Monday, January 20, 2020

Dalam Kesamaran Bahagian 12

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 6
Bahagian 7
Bahagian 8
Bahagian 9
Bahagian 10
Bahagian 11

"Yes, and you are?" tanya Suraya, membuatkan Haziq dan Tarmizi sama-sama terkejut!

"Awak serius tak kenal bekas majikan awak, Su?" tanya Tarmizi, tidak percaya.

"Dia bekas majikan saya? Betulkah? Takkanlah saya tak ingat bekas majikan saya sendiri? Sekejap, bagi saya ingat balik. Siapa ya nama bekas majikan saya?" fikir Suraya tetapi jelas kedengaran oleh keduanya.

Haziq memandang Suraya, ada benda yang tak kena.

"Awak ingat semua bekas rakan-rakan sekerja awak?" tanya Haziq, ingin tahu.

"Ingat rasanya. Kali terakhir kita berkumpul waktu team building bukan? Tapi saya tak ingat apa yang terjadi malam itu," jelas Suraya.

"Awak tak ingat apa-apapun?" tanya Haziq lagi.

Suraya hanya mengangguk. Sesekali dia kelihatan seperti sedang berfikir.

"Awak pernah kemalangankah?" tanya Haziq, ingin tahu.

Suraya menggelengkan kepalanya. Mana mungkin dia hendak kemalangan seandainya pergerakannya semua dikawal rapi oleh orang upahan Muhaimin.

Tarmizi memandang Suraya dan Haziq. Dia sepertinya sudah dapat menduga perancangan rapi Suraya.

"Kalau tak pernah kemalangan, boleh hilang ingatankah?" tanya Tarmizi, hairan.

"Boleh, kalau dia sendiri yang pilih untuk sekat memori itu atas sebab trauma melampau," jawab Haziq, tenang.

"Bolehkah begitu? Aku tak pernah tahu pula wujud penyakit begitu," ujar Tarmizi.

"Ada penyakit begitu, namanya Repressed Memory. Otak kita ini sangat kompleks, dia boleh cipta mekanisme pertahanan apabila dia merasakan diri tuannya terancam. Macam dalam kes Suraya ini, aku rasa aku tahu apa traumanya sampai dia boleh lupakan aku," jelas Haziq.

"Maksud kau?" tanya Tarmizi, pura-pura tidak faham.

"Maksudnya, dia sekat semua memorinya tentang aku atas apa yang terjadi malam itu. Faham tak?"

"Kau buat dia pengsan saja, bukan hal besar pun!"

"Ji, kecil pada kita, mungkin besar pada dia. Dalam kes dia ini, tak guna kalau pergi jumpa pakar psikiatri pun sebab dia tak ada kecederaan pada otak seperti Amnesia. Repressed Memory ini boleh pulih sendiri, mungkin dengan bantuan kaunseling, itupun kalau dia nak. Kalau dia tak nak, aku tak boleh paksa," terang Haziq lagi.

"Saya rasa saya tak nak pulihkan ingatan saya. Saya yakin kalau betul apa yang encik cakapkan, maka peristiwa itu terlalu berat untuk saya hadapi. Pasti ada sebab kenapa ingatan ini hilang, jadi saya tak nak paksa diri untuk pulih. Biarlah dia pulih sendiri, bila tiba masanya," jawab Suraya sambil tersenyum nipis.

Haziq mendiamkan dirinya. Dia tahu itu hukuman yang harus dia terima atas kekecewaan yang dia berikan kepada Suraya 5 tahun lepas.

"Baiklah, saya hormati keputusan awak. Cuma, boleh tak saya diberi peluang untuk kenali awak semula?" tanya Haziq.

"Tengoklah," jawab Suraya, selamba.

"Tak apa, saya faham. Nanti marah pula suami awak," jawab Haziq sebelum berlalu pergi.

Tarmizi dan Suraya hanya memandang kepergian Haziq itu.

"Perlukah awak pergi sejauh ini, Su?" tanya Tarmizi, inginkan kepastian.

"Well, I have nothing to lose. Hati saya dah mati 5 tahun lepas," jawab Suraya, selamba.

"Are you sure?"

"Yes, I am sure."

Tarmizi memandang Suraya pula. Ada perasaan risau mula menular dalam dirinya.

     *     *     *     *     *

"Kenapa aku kena datang sekali? Bukankah selalunya kau pergi sendiri uruskan venue majlis?" Haziq merengus geram tatkala tiba di hadapan dewan yang bakal menjadi tempat acara Majlis Makan Malam agensi miliknya dan Tarmizi.

