Monday, March 25, 2019

Di Sebalik Kisah Cinta Biasa Part 20

Part sebelumnya:

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9
Part 10
Part 11
Part 12
Part 13
Part 14
Part 15
Part 16
Part 17
Part 18
Part 19

*****

"Tolong apa?" tanya Dora.

"Saya akan hubungi doktor untuk ke rumah awak supaya dia dapat periksa Amelia. Kalau teruk sangat, saya akan minta dia hubungi ambulans. Bayaran semua saya tanggung," jawab Syafiq.

"Terima kasih, sir. Apa-apa saya akan maklumkan pada sir. Enjoy your trip," ujar Dora sebelum memutuskan talian.

"Kau rasa, Amy boleh terimakah kita asyik minta tolong sir setiap kali dia ada masalah?" tanya Zaidah sebaik sahaja Dora memutuskan talian.

"Dia tak pernah tahupun, sebab dia tak nak ambil tahu. Kau lupakah, semasa di Perlis dulu, Amy separa sedar? Dia tak ingat pun siapa yang ada dengan dia di sana. Semasa di Langkawi, dia terlalu sedih sampaikan sir berdiri sebelah diapun dia tak nampak. Dia cuma ingat sir bawakan kita ke rumah arwah Wan saja," jawab Dora.

"Kali ini?" tanya Zaidah, bimbang.

"Rileks, sir tak ada di sini. Dia di Penang, dia cuma hantarkan doktor saja datang sini periksa Amy. Jadi, kau jangan risau," jawab Dora sambil tersenyum.

"Nasib baik, seram aku kalau Amy tahu apa yang kita buat ini," ujar Zaidah.

Dora mengambil tuala yang terletak di atas dahi Amelia lalu membawanya ke bilik air untuk dibasahkan dan diletakkan semula di atas dahi Amelia sementara menanti ketibaan doktor.

      *      *      *      *      *

Syafiq yang baru sahaja menyimpan semula telefon bimbitnya ke dalam kocek seluarnya perasan akan seseorang yang amat dikenalinya.

Dia ternampak orang itu sedang asyik berpelukan dengan pasangannya dan berjalan menuju ke arah sebuah bar yang terletak berhampiran dengan tempat Syafiq berdiri.

Syafiq tidak terkejut akan perkara yang dilihatnya itu kerana ini bukan kali pertama dia terserempak dengan pasangan kekasih itu. Mereka berdua selalu sahaja dilihat ke kelab malam atau bar dan hanya pulang selepas keduanya mabuk.

Khabarnya, mereka berdua bersedudukan tanpa ikatan perkahwinan membuatkan Syafiq bertambah loya dengan pasangan itu. Biarpun dirinya hidup mewah sejak dari kecil, namun bapanya memberikan didikan agama yang sangat tegas membuatkan dia dan abangnya sama sekali tidak berani untuk berbuat perkara yang dilarang agama.

Baginya, dunia korporat yang begitu kotor harus diubah kerana landasannya sudah lari dari syariat Islam. Ramai usahawan Islam yang menggadaikan agamanya demi wang yang kononnya menjamin kebahagiaan.

Pernah juga syarikatnya mengalami kemerosotan jualan akibat daripada polisi syarikat mereka yang tidak melibatkan arak dan dadah di dalam setiap acara yang mereka anjurkan. Namun begitu, kebijaksanaan Syakir dalam menghadapi krisis itulah yang menyelamatkan syarikat daripada gulung tikar.

Melihat arah dari mana pasangan itu datang, dia pasti pasangan itu datang dari bilik hotel. Mungkin juga mereka menginap di hotel yang sama.

Tanpa berlengah, dia menelefon Panjang, penyiasat persendirian yang selalu berkhidmat untuknya.

"Hello, aku ini. Aku nak kau semak sesuatu," ujar Syafiq sebaik sahaja panggilan disambung.

"Apa dia, bos?" tanya Panjang.

"Ingat tak perempuan yang aku minta kau semak latar belakangnya itu? Aku nak kau semak semua rekod perjalanannya dan penginapan sejak tiga tahun lalu," arah Syafiq.

"Bila nak, bos?" tanya Panjang lagi.

"Secepat mungkin," jawab Syafiq, ringkas.

"Baik, bos. Nanti sudah ada, saya hubungi bos. Ada apa lagi, bos?"

"Tak ada," ujar Syafiq sebelum memutuskan talian.

Syafiq menyimpan telefon bimbitnya ke dalam poketnya sebelum berjalan pulang ke bilik hotelnya.

     *      *      *      *      *

"Baik, semua. Minta perhatian team. Hari ini team kita ada 5 orang baru. Kenalkan, ini Omar, Uma, Raymond, Danial dan Gayatri. Mereka berlima akan mula bekerja di sini dan saya harap kamu semua boleh membantu mereka menyesuaikan diri," terang Pheobe, pengurus bahagian tempat Dora berkhidmat.

