Tuesday, September 17, 2019

Dalam Kesamaran Bahagian 14

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 6
Bahagian 7
Bahagian 8
Bahagian 9
Bahagian 10
Bahagian 11
Bahagian 12
Bahagian 13


"Kau tak tipu aku, bukan?" tanya Lily, seakan tidak percaya.

"Aku sudah tahu kau akan cakap begini, sebab itulah aku tak nak beritahu kau," jawab Suraya.

"Lia tak pernah buat perangai sebegini!" ujar Lily, geram.

"Kau tak tahu, tak semestinya dia tak pernah buat. Aku berjaya korek rahsia daripada pegawal peribadi Muhaimin, kata mereka itu bukan kali pertama mereka berdua berkhalwat. Selalunya mereka buat kerja ini di hotel, tetapi malam itu Muhaimin tak mahu keluar dari rumah. Jadi, Lia datang ke rumah tanpa mengetahui ada jiran kami yang busybody," jawab Suraya.

"Astaghfirullah hallazim! Kenapa kau masih tutup aib mereka?" tanya Lily.

"Sebab ini," jawab Suraya lalu membuka sebuah video yang tersimpan di dalam telefon bimbitnya sebelum diserahkan kepada Lily.

Riak wajah Lily sama sekali berubah tatkala melihat video tersebut. Sungguh tidak dia sangka sejauh itu adik iparnya membawa adiknya ke dunia maksiat.

"Seteruk manapun layanan ibu kau pada aku, adik kau tak bersalah dalam hal itu. Malah, dia sudah cuba yang terbaik untuk ubah pendirian ibu kau. Seorang sepupu aku, seorang lagi suami aku. Kau bayangkan bagaimana perasaan aku tatkala terjumpa mereka dalam keadaan begitu? Sedangkan aku ini yang halal buatnya, tak pernah sekalipun dia sentuh," jelas Suraya sambil menahan sebak.

"Jadi, kau minta cerai malam itu juga?" tanya Lily lagi.

"Ya, dan Muhaimin setuju asalkan video itu tak keluar ke pengetahuan umum. Esoknya, kami bertemu dengan keluarga Muhaimin dan Muhaimin ceritakan semuanya termasuklah kewujudan video tersebut. Atas sebab itulah, aku berjaya bercerai dengannya dan adik kau berjaya mengahwininya," sambung Suraya lagi.

Lily terbungkam. Zulaikha pula terkedu mendengar kisah tragis perkahwinan Suraya itu. Bagaimana seorang wanita mampu tabah melihat hubungan sulit suaminya di hadapan mata sedangkan dirinya tak pernah disentuh, jauh sekali dipedulikan?

     *     *     *     *     *

Rashdan yang sedang menemani Zara tidur terkejut apabila mendengar bunyi pintu bilik tidur Zara dibuka. Kelihatan Zulaikha berjalan mendekatinya sebelum menghulurkan tangannya untuk bersalaman.

Rashdan menyambut tangan tersebut dan Zulaikha mencium tangannya sebelum dilepaskan. Begitulah rutin setiap kali salah seorang pulang ke rumah.

"Pergi mana tadi?" tanya Rashdan, perlahan.

"Makan, Su belanja makan di restoran Mohd Chan. Katanya, sempena kami berdua datang temankan dia release stress," jawab Zulaikha, ceria.

"Abang okay saja, sekali-sekala buat girls day out apa salahnya? Lagipun, kasihan Su, dia bukannya ada suami nak temankan dia," ujar Rashdan, simpati.

"Yalah, kasihan dia," jawab Zulaikha, cuba menahan sebak akibat daripada kisah Suraya tadi.

"Oh ya, sayang. Tadi Aduka call, dia sudah sembuh sepenuhnya. Bebas dari ketumbuhan. Lega abang, sayang. Bertahun-tahun dia tak boleh berjalan, mujurlah semangat dia kuat," jelas Rashdan sambil tersenyum.

"Oh ya ke? Alhamdulillah, lega rasanya abang. Jemputlah dia datang ke rumah. Jangan risau, saya akan pastikan Lily tak datang sini kalau dia ada," jawab Zulaikha.

"Lily macam mana? Dia ada sebut pasal Aduka?" tanya Rashdan, ingin tahu.

Zulaikha menggelengkan kepala.

