Tuesday, November 25, 2014

Alasan Untuk Bahagia Part 4...

"Najihah pernah kemalangan 5 tahun lepas, semasa dia dalam tahun akhir pengajian. Sejak itu, saya dengar khabar mata dia tak baik macam dulu. Kawan-kawan kuliah cerita, mata dia ada masanya akan kabur tapi bila ditanya kenapa, dia beri macam-macam alasan. Panaslah, penat sangatlah, apalah."

         "Kenapa awak cerita ini pada saya?" tanya Razin, hairan.

         "Saya rasa Encik Razin patut tahu. Sebenarnya saya ada sebab saya sendiri kenapa saya nak kembali pada Najihah.

         "Sebabnya?"

         "Dia kemalangan dulu sebab saya. Saya tinggalkan dia terkapai-kapai tanpa sebab dan alasan. Cuma saya tak sangka dia akan jadi macam mayat hidup sebab saya dulu. Jadi mayat hidup sampai kereta lalu depan mata pun dia tak sedar."

         Razin memandang Amir. Air mata lelaki berlinangan menyingkap perasaan bersalahnya. Dia tahu Amir terlalu sayangkan Najihah, tapi semuanya sudah terlambat. Najihah sudahpun menjadi tunangannya, dan dia pasti takkan melepaskan Najihah semudah itu. Takkan.

     *     *     *    *     *
"Najihah pernah kemalangan? Atau terhentak ke?" tanya Prof. Omar, pakar neurologi yang memeriksa Najihah seperti yang diaturkan oleh Doktor Hazeline.

         "Saya pernah kemalangan lima tahun lepas, tapi doktor kata saya tak ada kecederaan serius. Kenapa doktor?" tanya Najihah, hairan.

          "Saya sudah semak CT scan awak, dan saya dapati ada darah beku di otak awak, berhampiran dengan bahagian yang kita panggil temporal lobe dekat cerebrum awak. Awak ada masalah penglihatan tak sejak awak kemalangan?"

          "Ada, tapi saya ingatkan cuma sebab panas atau penat saja."

          "Awak ini, benda macam ni tak boleh main-main. Darah beku ini dah mula menjadi ketumbuhan dalam otak awak, kalau dia membesar silap-silap boleh buta. Jadi saya sarankan awak jalani pembedahan secepat mungkin."

          "Bila tu?"

          "Nanti saya hubungi Najihah bila saya dapat tarikh yang sesuai. Jadi buat masa ni, Najihah kena ambil ubat tahan sakit dan ubat bagi menghalang ketumbuhan itu membesar."

           "Jauh sangat termenung tu. Fikir apa? Doktor cakap apa tadi?" sergah Indah menyebabkan Najihah tersentak.

           "Keputusan tak keluar lagi. Nanti dia beritahu lain. Kak Indah bila sampai?" bohong Najihah.

           "Baru sampai. Kenapa tak jawab call, Whatsapp Razin? Dia bising kat kak Indah, tak larat nak dengar. Risau sangat dia. Call dia, beritahu keadaan Jihah."

           "Yalah. Sekejap."

           Najihah mencapai telefon bimbitnya. Nama "Razin" dicari dan terus dia menekan butang hijau untuk menguhubungi tunangnya itu. Tak sampai dua kali deringan, kedengaran suara Razin di hujung talian.

           "Kenapa tak jawab call, Whatsapp semua hari ini? Are you okay?" cemas suara Razin di hujung talian.

          Mendengar suara bimbang Razin, air mata Najihah mula bergenang. Dia tahu Razin sayangkannya, tapi dia juga tahu satu hari nanti kesakitannya bakal membebankan Razin.

          "Saya okay, awak jangan bimbang. Esok saya masuk kerja ya, boss. Janganlah macam ni," pujuk Najihah meski air matanya sudah mula mengalir.

          "Baiklah, saya tunggu awak esok. Or should we go out tonight?"

           "Saya nak rehat, Razin. Please..."

           "Baiklah, rehatlah puas-puas. See you tomorrow. Assalamualaikum."

           "Wa'alaikumussalam," jawab Najihah sebelum meletakkan telefonnya di atas meja soleknya.

           Air mata yang ditahan sedari tadi mula mengalir bak air terjun. Kesedihannya tak dapat ditahan lagi. Dia tak mahu menyusahkan sesiapa, namun dia tahu dia harus meminta pertolongan seseorang untuk menyembunyikan penyakitnya. Tapi siapa?

     *     *     *     *     *
Amir berjalan menuju ke pantri, apabila dia terdengar suara memanggil namanya. Dia menoleh, dan terlihat Najihah menggamitnya agar mengikutnya. Amir akur dan berjalan mengikut Najihah masuk ke biliknya.

          "Duduklah, Amir. Saya ada perkara nak minta tolong awak," jelas Najihah, sebelum sempat Amir bertanya.

          Amir hanya menurut. Najihah kemudiannya duduk di tempatnya.

          "Awak yakin ke saya akan tolong awak?" Duga Amir.

          "Awak akan tolong saya, saya pasti. Tapi saya minta tolong sebagai bos ataupun... kawan. Bukan bekas kekasih," jawab Najihah.

         "Apa dia, Jihah?"

