Monday, June 13, 2016

Kasih Tak Terbanding Part 10 (Akhir)...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Alhamdulillah dapat lagi aku mencoret dalam belog tersayang aku ini. Aku tak nak cakap banyak, moh semua layan sambungan cerpen bersiri ini. Untuk link sebelumnya, sila klik link-link dibawah:

Syahira cuba membuka matanya. Matanya dapat dibuka sedikit, namun dia tak dapat melihat apa-apa. Semuanya gelap. Dia cuba bangun, namun dia mendapati tangan dan kakinya terikat. Dia cuba pula untuk menjerit, namun kerana mulutnya telah disumbat dengan kain dan bibirnya dilekatkan dengan pita pelekat, jeritannya tak lagi kedengaran.

Sedang dia bergelut untuk melepaskan diri, dia terdengar suara Azhar mendekatinya. Setiap kata-kata Azhar jelas kedengaran di telinganya.

“Sayang dah sedar? I minta maaf, I terpaksa ikat you sebab I tak nak you lari lagi sayang. I nak you jadi milik I seorang saja. Tapi I boleh bukak pita pelekat pada mulut you,” ujar Azhar lalu menanggalkan pita pelekat yang menyekat pergerakan bibir Syahira sedari tadi.

“Lepaskan I! I rasa you ni dah gilalah! Gila tau tak?” jerkah Syahira sebaik sahaja pita pelekat itu ditanggalkan.

“Sayang, I bagi you cakap bukan untuk you terjerit-jerit macam orang gila! I belum pekaklah, Ira! Tapi kan, I tak nak lepaskan you, sebab nanti you akan lari. Betul tak?”

Mendengar cara percakapan Azhar, Syahira mulai bimbang. Sebelum ini bekas suaminya tak pernah bertindak begini. Pasti ada yang tak kena, Azhar perlukan bantuan.

     *    *     *     *     *

“Kenapa dengan Ida, Aamir?” tanya Mak Aina sebaik sahaja dia tiba di ruangan menunggu hospital. Aamir yang menyedari kehadiran ibu bapanya terus berdiri lalu memeluk ibunya.

“Doktor suruh Aamir pilih antara Ida dengan kandungan.”

“Kandungan? Sejak bila Ida mengandung? Kenapa mama tak tahu?”

“Abang tahu, kamu itu saja yang tak tahu. Yalah, sejak kamu ada menantu baru, mana kisahkan menantu lama kamu. Sihat ke dia, sakit ke dia, mana pernah kamu tanya dah,” sindir Pak Zaini, tajam.

Terkesima dua beranak itu mendengar sindiran Pak Zaini. Tergamam pun ada.

“Oh ya Aamir, dah beritahu pada mak ayah Ida?” tanya Pak Zaini bagi memecah kesunyian.

“Sudah, mama dengan ayah dalam perjalanan. Mereka kata dalam tiga jam baru sampai, itulah paling cepat. Abah faham-fahamlah, ayah itu bukannya muda lagi.”

“Abah faham. Abah kagum macam mana dia masih boleh berjalan jauh lagi. Abah dah tak larat dah.”

“Ida kata dia memang suka berjalan sejak muda. Ida itupun dapat tabiat dia juga,” seloroh Aamir walaupun sedang bimbangkan keselamatan isterinya.”

“In sha Allah Aamir, semuanya akan berjalan lancar. Allah tahu apa yang terbaik buat kita semua,” ujar Pak Zaini apabila menyedari kebimbangan yang dialami oleh anaknya itu.

Aamir hanya mampu tersenyum nipis.

     *     *     *     *     *

Syahmi sedang berdiri tidak jauh dari rumah Azhar apabila seorang lelaki datang mendekatinya.

“Encik Syahmi?” tanya lelaki itu.

Syahmi hanya mengangguk.

“Saya Inspektor Johan dari IPD Dang Wangi. Betulkah teman wanita encik berada dalam rumah ini?”

Sekali lagi Syahmi mengangguk.

“Encik tahu siapa yang menculik dia?”

“Bekas suaminya. Saya syak dia ada masalah psikologi sejak mereka berdua bercerai kerana ini bukan pertama dia menganggu Syahira dan saya.”

