Tuesday, February 3, 2015

Alasan Untuk Bahagia Part 5...


"Cakap, Indah. Amir dengan Jihah kenapa?" Bentak Razin setelah melihat Indah terdiam sebegitu.

       "Jihah dengan Amir tak masuk ofis petang ni. Dia ada lagi satu meeting lepas meeting dengan Yummy Bites," jawab Indah, perlahan. Dia tak mahu Razin mengamuk, tapi dia tahu perkara itu pasti akan berlaku.

       "Kenapa Jihah tak beritahu Razin sendiri? Kenapa dia beritahu Indah? Tanya Razin bertubi-tubi.

       Indah kaget. Dia sebolehnya tidak mahu menjawab soalan itu. Namun, dia kenal benar Razin. Sukar untuk mengelat andai dia sudah bertanya.

         "Mungkin dia tahu Razin marahkan dia. Razin, Jihah itu bukan macam Indah. Indah sedar Indah buat Razin jadi begini. Cuma, Razin jangan layan Jihah seolah-olah Jihah itu betul-betul buat dosa. Kalau begini, sampai bila Razin nak dapat jodoh?"

        Razin terkesima. Sudah lama Indah tidak berbicara tentang masa lampau mereka. Terlalu lama. Memang dirinya mengakui, pengalaman pahit bersama Indah dahulu membentuk dirinya menjadi seorang yang prejudis. Sejak dia bersama Najihah, sangkaannya dia telah berubah. Namun, ternyata dia silap.

      *     *     *     *     *
"Betul ke apa yang kita buat ni? Kenapa tak terus terang saja? Jangan buat Encik Razin macam orang bodoh, Jihah! Awak tahu dia tak bodoh kan?" Tanya Amir selepas Najihah meletakkan telefon bimbitnya di atas meja kembali.

       "Saya bukan sengaja nak buat dia begitu. Saya kena jumpa doktor Hazeline petang ni dan saya tak nak dia tahu. Jadi, awak kena temankan saya. Boleh tak, Amir?"

       Amir hanya mengangguk lemah. Tak guna berdebat dengan Fatin Najihah, dia bijak membahas. Hanya kuasa veto saja yang mampu membatasnya, namun kuasa itu bukan miliknya lagi tapi milik Encik Razin.

       Telefon bimbit Najihah berbunyi tanda mesej Whatsapp masuk. Dia mengambil telefon bimbitnya, nama "Razin" tertera sebagai pengirim. Najihah pun membaca mesej yang berbunyi:

See me when you arrived at the office tomorrow morning. No objection. No excuse.

Najihah tersenyum membaca mesej Razin itu. Mai dah kuasa veto tunang aku ni! Dengan pantas, Najihah menaip mesej balasan yang berbunyi:

I will, abang. Menurut perintah.

Belum sempat dia meletakkan semula telefon bimbitnya, Razin sudah menjawab mesejnya. Najihah membuka ruang perbualannya dengan Razin dan membaca mesej yang berbunyi:

Make sure. Kalau tak, abang bagi 'cuti' khas pada Jihah. Tak payah Jihah apply pun.

       Najihah tidak membalas. Aduhai, Razin memang menggunakan kuasa veto padanya kali ini. Dirinya mula diulit rasa bimbang.

        Amir hanya memerhatikan Najihah. Dia tahu mesej yang diterima Najihah itu daripada Encik Razin. Marah benar majikannya itu. Najihah ini memang pandai cari pasal.

     *     *     *     *     *
Razin bergegas berlari menuju ke arah wad yang berada di hujung tingkat 3 Hospital Pantai Bangsar itu. Dibelakangnya Indah cuba untuk mengejar, namun kelajuan Razin terlalu payah untuk dikejar.

       Razin berhenti apabila dia ternampak kelibat Amir di kaunter jururawat. Amir yang terkejut dengan kehadiran Razin dengan kelajuan sebegitu mengurut-urut dadanya.

       "Kenapa dengan Najihah, Amir? Macam mana dia boleh masuk wad ni? Tadi kata meeting dengan klien kan?" Tanya Razin, bertubi-tubi. Sanubarinya penuh dengan kebimbangan.

       "Belum sebab jumpa lagi dia dah pengsan. Kebetulan dia nak ambil keputusan ujian dia semalam, dia pengsan depan bilik doktor. Memang masuk wadlah ceritanya."

       "Jadi, doktor tak beritahu kenapa dengan dia?"