         "Saya sakit. Sangat sakit."

         Bergetar jiwa Amir mendengar ayat tersebut.

         "Sakit apa? Kenapa tak beritahu?"

         "Ketumbuhan otak, kesan kemalangan 5 tahun lepas. Saya pun baru dapat tahu semalam. Cuma, saya tak mahu kak Indah dan abang Razin tahu, sebab itu saya minta tolong awak."

         "Kenapa saya? Razin kan lebih berhak, dia tunang awak!"

          "Kenapa awak lepaskan saya dulu? Sepatutnya awak lebih faham benda ni lebih daripada sesiapapun!"

           Amir terdiam. Benar, dia melepaskan Najihah atas sebab yang lebih kurang sama dengan situasi Najihah kini.

          "Awak nak lepaskan Razin?"

          "Saya tak tahu. Dia cintakan saya, dia sembuhkan luka saya, tapi dia terlalu baik untuk saya."

          "Hati awak? Macam mana dengan hati awak?"

          "Saya dah tiada hati, Amir. Sejak awak tinggalkan saya, saya dah tiada hati."

          Mendengar jawapan Najihah, Amir terdiam terus. Sesekali dia mengeluh, dalam.

          "Baiklah, Jihah. Saya tolong awak. Apa saja awak nak saya buat, saya akan buat. Tanpa sebarang bantahan."

           Najihah yang menunduk sedari tadi, menaikkan kepalanya memandang Amir. Senyuman lega terukir. Amir memandang Najihah, lama sudah dia tidak melihat wajah riang Najihah seperti sekarang. Walaupun perit, tetap manis di mata Amir.

     *      *     *     *     *
"Indah, awak ada nampak Najihah tak? Saya call telefon dia, dia tak jawab. Saya pergi bilik dia, Yani kata dia keluar. Dia pergi mana? Kenapa dia tak beritahu saya?"

              "Tak adapun, Razin. Indah ingat dia keluar dengan Razin, jadi Indah tak adalah cakap apa-apa. Cuma..."

               "Cuma apa?"

               "Amir pun tak ada. Indah nak jumpa dia tadi, Khairul kata dia keluar."

               "Takkan Amir keluar dengan Jihah kot?"

                "Mungkin juga, sebab sejam sebelum Amir keluar, Khairul nampak Jihah panggil Amir masuk bilik dia kejap."

                 "Tak apalah kalau mereka keluar atas urusan kerja, tapi kenapa Jihah tak beritahu Razin? Itu yang Razin tak faham, Indah!" bentak Razin, tidak puas hati.

                 Razin mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menghubungi Amir. Setelah 6 kali deringan, barulah suara Amir kedengaran di hujung talian.

                 "Assalamualaikum Amir, awak dengan siapa?"

                 "Wa'alaikumussalam Encik Razin, saya dengan klien. Projek Yummy Bites."

                 "Seorang atau dengan Najihah?"

                 "Dengan Najihah. Ada apa, Encik Razin?"

                 "Kalau dengan Najihah, tak apalah. Cuma, bila kamu berdua balik nanti, minta Najihah terus jumpa saya."

                  "Baiklah, Encik Razin. Kalau tak ada apa-apa, saya letak dulu. Assalamualaikum," jawab Amir, lembut.

                  "Wa'alaikumussalam," Razin menjawab salam lalu meletakkan kembali telefon bimbitnya ke dalam poket.

                 "Razin ni fikir bukan-bukan saja. Mereka itu rakan sekerja, bila soal kerja, toleransilah sikit. Jangan ikut emosi," pesan Indah setelah melihat wajah Razin mula berkerut.

                 "Najihah tak macam ni dulu. Sebelum dia bertunang dengan Razin pun dia beritahu kalau nak ke tandas, kali ini jumpa klien pun tak beritahu? Hairan betul!"

                  "Sudahlah, jom kita pergi makan. Perut Indah dah lapar ni."

                  Razin mengangguk lalu berjalan menuju ke pintu utama. Indah hanya mengikutnya dari belakang. Sedang dia berjalan, telefon bimbitnya berdering tanda mesej masuk. Indah membuka mesej itu, nama "Najihah" sebagai pengirim tertera di atas skrin.

Najihah dan Amir tak masuk ofis petang ini. Tadi Pengurus Restoran Ombak telefon Najihah, so we have to meet him after we are done with Yummy Bites. Tolong inform Razin, Jihah tahu akak dengan dia. See you later.

                   Indah menelan air liur. Hendak dikhabarkan kepada Razin? Susah.

                   "Razin..." Indah cuba membuka bicara setelah mereka berdua masuk ke dalam kereta milik Razin. Razin memandang Indah, menanti kata-kata seterusnya. Namun, bibir Indah yang kelu seribu bahasa melahirkan perasaan hairan di benak hati Razin.

                    "Apa dia, Indah?"

                    "Najihah dengan Amir..."

                    "Kenapa dengan mereka?" tona suara Razin mula berubah. Keras.

                    Indah menelan air liur, mencari kekuatan bagi menghamburkan kata-kata.

*bersambung*

Foot print: Cerpen ini mungkin akan ada dua pengakhiran. Apakah bezanya? Tunggu sesi pemilihan daripada saya... :)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com