amelia mengeluh. Nampaknya Redzuan tidak mahu mengalah. Dia menaip mesej balasan yang berbunyi:

Prove that you deserved to get another chance first, then only you can prove anything else. Saya tak nak pisang berbuah dua kali. Mohon fahami saya. Saya bukan lagi seorang perempuan yang layak dikasihi oleh sesiapapun.

Beberapa saat kemudian, datang lagi mesej daripada Redzuan yang berbunyi:

I will prove to you that I am the man for you. You will never regret it this time.

Amelia terkesima membaca mesej terakhir Redzuan itu. Malas hendak melayan lelaki itu, dia memilih untuk meletakkan semula telefon bimbitnya di atas meja sisi katil sebelum kembali berbaring. Rancangan asalnya hendak berbaring sebentar sebelum masuk waktu Asar, tetapi entah bila saatnya dia terlelap.

     *     *     *     *     *

Syafiq sedang menyemak dokumen perjalanannya ke Pulau Pinang apabila pintu biliknya diketuk.

"Masuk!" jerit Syafiq sebelum pintu biliknya dibuka.

Amelia masuk ke dalam bilik Syafiq sebelum berdiri di hadapan lelaki itu. Syafiq terkejut melihat wanita itu kerana setahunya sijil sakitnya masih lagi sah untuk dua hari lagi dan dia hanya perlu melapor diri pada minggu hadapan.

"Ada apa, Diyana?" tanya Syafiq, ingin tahu akan tujuan wanita ini berdiri di hadapannya.

"Saya nak berikan surat ini pada tuan dan saya perlukan penjelasan tuan tentang sesuatu," jawab Amelia lalu menyerahkan sekeping sampul surat kepada Syafiq.

Syafiq membuka sampul surat tersebut lalu membaca isi kandungan surat tersebut. Ianya merupakan surat perletakan jawatan Amelia berkuat kuasa sebulan.

"Baiklah, saya tolak perletakan jawatan awak. Penjelasan apa yang awak mahukan?" tanya Syafiq setelah memberikan jawapan kepada surat Amelia itu.

"Kenapa saya kena serahkan surat perletakan jawatan saya pada tuan? Saya bukannya melaporkan diri pada tuan, masih Emily. Lagi satu, kenapa tolak perletakan jawatan saya?"

"Kedua-dua penjelasan itu ada di dalam kontrak pekerjaan baru awak," jelas Syafiq, ringkas.

"Kontrak baru? Saya ada tanda tangan kontrak baru?" tanya Amelia, tidak mengerti.

Melihat reaksi Amelia Syafiq mengeluarkan fail pekerja milik Amelia yang masih dipulangkan kepada bahagian sumber manusia lalu membukanya. Syafiq menyelak fail tersebut sehingga ke bahagian kontrak sebelum diserahkan kepada Amelia.

Amelia membaca kontrak tersebut. Tak lama selepas itu, wajahnya mula berkerut-kerut membuatkan Syafiq yakin Amelia telah menemui klausa yang mengatakan bahawa Amelia tidak lagi melaporkan kepada Emily tetapi kepadanya.

Setelah beberapa ketika, sekali lagi wajah Amelia berkerut-kerut membuatkan Syafiq tahu bahawa Amelia telah menemui klausa yang menyatakan bahawa Amelia tidak boleh meletakkan jawatan selama tempoh kontrak tersebut, yakni lima tahun melainkan jika dia dibuang atau dia tidak lagi sihat untuk bekerja.

"Macam inipun boleh?" tanya Amelia, hairan.

"Boleh ataupun tidak, awak sudah tanda tanganinya. Bagaimana awak nak yakinkan sesiapa bahawa awak tidak sedar ketika menandatangani kontrak ini?" duga Syafiq.

Amelia hilang punca. Dia tidak sangka sehebat manapun dia lari, kali ini Syafiq berada dua langkah di hadapannya.

"Kenapa tuan buat saya begini? Kenapa perlu ikat saya dengan kontrak sebegini?" tanya Amelia, berang.

*BERSAMBUNG*

No comments:

Post a Comment