“Encik pun pernah diganggu?”

“Ya, Inspektor. Dia pernah datang maki hamun saya dan juga datang merayu pada saya. Kedua-duanya berkenaan Syahira.

“Baiklah, kalau begitu biar kami siasat. Sebaiknya Encik Syahmi tunggu berita tentang hal ini dari dalam kereta saja. Saya bimbang lelaki itu akan bertindak agresif andai dia ternampak encik berada di sini.”

Syahmi tidak menjawab, sebaliknya hanya mengangguk lalu berjalan menuju ke arah keretanya. Dia hanya mampu mendoakan keselamatan Syahira.

Sedang dia melayan perasaan, telefon bimbitnya berdering. Dia melihat skrin telefon bimbitnya, nama “Aamir” tertera. Tanpa berlengah, dia segera menjawab panggilan tersebut.

“Assalamualaikum Syahmi, maaf mengganggu tapi perkara ini mustahak. Ada jumpa Syahira tak? Puas aku hubungi dia tapi telefon bimbitnya tak aktif,” kedengaran suara Aamir dari hujung talian.

“Wa’alaikumussalam Aamir, aku sebenarnya ada hal nak beritahu kau pasal Syahira. Aku share location aku kat kau, kau datang sini sekejap.”

“Okay, bro. See you,” jawab Aamir lalu memutuskan talian.

Syahmi membuka aplikasi WhatsApp lalu mengkongsikan kedudukannya kepada Aamir bagi memudahkan Aamir untuk mencarinya. Dia hanya mampu berharap agar semuanya selamat.

    *     *     *     *     *

Syahira membuka matanya sekali lagi. Bergelut dengan Azhar tadi membuatkan dirinya tidak sedar setelah ditampar dengan begitu kuat. Apabila dia sedar semula, alangkah terkejutnya dia apabila melihat keadaan dirinya yang separa bogel itu. Dia dapat merasakan dirinya sudah dinodai oleh lelaki yang dulunya bertakhta di hati itu.

“Dah bangun dah, sayang? Meski you terkejut tengok keadaan you. Itulah, siapa suruh you degil sangat?  Kan dah kena,” sindir Azhar dengan nada yang paling lembut yang pernah dia tuturkan.

“You memang sah gila! You ingat, bila you buat begini, I akan kahwin dengan you? Silap banyaklah you!” tengking Syahira, sambil membalut tubuhnya dengan selimut yang ada di sebelahnya.

“I tahu you akan kembali dengan I, sebab  I dah siap rakam detik kita bersama. Kalau I sebarkan di internet, you mesti malu kan? Jadi, macam mana sekarang? Masih tak nak lagi?”

Syahira kaget. Pastinya dia tak mahu maruahnya dipijak-pijak oleh bekas suaminya sendiri. Namun, untuk menyerahkan diri sekali lagi pada lelaki yang sudah tidak dia kenali, memang tak mungkin. Jadi, Syahira memikirkan bagaimana dia mahu melepaskan diri tanpa maruah atau nyawanya berada dalam bahaya.

“Azhar, you kata you sayang I tapi kenapa you buat I begini?” tanya Syahira, sengaja dimanjakan suaranya bagi mengelirukan Azhar.

“Sebab I sayang you, I buat begini. Supaya you tak lari lagi. Eh, I tak perasan pula you tak terikat! Sekejap ya sayang, I kena ikat tangan you balik ini,” ujar Azhar lalu mencapai lengan Syahira.

Untuk keselamatan dirinya, dia membiarkan saja Azhar mengikat kedua belah tangannya di kepala katil. Kemudian, dia melihat Azhar mengikat kedua belah kakinya di kaki katil pula.

“Now, that’s better.”

“You nak buat apa ini, sayang?” Terpaksa dia sebutkan juga perkataan terakhir itu meski jijik rasa di anak tekaknya.

“Tak ada apa, I nak tengok you saja sayang. Sebenarnya kan, I tak buat apa-apapun pada you. I Cuma tanggalkan seluar dengan seluar dalam you saja sebab nak you fikir I dah apa-apakan you. Rakam pun tak, saja buat propaganda sikit. Cuma itu tak bermakna yang I takkan buat.”