"Selalunya aku pergi dengan Puteri, tapi bukankah Puteri cuti bulan madu? Lagipun, kau sudah 5 tahun tak ada PA, asyik pinjam PA aku saja. Jadi, kali ini aku tak kira, kau kena ikut aku jumpa event planner ini!" bebel Tarmizi sambil menarik lengan Haziq sebelum mereka berdua masuk ke bilik perbincangan yang dijanjikan.

Sebaik sahaja mereka berdua masuk ke dalam bilik tersebut, kelihatan Suraya dan seorang lagi wanita sedang berdiri menghadap mereka berdua. Haziq yang sama sekali tidak menyangka kehadiran Suraya di situ terkejut dengan situasi yang dialaminya.

"Apa semua ini, Ji?" tanya Haziq, hairan.

"Assalamualaikum Encik Tarmizi dan Encik Haziq, saya Suraya, event planner untuk Majlis Makan Malam agensi encik berdua nanti dan ini pembantu saya, Pheobe Lim," ujar Suraya sambil meletakkan tangannya di dada tanda tidak boleh bersalaman.

Akan tetapi, disebabkan Pheobe telah menghulurkan tangannya, maka Tarmizi dan Haziq bertindak menyambut tangan Pheobe untuk bersalaman secara bergilir.

"Jemput duduk, encik berdua. Pheobe, please bring us some drinks. Encik-encik semua, nak minum apa?" tanya Suraya.

"Warm water, please," jawab Haziq.

"Coffee," jawab Tarmizi pula.

Pheobe hanya mengangguk sebelum beredar dari bilik tersebut meninggalkan mereka bertiga.

"Sebelum saya mulakan, saya nak tahu apakah tema untuk majlis kali ini?" tanya Suraya, lembut.

"Selalunya cik Suraya, tema majlis ditentukan oleh PA kami berdua. Akan tetapi, seperti yang cik Suraya tahu, PA saya cuti bulan madu," jawab Tarmizi, sambil menjeling ke arah Haziq yang masih lagi tampak keliru.

"Bagaimana pula dengan PA encik Haziq?" tanya Suraya, tenang.

"Sejak PA terakhirnya berhenti 5 tahun lepas, jawatan itu tidak diisi oleh sesiapa," jawab Tarmizi sambil tersenyum nipis.

"PA terakhir 5 tahun lepas? Saya?" tanya Suraya, terkejut dengan jawapan Tarmizi itu.

"Ya, cik Suraya. Sejak cik Suraya berhenti kerja, jawatan itu masih kosong sehingga sekarang. Kerja cik Suraya dibahagikan antara PA saya dan dirinya sendiri," sambung Tarmizi lagi.

Suraya terbungkam. Sangkaannya, Haziq takkan terkesan begini. Mana mungkin seseorang yang sudah hampir 5 tahun mempunyai pembantu peribadi boleh hidup selama 5 tahun lagi tanpanya?

"Baiklah, apa cadangan encik berdua? Saya akan pilih tema yang sesuai, memandangkan itu adalah tugas saya selama 5 tahun," jawab Suraya.

"Saya rasa White and Elegant tampak menarik," jawab encik Tarmizi.

"Bukankah 3 tahun lepas tema majlis adalah Black and Elegant? Takkan tukar warna sahaja?" tanya Suraya.

"Cik Suraya tahu tema sepanjang ketiadaan cik Suraya di dalam agensi?" tanya Tarmizi, terkejut.

"Biar saya buat recap ya. Tahun 2014, temanya adalah Pride & Prestige. Tahun 2015, temanya adalah Desa Tercinta. Tahun 2016, Black & Elegant. Tahun 2017, temanya adalah Arabian Night yang mana dah digunakan semasa tahun 2010. Tahun 2018 pula, Misteri Nusantara. Betul tak?" jelas Suraya.

"Betul, betul. Cik Suraya tahu tema tahun-tahun lepas?" tanya encik Tarmizi lagi.

"Saya cuma tak hadirinya saja, bukannya tak tahu. Kawan-kawan saya masih pekerja agensi encik berdua bukan?"

Mendengar jawapan Suraya, Tarmizi tersengih seperti kerang busuk.

"Tahun ini saya nak guna tema lain sikit," sampuk Haziq, mengejutkan Tarmizi dan Suraya.

"Tema apa itu, encik Haziq?" tanya Suraya, ingin tahu.

"Emo & Gothic," jawab Haziq, kendur.

"Saya suka kreativiti encik Haziq, tapi majlis ini bukan majlis pengebumian hati encik yang dah mati itu," sindir Suraya, tajam.

