Saturday, March 3, 2012

Hapuskanlah Egomu Sayang Part 11...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog kelabu ana ini...Ana ingat nak sambung cerpen lagi... Macam biasa, part sebelumnya ada di bawah:


"Saya sudah memeriksa isteri encik. Memang peredaran darahnya sudah kembali normal tetapi saya bru saja dapati tekaknya terdapat sedikit kecederaan yang masih belum sembuh sepenuhnya. Jadi..."ucap doktor yang sudahpun berasa serba salah.

"Jadi apa, doktor?"tanya Aamir, resah.

"Jadi isteri encik tak dapat bersuara buat sementara waktu kerana kecederaannya itu memberi kesan kepada kotak suaranya. Saya harap encik bersabar,"jelas doktor lalu mengeluh.

"Macam mana doktor boleh tak sedar tekaknya cedera? Kata dah check semuanya,"luah Aamir, tak puas hati.

"Maafkan saya encik, saya tak perasan tekaknya mengalami kecederaan. Lagipun, saya tak tahu bagaimana Puan Nadira dilanggar. Andai saya tahu lebih awal pun saya tetaptak boleh lakukan apa-apa,"jelas doktor.

"Teknologi dah canggih, jangan berikan alasan kuno itu, doktor. Wang bukan masalah bagi saya,"bentak Aamir.

"Saya faham perasaan encik Aamir, tapi saya bukan Tuhan. Saya masih seorang manusia. Saya harap encik Aamir bersabar banyak-banyak. Buat solat hajat, semoga Puan Nadira cepat sembuh. Saya akan benarkan Puan Nadira keluar hospital esok, Encik Aamir bawa dia pulang dan tenangkan hatinya. Dia perlukan encik lebih dari segalanya,"pesan doktor itu sebelum dia beredar meninggalkan Aamir.

Aamir hanya mampu mengeluh panjang mengenangkan ujian Allah SWT padanya ini.

"Ya Allah, Kau sembuhkanlah isteriku dan berikanlah dia kesihatan yang baik. Amin..."doa Aamir dalam hatinya.

*     *     *     *     *

Syahira sedang duduk termenung di atas sebuah bangku di Taman Tasik Titiwangsa apabila Azhar duduk di sebelahnya. Syahira memandang Azhar, ternyata bakal tunangnya itu memang sejuk matanya memandang.

"Kenapa ini, Ira? U risau pasal apa ini?"tanya Azhar, lembut.

"Macam mana U tahu I risau?"tanya Syahira pula.

"Tengok muka pun I dah boleh baca. U risaukan apa, U risaukan Nani ke?"tanya Azhar.

"Of course I risau, makin lama makin berani dia serang I. Tak dapat cara kasar, buat cara halus. Beritahu orang sana sini kononnya I rampas U daripada dia. Semalam dia buat kecoh kat ofis I, cakap I ini perempuan jalang. I malu, Har. Malu! Kenapa U tak terus terang saja pada dia semuanya, Har?"luah Syahira sambil memandang ke arah lain.

"Sabarlah sayang, sikit saja lagi. Manalah tahu lepas kita bertunang nanti, dia akan berhenti kacau U. Dia akan berubah ke, mana kita tahu kan? Fikir positif okay?"pujuk Azhar.

"Yalah itu, I ini kan perampas U. Fakta itu akan berubah ke?"sindir Syahira, geram.

"Ish, kenapa cakap macam itu? Cukuplah U tahu yang I sayangkan U. Kenapa mesti pedulikan dia?"tanya Azhar yang hairan dengan pernyataan Syahira itu.

"Cakap senanglah, Har. Bukan U yang orang cakap perampas itu, tapi I! Malunya I hanya Allah saja yang tahu,"bentak Syahira lalu beredar dari situ.

Melihat reaksi Syahira, Azhar hanya mampu menggelengkan kepalanya. Tipulah andai dia katakan dia tak rimas dengan kerenah Syahira dan Inani yang kadangkala menyesakkan nafasnya.

*     *     *     *     *

Sejak Nadira kehilangan suaranya, ternyata hidup Aamir dan Nadira bertambah sunyi. Nadira tak mahu memandangnya langsung, apatah lagi untuk cuba berkomunikasi dengannya. Fikir Aamir, mungkin Nadira masih tak dapat menerima hakikat yang dia tak mampu bercakap untuk sementara waktu.

Malam itu, selepas seminggu Nadira keluar hospital, Aamir yang sedang membaca buku "Dimana Dia Di Hatiku" karya Pahrol Md Juoi terkejut apabila telefon bimbitnya berdering tanda ada mesej masuk. Telefon bimbitnya jarang sekali masuk mesej pada waktu malam. Lantas dia mengambil telefon bimbitnya itu lalu membuka mesej.

Tambah mengejutkan apabila mesej itu dihantar oleh Nadira. Dia menoleh ke arah Nadira yang berbaring disebelahnya. Sangkanya Nadira sudahpun lena memandangkan Nadira sedang tidur mengiring membelakanginya. Lantas pandangannya kembali ke skrin untuk membaca mesej yang dihantar oleh isterinya itu:

Nadira : Dira minta ampun atas semua salah silap Dira sebelum ini, abang.

Tidak berkelip mata Aamir membaca mesej itu. Abang? Selama 6 bulan perkahwinan mereka, sekalipun isterinya itu tak pernah memanggilnya "abang". Dia mula menjadi hairan pada mulanya, namun lama-kelamaan dia tersenyum lalu membalas mesej itu:

Me : Abang ampunkan Dira, atas segalanya. :)

Tak lama selepas itu, mesej Nadira masuk lagi. Sahlah isterinya itu hanya berpura-pura tidur.

Nadira : Atas segalanya? Termasuklah sepanjang kita kahwin?

Semakin lebar senyuman Aamir membaca mesej Nadira itu. Nak tergelak pun ada. Bila gila-gila isterinya datang, memang kerenahnya selalu buat Aamir tersenyum. Itulah keunikan Sayyidah Nadira yang telah mengunci hatinya dulu.

*bersambung*



Foot print: Alhamdulillah... Semuanya selamat... =)

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com