Tuesday, August 18, 2015

Rasa yang Sama Part 13 (Akhir)...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Untuk cerpen "Rasa yang Sama", link part sebelumnya, ada di bawah ya:

"Maksud Inspektor, isteri saya letakkan telefon bimbit dia dalam kereta saya? Saya sendiripun tak pernah terfikir nak buat begitu," ujar Asyraf selepas mendengar penjelasan Inspektor Ismail.

     "Ada satu lagi perkara yang memudahkan kami untuk mengesan Encik Asyraf sebenarnya," terang Inspektor Ismail.

     "Apa dia, Inspektor?" tanya Asyraf, bingung.

     "Ada orang buat laporan bahawasanya dia tahu kedudukan Encik Asyraf ketika itu. Dia telah membongkar semua jenayah yang Cik Rania lakukan bersamanya, termasuklah kes gelapkan wang syarikat Encik Halim."

     "Nazrin?" teka Asyraf.

     Inspektor Ismail mengangguk tanda mengiyakan. Asyraf tak mampu untuk berkata apa-apa kerana terkejut dengan jawapan yang diberikan.

     "Saya nak jumpa dia, boleh?" tanya Asyraf.

     *     *     *     *     *
"Kenapa kau nak jumpa aku, Asyraf? Aku ini tak layak dipanggil kawan, aku ini manusia jenis makan kawan," ujar Nazrin sebaik sahaja dia duduk berhadapan Asyraf.

     "Sejahat-jahat kau, kau tetap kawan aku. Kau cuma buat silap, semua orang buat silap bro. Kau, aku, kita semua buat silap. Yang bezanya, kau jumpa jalan pulang atau tidak sahaja."

     "Aku yang buat kau dengan Nisa kemalangan dulu, sampai kau orang hilang ingatan. Aku yang curi duit syarikat, aku yang buat kau kena tahan polis dulu, semuanya aku! Kau tak faham-faham lagi ke?" Nazrin mula meninggikan suaranya.

     "Aku tahu, aku tahu juga kau yang rancang kecurangan isteri aku."

     "Kau tahu dan kau masih berkawan dengan aku? Kau gila ke bro?"

     "Hak menghakimi kau atas apa yang kau pernah lakukan itu bukan hak aku, bro. Itu hak Allah. Aku yakin pasti ada sebab kenapa Dia rancangkan semuanya. Setiap kejadian ada hikmah, bro. Cuma bezanya cepat atau lambat hikmah itu akan tiba saja."

     Mendengar kata-kata Asyraf, air mata Nazrin mengalir laju. Terkenangkan khilaf dan kebodohan sendiri yang akhirnya memakan diri.

     *     *     *     *     *
5 tahun kemudian...

"Bro, mana serai untuk renjis minyak ni? Kau nak aku renjis minyak guna apa ni, guna kain kau yang ada kat ampaian itu ke?" sindir Nazrin.

     "Nah, aku lupa bro! Maaflah, janganlah nak buat ayat sarkastik sangat bro!" jawab Asyraf yang berlari-lari anak menyerah serai yang telah diikat kepada Nazrin yang sedang mengipas ayam yang dibakar.

     Nazrin hanya menggelakkan Asyraf yang berlari-lari itu. Yang lebih menggelikan hati adalah kelibat budak lelaki yang turut sama berlari di belakang Asyraf seolah-olah mengejar lelaki tersebut.

     "Bro, tu anak kau kat belakang kau itu kau ajak sekali ke? Tahan ke dia asap-asap ini? Dia kan macam ibunya," sindir Nazrin lagi.

     Asyraf menoleh lalu mendukung budak lelaki tersebut. Aiman bin Asyraf Rasyid, kini berusia empat tahun setengah merupakan anak sulung Asyraf dan Annisa. Rupanya ketika dia berdepan dengan Rania, Annisa telahpun mengandungkan anaknya.

     "Abang, lambat lagi ke? Nisa lapar!" jerit Nisa dari pintu dapur sambil mengusap perutnya yang buyut itu. Semenjak Nisa mengandungkan anak keduanya, selera makannya naik mendadak sehinggakan hampir setiap jam dia akan mengunyah sesuatu.

     "Nisa baru saja makan roti tadi, dah lapar balik ke? Aduhai, botaklah kepala abang begini!" seloroh Asyraf.

     "Tak apalah, abang kan sayang Nisa, kenalah terima. Betul tak Nazrin?" Perhatian Nisa beralih kepada Nazrin pula.

     "Siapa tak sayang bini oi?" seloroh Nazrin pula.

     Pecah tawa Nisa dan Nazrin akibat lawak Nazrin tadi. Asyraf hanya mampu menahan malu akibat dikenakan oleh kawan baik sendiri.

     "Bro, isteri ini amanah Allah. Dalam rumahtangga, bukan hanya rasa yang sama itu kena ada, tapi sifat saling melengkapi itupun kena ada juga bro. Apa yang dia kurang, kau tambahkan. Apa yang kau kurang, dia tambahkan. Jujur aku cakap, aku cemburu dengan kau sebab kau ada Nisa. Aku sentiasa berdoa agar satu hari nanti aku dapat isteri macam Nisa. Boleh melengkapkan aku," terang Nazrin, panjang lebar.

     "Terima kasih, bro. In shaa Allah, aku akan ingat nasihat kau itu," jawab Asyraf lalu memeluk Nazrin. Keduanya tak mampu menahan sebak lalu mengalirkan air mata.

     Nisa yang melihat drama sebabak di hadapannya hanya mampu tersenyum bertemankan air mata yang tiba-tiba gugur.

*Tamat*

Foot print: Tak nampak hala tuju... :'(

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com