Thursday, February 12, 2015

Kasih Tercipta Part 12...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Jenuh nak sambung "Alasan Untuk Bahagia". Sebab mood nak sambung cerpen tu tak sampai, so sambung cerpen ni dulu. Okay? Untuk part sebelumnya, sila klik link-link dibawah:



Ridhuan meneliti setiap inci susuk tubuh Arissa. Cantik, sepatutnya Arissa jadi miliknya bukan adiknya. Dia mengusap pipi Arissa, lembut. Beruntungnya si gila tu dapat memiliki gadis cantik ini, tapi Syazwan takkan bahagia. Tidak selagi Ridhuan tidak bahagia.

       Sedang dia leka dengan Arissa, dia tidak menyedari Syazwan sudahpun di belakangnya. Hati suami mana yang tak terbakar melihat isterinya sedang dicabul oleh lelaki lain. Lebih teruk lelaki itu adalah abangnya sendiri.

       Syazwan mula berang melihat abangnya mula mengucup leher Arissa. Dia mendekati Ridhuan lalu ditarik lengan Ridhuan dan menumbuknya. Akibat tumbukan itu, Ridhuan tergolek ke tepi katil.

       Ridhuan bangkit. Bibirnya luka. Ditenungnya Syazwan dengan pandangan penuh dendam. Dia pasti dia takkan melepaskan Syazwan. Ridhuan tidak membalas tumbukan Syazwan lalu keluar dari bilik.

       Syazwan mendekati Arissa. Dia cuba mengejut Arissa, namun Arissa masih tak sedarkan diri. Syazwan panik, dia tak tahu apa yang perlu dilakukan.

     *     *     *     *     *
Datuk Shahrizal, Datin Rosnah dan Izwan sedang menonton televisyen di ruang tamu apabila Ridhuan bergegas turun ke bawah. Terkejut mereka bertiga apabila melihat Ridhuan begitu.

       "Kenapa dengan kau ni Rid? Macam kena sampuk hantu saja?" Tanya Datin Rosnah.

       "Syaz, ibu. Dia tumbuk Rid tadi. Tiba-tiba saja, padahal Rid tak buat apa-apapun."

       "Budak tu memang cari nahas betul! Mana dia, Rid? Abah nak ajar dia sikit!" Bentak Datuk Shahrizal lalu menuju ke tangga untuk ke tingkat atas.

       Melihat tindakan Datuk Shahrizal, mereka yang lain mengikut langkah Datuk Shahrizal.

       Setibanya mereka berempat ke dalam bilik Syazwan, Syazwan sedang memeluk Arissa yang sedang menangis teresak-esak. Menyedari kehadiran Datuk Shahrizal, Datin Rosnah, Ridhuan dan Izwan, mereka berdua berpandangan sesama sendiri.

       "Kenapa kamu tumbuk abang kamu, Syaz? Kamu memang dah gila ya?" tengking Datuk Shahrizal lalu merenung ke arah Syazwan.

       Soalan abahnya terbiar sepi oleh Syazwan. Dia tahu apa jua jawapan yang dia berikan, walaupun untuk Arissa, tetap dianggap palsu oleh abahnya.

       Arissa memandang suaminya, dia tahu dilemma suaminya itu. Bukan mudah untuk mempertahankan diri di mata insan yang menganggap suaminya buruk belaka.

       "Abang tumbuk abang Rid sebab Arissa. Abang Rid cuba cabul Arissa, abah," jawab Arissa, perlahan.

       "Kau jangan nak buat lawak, Arissa! Kau tu bukan selera Rid, aku kenal anak aku!"

       "Abah kata abah kenal anak abah? Jadi, Rid sajalah anak abah maksudnya?" Tempelak Arissa, hilang sabar. Dia berang dengan sikap bapa mentuanya yang bongkak itu.

       "Kau tu menantu saja, apa hak kau nak cakap aku macam tu? Kau tu kenal sangat ke suami kau tu? Kau tahu ke dia ada masalah mental? Kau tahu ke dia pernah mencuri? Tahu?"

       "Arissa tahu, abah. Kesemuanya. Cuma, Arissa kesal dengan sikap abah yang berat sebelah. Apa yang abang Rid cakap dengan abah sampai abah masuk bilik kami? Mesti dia cakap abang tumbuk dia tanpa sebab kan? Nak bagi nampak macam abang tu tengah sakit mental kan? Senanglah dia nak ganggu Arissa kalau abang masuk wad kan? Macam tu? Arissa kecewa dengan sikap semua orang dalam rumah ini yang tak berterus terang sedari mula. Hanya abang Syaz saja yang berterus terang, sedikit demi sedikit. Sejak sebelum kami bernikah lagi. Tapi yang lain? Ada yang beritahu apa-apa tak?" bentak Arissa panjang lebar sehinggakan semua yang berada di situ terdiam seribu bahasa.

       "Kalau abah dah meluat sangat dengan Syaz, Syaz akan keluar. Mulai hari ini, selepas Syaz keluar, kami berdua takkan ganggu abah sekeluarga lagi. Kalau boleh, jangan cuba cari kami, kami takkan pulang lagi," sampuk Syazwan.

       Keputusan Syazwan tidak mengubah pendirian Datuk Shahrizal sedangkan Datin Rosnah sudah meraung dan merayu agar anaknya itu mengubah fikirannya. Ridhuan pula, tersenyum puas kerana rancangannya sudah berjaya.

     *     *     *     *     *
"Aku rindulah kat kau, Mai! Mana kau tahu aku kat sini?"tanya Arissa selepas menghidangkan teh dan kuih-muih di atas meja kopi di hadapan Umairah.

       "Aku pun rindu kau juga. Syaz mana? Dah lama aku tak jumpa sepupu kesayangan aku tu! Aku tahu pun daripada maklang."

       "Oh ya, aku lupa ibu tahu aku kat rumah mak abah aku. Syaz suruh aku beritahu dia. Syaz? Dia kerja. Almaklumlah, sejak kerja makan gaji dengan orang ni, tak bolehlah nak mengelat. Alhamdulillah aku tengok dia rasa tenang sangat di sini. Mak dengan abah pun layan dia elok saja."

       "Kenapa kau orang tak duduk rumah di Ipoh tu? Kenapa duduk rumah mak abah kau?"

       "Aku tahulah rumah aku ni tak segah rumah besar abah Syaz tu, tapi setidaknya rumah ini lebih 'berisi' dan sepupu kau tu sihat saja duduk di sini. Sebenarnya, dia yang nak balik sini. Katanya, adillah duduk rumah aku pula. Lagipun, rumah di Ipoh itukan abah yang belikan. Memang taklah abang nak duduk sana kan?"

       "Oh, mengata orang ya?" Suara itu mengejutkan keduanya lalu mereka sama-sama memandang ke arah punca suara.

*bersambung*

Foot print: Al-Fatihah buat Allahyarham Datuk Hasbullah Awang dan Allahyarham Tuam Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat.

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com