        "Kalau itu, lebih baik Encik Razin tanya doktor sendiri. Saya tak tahu, sebab saya bukan waris dia."

       Razin terdiam. Benar kata Amir, mana mungkin doktor memberitahu Amir tentang keadaan Najihah. Dia bukan waris. Dengan pantas, Razin menuju ke bilik doktor dan meninggalkan Indah bersama Amir.

       "Sayang betul Encik Razin pada Najihah, betul tak Amir?"

        "Betul kak Indah. Cuma, saya tak tahu sejauh mana jodoh mereka. Itu kita kenalah sama-sama doakan."

        Tersentak Indah mendengar ayat Amir. Akan tetapi, kata-kata Amir itu ada benarnya. Jodoh, pertemuan, ajal, maut, semuanya milik Illahi.

     *     *     *     *     *
Najihah membuka matanya. Dia nampak tunangannya sedang duduk di sebelah katil dan sedang bermain dengan telefon bimbitnya.

       "Bila abang sampai?"

       Soalan itu menghentikan apa yang dilakukan Razin. Dia memandang gadis yang terbaring di atas katil berhadapan dengannya. Gadis itu nampak cekung sedikit daripada ketika mereka bertunang. Hatinya mula diulit bimbang, namun segera disembunyikan kerana bimbang diketahui Najihah.

       "Abang dah sampai tak lama selepas Amir beritahu Jihah pengsan. Jihah sakit apa ni? Doktor kata Jihah stress. Jihah stress apa?"

       "Biasalah hal kerja, mesti ada stress kan abang?"

       "Jihah cuti sajalah. Abang bagi Jihah cuti dua minggu. Abang tak nak tengok Jihah ada di ofis."

      "Cuti? Habis itu Jihah nak buat apa? Tak naklah!"

      "Bantah ya? Baiklah Najihah, abang bagi cuti 2 minggu plus tak boleh pergi mana-manapun kecuali dengan izin abang. Abang dah beritahu mama dengan ayah Jihah,  mereka setuju. Jadi, Jihah kena stay rumah 2 minggu. Abang dah 'cutikan' Indah untuk teman Jihah dan upah bodyguard untuk jaga rumah Jihah. Kalau Jihah keluar, tahulah abang nak buat apa nanti!"

       Padan muka kau, Najihah! Sudah dapat cuti, kena kurung dalam rumah sendiri lagi! Tanggunglah kau. Padah dapat tunang bos sendiri.

     *     *     *     *
"Macam mana dengan Najihah, Indah? Merajuk betul dia dengan Razin sampai tiga hari dah dia off telefon dia," tanya Razin di hujung talian.

       "Dia asyik tidur saja. Bangun pun untuk makan dan solat. Kalau rindu sangat, datanglah jumpa dia sendiri. Indah pun risau tengok dia. Banduan penjara pun tahu memberontak, tapi dia diam saja sejak Razin 'hukum' dia."

       "Laaa... ye ke. Razin ingat dia bercakap dengan Indah. Jadi, dia mogok habislah tiga hari ini?"

       "Tak ada maknanya. Tiga hari keluar hospital, tiga hari kena perintah berkurung, tiga hari juga tak bercakap. Macam duduk dengan orang bisu dah Indah rasa."

       "Tak apalah, Razin datang petang ini. Kalau tak jalan juga, kenalah suruh Amir pujuk. Razin ada meeting ini, nanti kita jumpa. Assalamualaikum."

       Talian terputus. Indah menjawab salam lalu meletakkan telefon bimbitnya di atas meja. Dia menuju ke bilik Najihah lalu membuka pintu bilik tersebut. Kelihatan Najihah sedang membaca buku di birai katilnya. Indah duduk di sebelah Najihah, namun kehadirannya tidak diendahkan.

      "Jihah marah kak Indah ke?"

      Pertanyaan itu terbiar tanpa jawapan.

       "Atau Jihah marah Razin hukum Indah begini?"

        Najihah menutup buku yang dibacanya lalu memandang Indah. Tiada sebarang riak perasaan tertera di wajahnya. Seolah-olah insan tanpa perasaan. Hanya pandangan kosong buat Indah.

        "Kak Indah pernah kena kurung tak?"

        Indah kaget. Soalannya dibalas dengan soalan yang tidak tahu bagaimana untuk dijawab.

*bersambung*

Foot print: gementar hati ini...

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com