Dora meneliti kelima-lima mereka. Perhatiannya tertumpu kepada Danial, satu-satunya lelaki melayu di kalangan lima orang tersebut.

Setelah habis taklimat dari Pheobe, Dora mendapati Danial akan berada di dalam kumpulan yang sama dengannya. Memandangkan dia mempunyai lima tahun pengalaman, maka dia akan mula bekerja sebagai eksekutif kanan.

Sedang Dora sibuk menjawab emel daripada pelanggan, tiba-tiba Danial mendekatinya.

"Awak, boleh tolong saya sikit?" tanya Danial, ramah.

"Apa dia?" tanya Dora pula sambil menoleh ke arahnya.

"Tolong temankan saya makan tengahari nanti boleh?" tanya Danial lagi.

Dora terkedu. Belum pernah lagi dia berjumpa orang baru yang mencari rakan sekerja berlawanan jantina untuk menemaninya makan tengahari.

"Kenapa awak tak pergi makan bersama yang lain?" tanya Dora, hairan.

"Saya rasa saya berminat nak berkenalan dengan awak," ujar Danial, jujur.

Sekali lagi Dora terkedu. Bagaimana seseorang boleh menjadi sebegini jujur dan berterus terang?

"Boleh ataupun tidak, cik Dora?" tanya Danial lagi apabila melihat tiada reaksi daripada Dora.

"Macam mana awak tahu nama saya?" tanya Dora, hairan.

"Senarai pekerja terbaik bulanan. Bukankah awak pekerja terbaik bulan lepas?" tanya Danial, inginkan kepastian.

Mendengar jawapan Danial, Dora mengangguk. Benar, dia merupakan pekerja terbaik bulan lepas. Bagaimanakah dia boleh terlupa tentang itu?

"Kalau begitu, bolehlah. Ada apa-apa lagi, encik Danial?" tanya Dora selepas menjawab pelawaan Danial tadi.

Danial hanya tersenyum dan menggelengkan kepalanya lalu beredar dari situ. Dora hanya memandang kepergian Danial dengan perasaan keliru.

      *      *      *      *      *

Syafiq baru sahaja tiba dari Pulau Pinang apabila dia mendengar sesuatu di kalangan para pekerja syarikat.

"Aku dengar Amelia bahagian pemasaran itu kematian suami lagi. Baru saja nikah, suaminya mati sakit jantung. Alahai, bala apalah yang dibawanya!" ujar pekerja pertama.

"Itulah, takut juga aku. Takut terkena badi dia, jenuh aku nanti. Agaknya tak kahwinlah aku sampai ke tua!" jawab pekerja kedua.

Syafiq yang berada di belakang mereka berdua di dalam lif hanya mendengar sahaja perbualan mereka berdua sambil merakam apa yang mereka bualkan.

Sebaik sahaja dia tiba di pejabat, dia menyuruh Aina masuk ke dalam bilik sekali dengannya.

"Ada apa, tuan?" tanya Aina sambil tersenyum.

"Saya sudah hantarkan sebuah rakaman suara ke emel awak. Saya nak awak berikan kepada bahagian sumber manusia, suruh mereka cari pekerja tingkat lima yang manakah yang berbuat sedemikian. Selepas mereka jumpa, bawa mereka berdua berjumpa dengan saya."

"Kenapa, tuan?" tanya Aina, hairan.

"Saya dengar mereka bergosip tentang Amelia dan ayat yang mereka gunakan boleh menjadi fitnah," jawab Syafiq.

"Tuan, boleh saya cakap sikit?" tanya Aina lagi.

"Apa dia?"

"Tuan tak rasakah yang tuan terlalu melindungi Amelia? Tuan tak rasakah layanan tuan ini mungkin merimaskan Amelia? Sudahlah dia tak boleh berhenti kerja, setidaknya tuan seharusnya biarkan dia menghadapi masalahnya sendiri," jelas Aina.

"Masalahnya, kalau sampai cerita badi, takkan saya nak berdiam diri saja?"

"Saya faham, saya yakin Amelia pun tak minta hidupnya jadi begini. Cuma, pada pendapat saya, itu merupakan dugaannya. Biar dia sahaja yang hadapinya. Ya, dia pernah mengalami depresi. Saya tahu tuan bimbangkan soal itu tapi saya yakin kali ini Amelia lebih kuat. Kalau tidak, pasti sekarang ini dia bukan di sini tapi di wad sakit jiwa," sambung Aina lagi.

"Saya sudah hilang dia tiga kali, Aina. Jangan biar saya hilang dia lagi. Lagipun, saya nak jumpa pekerja itu saja. Bukannya nak pecat mereka," jawab Syafiq.

"Tuan sukakan Amelia?" tanya Aina, ingin tahu.

*BERSAMBUNG*

No comments:

Post a Comment