Mendengar kata-kata Azhar, Syahira menarik nafas lega. Setidak-tidaknya, dia masih belum dinodai, buat masa ini.

Sedang dia mengelamun, tiba-tiba kedengaran pintu bilik itu dibuka. Dia dan Azhar sama-sama memandang ke arah pintu tersebut. Alangkah terkejutnya mereka berdua apabila melihat tiga orang polis berada di hadapan mereka.

Azhar cuba untuk meloloskan diri, namun gagal. Dia akhirnya ditahan atas tuduhan menculik dan cubaan merogol. Sebelum dia dibawa pergi, dia sempat menoleh ke arah Syahira lalu berkata, “Ingat, Syahira! Awak milik saya seorang saja, tunggu saya tahu?”

Syahira yang sedang dibukakan ikatannya oleh seorang anggota polis perempuan, hanya mendiamkan diri kerana bimbang jawapannya kelak akan membuatkan Azhar menjadi agresif. Selepas ikatannya dibuka, polis tersebut memberikannya pakaiannya yang digantung oleh Azhar di atas penyidai tuala agar Syahira dapat memakainya kembali.

Selepas itu, dia dibawa keluar dari rumah tersebut. Melihat kelibat Syahira, Syahmi dan Aamir yang berada di situ sedari tadi berlari menuju ke arahnya.

“Cik, macam mana semuanya dah selesai?” tanya Syahmi kepada anggota polis wanita di sebelah Syahira.

“Sudah, encik. Kami dah ambil keterangan Cik Syahira pun,” jawab Konstabel Rina, polis wanita tersebut.

“Kalau begitu, lebih senang sebab kami perlu bawa dia ke hospital. Kawan baiknya tengah pembedahan nak bersalin,”ujar Syahmi.

“Boleh, encik. Cik Syahira, terima kasih atas kerjasama cik tadi. Cik bolehlah ke hospital sekarang. Kawan cik pasti memerlukan cik sekarang,” ucap Konstabel Rina pada Syahira sebelum beredar meninggalkan mereka bertiga.

“Kenapa dengan Ida, Aamir?” tanya Syahira, cemas.

“Jom kita ke hospital dulu. Dalam kereta nanti kami cerita. Aamir pun datang tadi naik teksi. Jadi, kita akan pergi ke sana bersama.”

Syahira tidak menjawab lalu mengikut saja di belakang mereka berdua yang sudahpun bergerak menuju ke kereta Syahmi. Apapun yang berlaku, dia hanya berdoa agar semuanya selamat.

     *      *     *      *      *

Tiga bulan kemudian…

“Minta maaflah mama sebab minta tolong mama jagakan Ayu ini, hari ini Aamir ada hal nak uruskan. Aamir takut nanti bukan-bukan pula jadi pada puteri Aamir ini,” ujar Aamir lalu menyerahkan Ayu yang tengah lena ke pangkuan Mak Aina.

“Kasihan Aamir. Tak apa, mama faham. Pergilah uruskan hal kamu itu dulu.”

“Baik, mama. Aamir pergi dulu. Assalamualaikum,” ucap Aamir lalu mencium tangan ibunya sebelum beredar masuk ke dalam kereta.

“Kenapa abang suruh mama jaga Ayu? Sayang boleh jaga, selama ini sayang jaga kan?” tanya Nadira yang duduk di sebelah Aamir di dalam kereta itu.

“Oh, tidak! Kita kena berhati-hati. Dia masih bayi lagi, mana boleh dekatkan dia dengan Ana. Nanti sakit budak itu, sayang sanggup tak tidur malam ke?”

“Eleh, abang! Selama ini Dira tak tidur pun, bukannya abang tahu! Abang sedap saja berdengkur,” ujar Nadira lalu mencebik.

“Ala, sayang ini. Abang nak bergurau pun dah tak boleh. Sensitifnya. Abang tahulah sayang abang ini tak tidur malam sebab mata dia macam panda,” ujar Aamir lalu ketawa terbahak-bahak.
Tindakan Aamir membuatkan Nadira berasa geram lalu mencubit suaminya.