"Mana puan Suraya tahu hati saya dah mati?" tanya Haziq sambil merenung wajah Suraya yang sudah sedia merenung wajahnya.

Mata mereka bertaut. Ketegangan antara mereka semakin ketara apabila kedua tidak lari dari pandangan masing-masing.

"Encik Haziq seorang kaunselor, takkan tak tahu hati sendiri?" tanya Suraya, tegas.

"Saya tahu hati saya, tapi saya tak tahu bagaimana awak boleh rasa awak tahu hati saya," jawab Haziq tanpa beralih dari pandangannya.

"Adakah encik Haziq pasti saya tak tahu hati encik?" tanya Suraya, yakin.

Kedua berhenti memandang antara satu sama lain apabila Pheobe mengetuk pintu sebelum masuk ke dalam membawa minuman untuk mereka bertiga. Haziq dapat melihat Pheobe memberikan jus lemon untuk Suraya.

"Puan Suraya masih sukakan jus lemon?" tanya Haziq, sinis.

"Mana mungkin saya ubah sesuatu yang saya sukai dalam masa 5 tahun, encik Haziq."

"Tapi puan Suraya boleh buang seseorang yang puan sukai dalam masa 5 tahun ini," sindir Haziq, tajam.

"Siapa? Encik Haziq? Jadi encik nak kata saya suka encik Haziq?" tanya Suraya lalu tertawa.

"Memang Puan Suraya sukakan saya dulu, semua orang dalam agensi kita tahu," jawab Haziq, selamba.

Hati Suraya bagai ditoreh sembilu tatkala Haziq membuka luka lamanya. Namun begitu, dia terpaksa mengekalkan wajah tanpa ekspresi memandangkan dia tidak sepatutnya mengingati kejadian itu.

"Oh ya ke? Saya tak ada ingatan tentang encik Haziq, jadi bagaimana saya nak tahu apakah benar kata-kata encik Haziq itu?" tanya Suraya pula.

"Sudah menyimpang jauh kau orang ini. Boleh kembali ke alam nyata tak?" sampuk Tarmizi sambil memandang Pheobe yang duduk di sebelah Suraya itu.

"Maafkan saya, semua. Baik, kita sambung. Encik Tarmizi setuju dengan cadangan encik Haziq tadi?" tanya Suraya, tenang.

"Tak, sebab hampir sama dengan Misteri Nusantara," jawab Tarmizi sambil menjeling ke arah Haziq yang masih lagi merenung Suraya.

"Baiklah, kalau begitu saya ada beberapa cadangan tema. Pertama, Bright & Vintage. Kedua, Roses are Red, Violets are Blue. Ketiga, Superhero Fight. Keempat, May the Force Be With You dan yang kelima, Retro Night. Jadi, encik berdua pilih sekarang," hurai Suraya, masih lagi tenang.

"Wow! Ini cukup untuk 5 tahun lagi, cik Suraya. Pertama, unsur warna terang dan elemen vintage. Kedua, warna merah dan biru serta elemen bungaan. Ketiga, superhero. Keempat, Star Wars. Kelima, retro. Saya tak pernah terfikirlah tentang tema-tema begini," ujar Tarmizi sambil menaikkan ibu jarinya tanda bagus.

"Itulah kerja saya sepanjang setahun ini, encik Tarmizi. Sudah biasa dengan tema ini semua," jawab Suraya sambil tersenyum.

"Aku dari tadi nak tanya kau, Ji. Kenapa kau panggil dia cik? Dia sudah berkahwin kot!" sampuk Haziq sambil memandang ke arah Tarmizi.

"Cik Suraya, saya rasa saya pilih Roses are Red, Violets are Blue. Warna yang jarang diketengahkan untuk tema Majlis Makan Malam," jawab Tarmizi, mengabaikan soalan Haziq itu tadi.

"Baiklah, kalau begitu saya akan suruh pereka saya untuk reka layout dulu dan kita sambung berbincang bila Puan Puteri pulang nanti. Saya tak boleh nak berbincang dengan Pengarah Kaunseling encik Tarmizi ini. Pheobe, awak boleh sambung kerja awak. Ini details untuk majlis itu nanti," jelas Suraya.

"Baik, cik Suraya. Saya masuk dulu, saya rasa cik kena selesaikan masalah cik dengan encik Haziq ini. Susah kita nanti," jawab Pheobe sebelum beredar dari bilik itu.

"Tengok, pembantu Su pun malu dengan perangai kau," ujar Tarmizi.

"Aku tanya kau tadi, kenapa kau tak jawab Ji?" tanya Haziq, berang disindir sebegitu.

*BERSAMBUNG*

No comments:

Post a Comment