"Tak terkejut. Benci sangatlah itu dia pada Aduka sebab tinggalkan dia dulu. Lily itu kalau dah benci, bayang pun dia tak sudi nak tengok," sambung Rashdan.

"Abang ni, sudah tahu jawapannya, lagi nak tanya?" tanya Zulaikha.

" Saja nak manja-manja dengan sayang. Jom tidur, abang mengantuklah."

"Abang, sebenarnya Suraya dah jumpa Haziq semula," ujar Zulaikha, tiba-tiba membuatkan Rashdan terkejut.

"Bukankah Su tinggal di rumah keluarga Haziq? Takkan tak pernah jumpa?" tanya Rashdan, hairan.

Zulaikha menggelengkan kepala. Terbeliak biji mata Rashdan melihat reaksi isterinya itu.

"Ika biar betul? Sekalipun tak pernah bertemu?"

"Tak, abang."

"Habis itu, apa yang berlaku?"

"Haziq sangkakan Suraya itu masih isteri Muhaimin."

"Subhanallah! Apa masalahnya mamat itu? Skru kat otak itu dah longgarkah?"

"Tak tahulah tapi dah serupa orang tak betul nampak gayanya."

Rashdan menggelengkan kepala. Hairan sungguh dirinya dengan sikap Haziq itu. Apalah yang boleh membuatkan dia berusaha mendapatkan suri hatinya?

      *     *     *     *     *

Aduka sedang duduk menghadap Tasik Titiwangsa apabila Rashdan duduk bersebelahan dengannya.

"Kau dah habis jogging?" tanya Rashdan tatkala melihat Aduka sedang memegang botol air mineral.

"Sudah, aku jogging dari jam 7 pagi tadi. Sekarang sudah jam 8.30 pagi," jawab Aduka.

"Alhamdulillah, sejak kau pulih ni, kau aktif bersenam. Jaga diri kau elok-elok, lama lagi nak pakai badan kau ini," ujar Rashdan sambil menepuk bahu Aduka.

"Aku tahu. Dua kali aku hidup semula, kali ini aku akan pastikan aku jalani cara hidup sihat," jawab Aduka.

"Baguslah kalau begitu. Oh ya, hujung minggu ini, jemputlah datang ke rumah. Ika beriya nak jamu kau sempena kau sembuh semula."

"Aku sahajakah?"

"Setakat ini aku jemput kau saja. Kalau kau izinkan aku jemput yang lain, baru aku jemput yang lain," jawab Rashdan sambil menyalakan api rokok.

"Kau ini bila nak berhenti merokok?" tanya Aduka, sambil memandang ke arah lain, mengelak untuk menghidu asap rokok tersebut.

"Aku dah kurangkan kekerapan aku merokok, tapi susahlah nak berhenti. Aku ada banyak perkara yang aku kena hadap sendiri," ujar Rashdan.

"Apa masalahnya?" tanya Aduka.

"Aku sebenarnya diberhentikan kerja, ada lagi 2 minggu sebelum aku habis notis. Aku tak tahu bagaimana nak beritahu dengan Ika. Aku buntu. Aku sedang cari kerja lain, tapi setakat ini masih belum berjaya," jelas Rashdan lalu menghisap rokok yang dinyalakannya sedari tadi.

"Kenapa kau tak nak beritahu Ika?" tanya Aduka, hairan.

"Aku tak nak dia kecewa dengan aku. Dia sudah minta aku tukar perabot di rumah itu, sudah hampir 10 tahun perabot tersebut digunakan. Aku tak sampai hati nak katakan tidak padanya," jawab Rashdan,

"Kalau kau tak beritahu dia apa masalah kau, macam mana dia nak faham?" tanya Aduka, hairan.

"Aku pun tak tahulah. Dulu, aku pernah bergaduh dengan dia sebab aku tak belikan dia telefon baru yang dia nak. Waktu itu, aku tak ada bajet lebih sebab mak aku sakit," jawab Rashdan sambil mengeluh.

"Payah juga kalau begitu. Yalah, bukannya kita boleh jangkakan apa yang nak berlaku bukan? Beginilah, aku akan usahakan untuk tolong carikan kau jawatan kosong di mana-mana syarikat," ujar Aduka sambil tersenyum.

"Kau serius?"