“Sakitlah, sayang!”

“Tahu pun sakit. Hati Dira yang sakit ini bagaimana?”

“Yalah, abang minta maaf. Sayang jangan marah, nanti tak cantik.”

“Tak cantik pun abang nak kan? Siap tunggu lama lagi kan?”

“Perasannya isteri abang ini! Siapa ajar?”

“Takkan baru tahu kot sayang ini perasan tak sudah? Abang ini nama saja dah kahwin dengan sayang tiga tahun, benda itu pun abang tak tahu.”

Jawapan Nadira sekali lagi memecahkan hilai tawa Aamir. Mendengar ketawa Aamir, Nadira semakin geram dan terus mendiamkan diri. Tak kuasa nak melayan kerenah suaminya itu.

     *     *     *     *     *

Mahkamah menjatuhkan bahawa Azhar sudah tidak siuman dan seharusnya dirawat. Sehubungan itu, dia telah dihantar ke Hospital Bahagia Tanjung Rambutan.

Setelah sebulan baru Syahira dapat menguatkan diri untuk melawat insan yang pernah ada dalam hatinya itu. Itupun selepas dipujuk oleh Syahmi yang baru dinikahinya seminggu lepas.

Dari jauh lagi dia dapat melihat kelibat Azhar yang sedang bermain kejar-kejar dengan rakan-rakannya. Sehangat manapun hati Syahira yang terluka dek perbuatannya itu, wanita itu tetap tak mampu menahan sebak melihat keadaan bekas suaminya itu.

“You kena kuat, sayang. I tahu you sedih, walaupun dia pernah lukakan you tapi you tetap tak sampai hati nak tengok dia begitu kan?” tanya Syahmi setelah menyedari yang isterinya itu mengalirkan air mata.

“I bukan apa, I memang tak sangka dia boleh jadi begini. Sangat tak sangka.”

“Kita semua pun tak sangka. Cuma I pasti, Allah takdirkan begini pasti ada sebab dan hikmah di sebaliknya.  Mungkin juga untuk memudahkan kita untuk memaafkannya.”

“Betul juga ya. Terima kasih Hubby. Love you,” ujar Syahira sambil melangkah keluar dari wad psikiatri itu. Syahmi juga mula melangkah mengikuti langkah Syahira.

Setelah puas Syahmi mengejar Syahira, akhirnya mereka berjalan seiringan. Syahmi bertindak merangkul bahu Syahira dan tindakan Syahmi mengejutkan Syahira. Syahira yang berasa sedikit malu itu membalas tindakan suaminya dengan merangkul pinggang Syahmi pula.

“Orang lain bulan madu di gunung, pulau, pantai, ada kawan kita ini bulan madu di hospital pula. Bukan hospital biasa, hospital psikiatri pula tu!”

Suara yang menegur itu menghentikan langkah pasangan suami isteri itu. Mereka berdua memandang ke hadapan, terlihat Aamir dan Nadira berdiri di hadapan mereka.

“Eh, Aamir, Ida! Kau orang buat apa kat sini?” tanya Syahira sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

“Aku dengan Aamir nak pergi melawat bekas suami kaulah. Sejahat-jahat dia, dia tetap kawan kami. Cuma yang aku tak faham itu, apa pengantin baru ini buat disini? Bila nak pergi bulan madu hah?” jawab Nadira.

“Esok kami bertolaklah, Ida. Ayu mana? Rindu nak main dengan dia,” jawab Syahmi.

“Bulan madu mana? Ayu ada dengan opahnya. Opahnya dah rindu cucu sampai demam,” seloroh Aamir sambil ketawa. Nadira pula tersenyum, cuba menahan ketawa.

“Maldives saja mampu,” jawab Syahira sambil tersengih.

“Maldives saja mampu? Untunglah mampu, aku dengan Aamir dulu bulan madu atas katil di rumah saja,” sindir Nadira.

“Dira yang tak nak, bukan abang tak nak bawa,” jawab Aamir.

“Ya, salah Dira. Tahulah,” jawab Nadira lagi sambil mencebik.

