Wednesday, February 20, 2019

Di Sebalik Kisah Cinta Biasa Part 7

Part sebelumnya:

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6

*****

"Rancangan apa, sir?" tanya Dora, ingin tahu.

"Kalau cerita sekarang, saya kena cerita sekali lagi pada mak ayah Diyana. Kita cerita sekali jalan sajalah," jawab Syafiq.

"Yalah, hari apa kita nak jumpa mak ayah Amy?" tanya Dora lagi.

"Secepat mungkin, sebab kita tak tahu bila mereka nak bernikah."

"Tentang itu, saya akan cuba tanya Amy nanti. Kalau sir nak cuba tanya pun boleh. Apa-apa kita mesej di Whatsapp saja," cadang Dora.

Syafiq hanya mengangguk setuju. Baginya, dia harus menghalang Amelia daripada terus memusnahkan hidupnya.

     *     *     *     *     *

Zaidah sedang menonton televisyen di ruang tamu apabila Dora pulang. Melihat Zaidah, dengan pantas dia mendekati Zaidah.

"Amy sudah pulangkah?" tanya Dora.

"Belum, dia keluar dengan Azamlah itu. Semalam pun dia pulang pukul 1 pagi," jawab Zaidah, selamba.

"Kau tak rasa pelikkah? Dulu dengan Wan pun dia tak balik selewat itu," ujar Dora, risau.

"Dora, Amy itu sudah 28 tahun. Bukannya budak-budak lagi. Tahulah dia jaga diri. Aku kenal Azam itu, dia takkan apa-apakan Amy punya!"

"Tapi masalahnya, dia sudahpun mengapa-apakan Amy!" jerit Dora dalam hati.

Tak semena-mena, kedengaran bunyi pintu dibuka membuatkan keduanya memandang ke arah pintu. Kelihatan Amelia baru sahaja masuk ke dalam rumah.

Amelia yang baru saja mengunci pintu rumahnya mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menghubungi seseorang.

"Sayang, saya dah kunci pintu rumah. I miss you, sayang," ujar Amelia sambil mencebik sebelum berjalan masuk ke dalam bilik tidurnya.

Dora tidak dapat menerima apa yang dilihatnya. Dia mengharapkan Zaidah perasan apa yang dia cuba sampaikan. Malah, dia dapat melihat Amelia seperti orang yang sudah tiada jiwa. Sama seperti apa yang dilihat oleh Syafiq petang tadi.

"Orang baru bercinta memang begini, kalau boleh 24 jam nak berkepit. Romantiknya!" ujar Zaidah, teruja dengan perubahan drastik Amelia.

Dora hanya mampu menggelengkan kepalanya mendengar kata-kata Zaidah. Baginya, tak sesuai untuk menceritakan segalanya kepada Zaidah. Azam itu rakan baik Zaidah, pastinya Zaidah takkan percayakannya. Hanya Syafiq sahaja yang dia perlukan sekarang.

Sedang dia mengelamun, ada notifikasi Whatsapp di telefon bimbitnya. Dora menerima sebuah mesej dari Syafiq yang berbunyi.

Saya sudah refer pada seorang ustaz. Biasanya dalam kes begini, mangsa takkan beritahu sesiapapun bahawa dia akan bernikah. Jadi, saya dah hantar orang untuk mengawasi dan mengekori Diyana. Apa-apa hal, keep me updated.

Dengan pantas, Dora menjawab:

Noted, sir. Thank you for your help. Hanya sir yang saya boleh harapkan.

Tak lama selepas itu, Syafiq menghantar sebuah lagi mesej berbunyi:

Jangan risau, saya akan buat apa saja untuk melindungi Diyana termasuklah menggadaikan nyawa saya. Tentang kerjanya, saya akan cutikan dia nanti. Awak jangan risau, kita akan selesaikan semua ini bersama-sama.

Merasakan tidak perlu untuk menjawab mesej terakhir Syafiq, Dora menyimpan telefon bimbitnya di dalam poket seluarnya sebelum meninggalkan Zaidah sendiri untuk masuk ke dalam biliknya.

     *     *      *      *      *

Hari itu, Amelia masuk pejabat tetapi tidak mampu membuat apa-apa kerjapun. Akal fikirannya hanya dipenuhi dengan Azam dan segalanya yang dilakukan bersama lelaki itu.

Perubahan Amelia itu disedari oleh rakan-rakan sekerja dan pengurus bahagiannya. Mereka semua hairan kerana Amelia tidak begini sepanjang setahun dia bekerja di syarikat itu.

Semasa rakan-rakan sekerjanya berbincang tentang ini, Syafiq kebetulan sedang melintasi bahagian pemasaran dan menyedari kehadiran Amelia di pejabat. Tanpa berlengah, dia mendekati rakan-rakan sekerja Amelia.

"Kenapa ini?" tanya Syafiq, ingin tahu.

Melihat kehadiran Syafiq, semua pekerja bahagian pemasaran mulai resah kerana mereka semua tahu Amelia rapat dengan Syafiq.

"Tak ada apa tuan, cuma kami semua hairan dengan Amelia. Jasadnya di sini tapi akal fikirannya macam tiada di sini," ujar Emily, pengurus bahagian pemasaran.

"Saya tahu, semalam saya sudah dimaklumkan tentang ini oleh rakan serumah Amelia. Saya baru sahaja nak panggil awak, Emily. Saya ingat saya nak luluskan cuti kecemasan untuk Amelia sementara saya berbincang dengan ibu bapanya tentang perkara ini."

