Friday, August 14, 2015

Rasa yang Sama Part 12...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Untuk cerpen "Rasa yang Sama", link part sebelumnya, ada di bawah ya:

"Pilihan pertama, you datang di alamat yang bakal I whatsapp you nanti bersama Nisa. Jadi, apa-apa jadi pada you atau Nisa, you guys were together. Pilihan kedua, you datang di alamat yang sama, but alone. If you chose this option, I cannot guarantee the safety of Nisa if I am not satisfied with you later. Mungkin you tak berpeluang nak tengok muka dia buat kali terakhir," arah Rania di hujung talian.

     Nisa sudah mula diulit rasa bimbang. Dia tahu Asyraf mungkin dalam bahaya. Bukan sahaja Asyraf, malah dia juga dalam bahaya tidak kira di mana dia berada sekalipun.

     "Apapun pilihan you, I nak ingatkan you satu perkara. Jangan ada sesiapapun cuba hubungi pihak polis. Kalau I dapat tahu, I akan pastikan Nisa takkan dapat hidup lagi," sambung Rania lagi.

     Asyraf memandang isterinya. Dia tahu, apa saja tindakannya, dia perlu menyelamatkan isterinya terlebih dahulu. Namun, dia perlu ada rancangan yang teliti.

     "Baik, I datang."

     "Good boy, Asyraf. See you later, alligator," kedengaran bunyi Rania memutuskan talian.

     Tak lama kemudian, kedengaran bunyi tanda Whatsapp masuk. Asyraf mengambil telefon bimbit lalu membuka Whatsapp tersebut. Selepas selesai membaca, dia meletakkan semula telefon bimbitnya di tempat tadi.

     "Abang bawa Nisa balik, abang rasa Nisa lebih selamat di rumah ayah dan mama Hajar. Abang akan maklumkan perkara ni pada abah supaya hantar polis ke tempat ni andai sebelum tengah malam abang masih belum pulang. Okay, sayang?"

     Nisa hanya mengangguk lemah. Dalam hatinya sudah terbuku kerisauan yang teramat kerana dia tahu wanita yang menghubungi suaminya tadi boleh meragut nyawa suaminya.

     "Apa-apapun, abang be careful. I don't want to lose you."

     "I will, my dear. I will."

     *     *     *     *     *
"Lambat betul you ni. Jenuh I tunggu. Roy, bawa dia ke sini!" Arah Rania setelah melihat Asyraf berjalan menuju ke arahnya.

     Roy mendekati Asyraf. Asyraf yang mengerti hanya mengangguk lalu mengikuti langkah Roy mendekati Rania. Asyraf disuruh Roy untuk duduk berhadapan Rania.

      "You mesti tertanya-tanya kenapa I suruh you datang sini kan? I suruh you datang sini sebab I tak puas hati kenapa hidup you masih tak rosak lagi? I sangka lepas you kena tahan, you akan dipenjarakan. Lepas itu, apa yang you cakap pada Nazrin sampai dia boleh rasa bersalah ha?" tengking Rania bagi melepaskan kemarahannya yang terbuku selama ini.

     Asyraf tidak menjawab, sebaliknya hanya kekal membatu sedari dia duduk tadi. Tindakan Asyraf benar-benar menggugat kesabaran Rania. Dia mengambil pistol dari tangan Roy yang berdiri di sebelahnya lalu mengacukannya ke arah kepala Asyraf.

     "Kalau kau nak selamat, aku nak seluruh bahagian kau dalam syarikat! All of them! Di depan kau ada surat pemindahan hak milik, aku cuma nak kau tanda tangan sahaja. Itupun kalau kau nak nyawa kau dan Nisa terjamin. Kau ingat aku tak boleh bunuh dia walaupun dia berada di rumah mak ayah dia?" arah Rania.

     "Apa jaminan kau yang kau akan lepaskan aku andai aku tanda tangan surat ini? Tak ada kan? Jadi, kenapa aku harus tanda tangan?"

     Mendengar pertanyaan Asyraf, Rania ketawa besar. Ternyata Asyraf lebih arif akan perancangannya. Dia memang mahu menamatkan riwayat hidup seorang Asyraf Rasyid, geram rasanya apabila insan itu tidak termakan godaannya.

     "Mungkin kalau kau tanda tangan, aku akan selamatkan nyawa Nisa. Who knows?" duga Rania.

     Asyraf terdiam. Dia harus memikirkan jalan agar dia tidak perlu memindahkan semua hak miliknya kepada gadis di hadapannya ini. Jalan yang akan menyelamatkan nyawanya dan juga isterinya. Tak lama selepas itu, dia terfikir satu jalan. Dengan pantas, Asyraf menandatangani surat yang berada di hadapannya.

     Rania yang melihat tindak-tanduk Asyraf hanya tersenyum sinis. Ternyata Asyraf telah jatuh ke dalam perangkapnya. Selepas Asyraf selesai menandatangani surat itu, Rania mengambil surat tersebut lalu diserahkan kepada Roy.

    "Sekarang, ucapkan selamat tinggal pada dunia, wahai Asyraf Rasyid Halim," ucap Rania lalu menarik picu pistol yang dipegang.

     Asyraf hanya mampu menutup matanya dan berserah kepada Tuhan atas ajal dan mautnya. Kedengaran bunyi tembakan, namun dirinya tidak berasa apa-apa kesakitan pun. Dia membuka matanya, kelihatan Rania telah terbaring di atas lantai berlumuran darah, manakala Roy dan konco-konco Rania yang lain sedang digari oleh pihak polis. Asyraf bingung, bagaimanakah pihak polis dapat menjejakinya?

     "Encik Asyraf Rasyid?" tanya seorang polis kepadanya.

     "Ya, saya. Bagaimana tuan boleh cari saya?"

     "Encik Asyraf, saya Inspektor Ismail daripada bahagian siasatan jenayah IPD Dang Wangi. Saya akan jelaskan semuanya nanti, tapi saya perlukan Encik Asyraf untuk ikut kami ke balai polis. Kereta encik di luar bukan? Anggota kami akan pandu kereta encik," terang Inspektor Ismail.

     Asyraf hanya mengangguk lemah.

*bersambung*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com