“Bro, kau ini kan! Waktu Ida ini bertarung nyawa dalam bilik pembedahan, kau bukan main lagi nak jadi suami mithalilah, tak nak gaduh lagilah, apa cerita ini?”

Mendengar kata-kata Syahmi, Nadira menjeling ke arah Aamir manakala Aamir pula cuba untuk mengelak daripada memandang Nadira.

“Mithali apa? Mithali tu bolehlah, tapi tang gaduh itu tak pernah berubah pun!”

“Abang tak bolehlah tak kacau sayang. Jiwa abang tak tenang kalau sehari tak gaduh-gaduh manja dengan Dira.”

“Ya ke? Balik nanti kita gaduh ya abang. Agak-agak siapa yang tak dapat tidur dengan siapa malam ini ya?”

“Ugut abang ke?”

“Abang rasa?”

“Okay dah kau orang, dah boleh berhenti dah! Daripada bercinta, sampai dah beranak pun tetap macam ini ya?” tanya Syahira bagi meleraikan pertelingkahan antara Aamir dan Nadira.

“Sayang kena faham, mereka berdua ini nampak saja asyik nak bergaduh tapi kasih sayang mereka memang tak ada siapapun mampu tandingi. Bagilah apapun dugaan, mereka dapat hadapi dengan tabah,” jawab Syahmi.

“Cakap pasal dugaan, Rohana apa khabar?” tanya Syahira.

Soalan Syahira membuatkan keduanya terkedu. Tak lama selepas itu, baru Aamir dan Nadira sedar yang mereka tidak menyampaikan berita itu kepada pasangan pengantin baru ini.

“Ana dah meninggal, kelmarin. Malam ini kenduri tahlil malam ketiga. Kalau kau orang rasa larat nak pergi, jemputlah. Aku buat di rumah mak ayah aku.”

Jawapan Aamir membuatkan Syahira dan Syahmi pula terkedu.

“Aku minta maaf, aku tak tahu,” ujar Syahira, perlahan.

“Tak apalah, sebab arwah pergi memang tak ada siapapun tahu. Tahu-tahu nurse datang periksa, dah tak ada,” jelas Aamir.

“Macam dia tak nak ada sesiapapun tahu dia dah pergi,” ujar Nadira pula.

“Benda dah lepas, bro, sis. Kita yang hidup ini kena teruskan. Kita sedekahkah Al-Fatihah pada arwah, in shaa Allah rohnya pasti akan mendapat rahmat Allah,” ujar Syahmi.

“In shaa Allah…”

“Sudahlah, kami berdua gerak dulu. Nak berehat di rumah saja, malam nanti kami singgah kenduri tahlil itu. Doakan kami berdua dapat rezeki ya?” seloroh Syahmi, gatal.

“You!” jerit Syahira yang diselubungi perasaan malu.

“Kami faham. Kami sama-sama doakan kau orang ya?” jawab Aamir sambal mengenyitkan sebelah mata bagi menyakat Syahira yang sudah malu itu.

Tindakan mereka berdua membuatkan Syahira mencebik dan Nadira pula tertawa riang dengan telatah kedua-dua suami mereka.

Kemudian, mereka mula bersalaman sesama sendiri. Nadira dan Aamir berlalu pergi terlebih dahulu meninggalkan Syahira dan Syahmi berdua di situ.

“You tahu, Ida dan Aamir adalah bukti kasih tidak terbanding. Kalah semua kisah cinta di dunia dengan kisah mereka,” ujar Syahmi.

“Kalau dulu, mungkin I takkan setuju dengan you tapi sekarang I setuju. Memang tak terbanding. Hanya kasih sayang Allah sahaja yang berada di atas kasih mereka.”

“Jom, sayang.”

Syahira melihat ke arah Syahmi yang sedang menghulurkan tangannya. Dengan pantas, dia menyambut dan mereka mula berjalan beriringan keluar dari hospital itu.

*TAMAT*

Foot print: Habis sudah cerpen ini. Maka, dengan ini, saya ingin mengumumkan bahawa saya ingin berehat buat sementara waktu. Semoga berjumpa di lain entri. ;)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com