"Seriuslah, kau sudah bantu aku selama 5 tahun kebelakangan ini. Daripada aku tak boleh bangun, sampailah aku sihat. Jadi, aku mohon jasa baik kau, padamkan rokok itu untuk aku. Kau boleh pilih nak beritahu Ika sekarang ataupun kemudian, tapi kalau kau tanya aku, aku sarankan sekarang. Lagipun, anak kau sudah masuk tadika. Kalau kau tak bekerja, siapa nak bayar duit tadika Zara?"

"Betul juga. Terima kasih, Aduka. Oh ya, kau nak aku jemput yang lain tak untuk makan-makan kau?" tanya Rashdan.

"Aku rasa tak perlulah, aku belum bersedia nak beritahu hal sebenarnya kepada Lily. Lagipun, dia sudah ada keluarga sendiri bukan?"

"Baiklah, aku faham. Aku doakan kau bertemu dengan yang lebih baik nanti," jawab Rashdan sambil menepuk bahu Aduka.

Sedang mereka berpandangan antara satu sama lain, tiba-tiba seseorang berdiri di hadapan mereka, membuatkan keduanya memandang ke arah seseorang itu.

"Haziq?" tanya Rashdan, terkejut.

"Haziq? Ex-boss Suraya itu?" tanya Aduka, inginkan kepastian.

"Yalah, aku Haziq, ex-boss Suraya. Aduhai, sampai bila-bilapun aku rasa nama aku akan tetap associated dengan Suraya," ujar Haziq sambil menepuk dahi.

"Kau buat apa di sini?" tanya Rashdan, terpinga-pinga. Dia sama sekali tidak menyangka akan bertemu dengan lelaki itu, di sini.

"Jogging, apa lagi nak buat di sini? Tengah aku jogging tadi, aku ternampak kau orang berdua, jadi aku datanglah sini. Kau Aduka bukan? Boyfriend Lily, sepupu Suraya?" tanya Haziq selepas menjawab soalan Rashdan tadi.

"Ex-boyfriend, actually. Bagaimana kau tahu? Padahal kita tak pernah bertemu," jawab Aduka.

"Kau pernah bergambar dengan Suraya bukan? Dia letakkan gambar kau orang di media sosial. Bagaimana pula kau tahu tentang aku?" ujar Haziq.

Mendengar pertanyaan Haziq, Aduka dan Rashdan saling berpandangan. Sukar untuk mereka berdua menjawab soalan itu.

"Let me guess, Suraya mesti selalu mengumpat aku dulu, bukan?"

Mendengar tekaan Haziq, Aduka dan Rashdan hanya mampu tersengih. Pecah rahsia Suraya selama 5 tahun ini.

"Aku tahu saja selama ini, sebab itu aku tak terkejut sangat. Oh ya, kau kata tadi kau sudah putus dengan Lily, bila dan kenapa?" tanya Haziq, ingin tahu.

"Sebelum Suraya bernikah lagi, aku sudah putus dengan Lily. Aku ada masalah besar yang tak mahu Lily tahu," jawab Aduka sambil mengeluh.

"Jadi, sampai sekarang Lily masih tak tahu?" tanya Haziq.

"Kalau dia tahu sekarang, aku tak boleh nak bayangkan apa jadi weh," sampuk Rashdan.

"Kenapa?"

"Lily sudah berkahwin, sudah beranak satu pun," jawab Rashdan.

"Ya ke? Su pula anak berapa?" tanya Haziq, ingin tahu.

Mendengar soalan Haziq, Rashdan dan Aduka saling berpandangan. Biar betul dia ini!

"Su mana ada anak," jawab Aduka.

"Takkanlah lima tahun kahwin, tak ada anak?" tanya Haziq lagi.

"Tak ada, Haziq. Suraya dengan Muhaimin tak pernah ada anak dan pembetulan, mereka hanya berkahwin selama empat tahun sahaja," jawab Rashdan pula.

"Eh? Lima tahun bukan? Kau salah kirakah?" tanya Haziq, tidak puas hati.

"Suraya sudah bercerai dengan Muhaimin sejak dari tahun lepas lagi. Bukankah kau ada bertemu Suraya baru-baru ini, dia tak beritahukah?" tanya Rashdan selepas menjawab soalan Haziq itu.

Haziq terbungkam. Dia seakan tidak boleh menghadam kata-kata Rashdan itu.

*BERSAMBUNG*

No comments:

Post a Comment