"Dia sakitkah, tuan?" tanya Izmir, salah seorang eksekutif pemasaran syarikat.

"Ya, dia sakit tapi bukan sakit nyata. Sakit tak nampak," jawab Syafiq.

"Dia kena sihir?" tanya Juwita, pembantu pemasaran.

Syafiq hanya mengangguk. Melihat reaksi Syafiq itu, semua yang berada di situ terkejut besar.

"Cuma, saya harap hal ini tak keluar dari bahagian ini. Kalau saya dapat tahu ada pekerja lain yang tahu tentang ini, awak semua saya cari dulu. Kalau ada sesiapa bertanya tentang ini, kata pada mereka awak semua tak tahu. Faham?" arah Syafiq, tegas.

Semuanya mengangguk faham. Melihat reaksi semuanya, Syafiq menarik nafas lega.

"Oh ya, kalau ada apa-apa masalah dengan Amelia, kamu semua terus maklumkan pada saya," ujar Syafiq sebelum beredar menuju ke arah Amelia.

"Diyana, minggu depan awak ikut saya kerja di luar. Ada projek baru di Pulau Pinang," ujar Syafiq, helah agar dia boleh mengetahui bilakah Amelia hendak bernikah.

Namun, tiada reaksi yang diberikan Amelia membuatkan dia menyentuh bahu Amelia.

Tindakannya membuatkan Amelia terkejut lalu memandangnya hairan.

"Awak ikut saya ke Pulau Pinang minggu depan? Kerja luar," tanya Syafiq, lagi.

"Tak boleh, tuan. Saya nak cuti minggu depan. Seminggu penuh," jawab Amelia sambil tersenyum.

Dengan jawapan Amelia itu, tahulah Syafiq bahawa Azam dan Amelia merancang untuk bernikah minggu depan. Jadi, dia harus bertemu ibu bapa Amelia esok atau lusa.

"Tak apalah kalau begitu, saya bawa orang lainlah. Terima kasih, Diyana," jawab Syafiq sebelum beredar dari bahagian pemasaran.

Selepas itu, Syafiq terus menuju ke bahagian sumber manusia untuk menguruskan hal cuti kecemasan Amelia.

     *     *     *     *     *

"Ada apa Dora datang ke rumah makcik dengan pakcik ini? Kenapa Lia tak ikut sekali?" tanya Puan Kursiah, ibu kepada Amelia setelah menghidangkan air kopi kepada Dora dan Syafiq.

"Saya datang inipun sebab Lialah, pakcik, makcik. Saya tak nak ada apa-apa masalah akan datang," jelas Dora, resah.

"Apa masalahnya, Dora? Oh ya, lelaki ini siapa pula?" tanya Encik Ruslan, bapa Amelia.

"Ini Syafiq, bekas pensyarah kami. Sekarang, dia adalah pengarah syarikat tempat Lia bekerja," terang Dora.

"Pengarah syarikat datang ke rumah pekerja? Ini bukan hal biasa. Apa masalahnya, Dora, Encik Syafiq?" tanya Encik Ruslan.

"Tak payah berencik-encik dengan saya, pakcik, makcik. Panggil saya Syafiq. Begini, saya dan Dora merasakan Amelia telah terkena minyak pengasih," jelas Syafiq.

"Betulkah, Dora?" tanya Encik Ruslan.

Dora hanya mengangguk bagi mengiyakan kenyataan Syafiq.

"Dia sudah seminggu terkena ubat guna-guna itu, pakcik, makcik. Dia sudah tak serupa orang lagi dah. 24 jam kalau boleh nak berkepit dengan lelaki itu. Minggu depan mereka merancang untuk kahwin lari," jelas Dora.

Kata-kata Dora telah mengejutkan Encik Ruslan dan Puan Kursiah. Encik Ruslan mula mengurut-urutkan dadanya.

"Pakcik, boleh saya tanya sesuatu?" tanya Syafiq.

"Apa dia, Syafiq?" tanya Encik Ruslan.

"Benarkah keluarga pakcik ada penjaga?" tanya Syafiq, ingin tahu.

"Apa yang kamu dengar?" tanya Encik Ruslan.

"Amelia pernah berkata kepada Dora yang dia takut hendak bernikah. Bimbang boleh menggadaikan nyawa suaminya," jelas Syafiq.

"Ish, budak bertuah ini! Percayalah dia bulat-bulat cakap bomoh itu!" Encik Ruslan meninggikan suaranya.

"Jadi, tak betul?" tanya Syafiq.

"Bukannya tak betul, cuma tak tepat. Nenek moyang pakcik memang ada mengamalkan ilmu tasawwuf dulu dan dia ada penjaga. Penjaga ini telah diturunkan dari satu peringkat ke peringkat. Akan tetapi, janjinya selepas 100 tahun, dia hanya akan berhenti berkhidmat selepas salah seorang daripada ahli keturunan tuannya bernikah dengan seorang lelaki yang lahir pada 15 Safar. Itu saja, tak ada tambahan lain. Cuma, ada makcik dia yang pergi berjumpa dengan bomoh selepas dua orang anaknya kehilangan pasangan dan anak secara berturut-turut. Bomoh itu menyalahkan penjaga tersebut atas kematian menantu dan cucu makciknya itu," jelas Encik Ruslan, panjang lebar.

Melopong Dora dan Syafiq mendengar penjelasan Encik Ruslan itu. Rupanya maklumatnya tidak lengkap dan ditokok tambah.

"Kalau begitu, saya ada rancangan untuk selesaikan hal Amelia," ujar Syafiq sambil tersenyum.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com