Thursday, January 12, 2012

Kekuatan Wanita Itu Part 6...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog biru ini... Dah beberapa hari ana tak sambut cerpen bersiri ana itu kan? Jadi hari ini ana nak sambung... Untuk link part sebelumnya, sila klik link-link dibawah ye:

"Macam mana kerja hari ini, abang? Okay?" tanya Sarah sebaik saja Fauzi duduk di sofa selepas pulang dari kerja. Raihana yang mengambil dan menghantar Fauzi pergi dan pulang dari kerja hanya tersenyum melihat wajah Sarah yang resah itu.

"Sarah risaukan abang ya? Kerja okay, cuma abang rasa macam baru mula kerja walaupun dah lama kerja kat situ," seloroh Fauzi lalu ketawa.

"Kenapa pula?" tanya Sarah lagi.

"Abang tak ingat sesiapapun kat pejabat itu kecuali Ana. Tak ke macam baru mula kerja itu?" tanya Fauzi pula.

"Maaf, abang. Sarah terlupa. Abang berbual dengan Ana dulu, Sarah pergi buat air," jawab Sarah lalu bingkas bangun. Namun pergerakannya terhenti apabila Fauzi memegang tangannya.

"Duduk sekejap, abang ada benda nak cakap," kata Fauzi, serius.

"Apa yang tak menyempatnya sampai tak boleh tunggu Sarah buat air?" tanya Sarah pula.

"Siapa Hafiz itu?" tanya Fauzi.

Mendengar soalan itu, Sarah tersentak. Semakin dia ingin lupakan nama itu, semakin kerap nama itu muncul dalam hidupnya. Sarah memandang Raihana, dia mengangguk tanda menyuruh Sarah sendiri memberitahunya.

"Sarah boleh jawab, tapi Sarah nak tahu dulu kenapa abang tanya," tegas Sarah.

"Dia datang jumpa abang dekat pejabat tadi, cakap nak betulkan keadaan. Apa keadaan yang nak diperbetulkan kalau abang sendiri tak boleh nak ingat dia siapa," jelas Fauzi.

"Sebenarnya, dia adalah kawan baik abang dulu," jawab Sarah, tenang.

Jawapan Sarah amat mengejutkan Raihana manakala Fauzi menjadi lebih hairan.

"Hafiz dengan abang dah berkawan sejak di Universiti Malaya dulu. Waktu abang belajar ijazah. Tapi abang dengan dia bergaduh dua tahun lepas kerana dia melakukan sesuatu yang abang dah tak boleh terima, jadi abang tak nak berkawan dengan dia lagi. Mungkin dia nak perbetulkan keadaan itu," terang Sarah lagi. Raihana yang menjadi pemerhati hanya mampu menggeleng lemah.

"Jadi, apa yang patut abang buat sekarang?" tanya Fauzi lagi.

"Kalau abang rasa abang nak berkawan semula dengan dia, terpulanglah. Sarah tak nak paksa," jawab Sarah, tenang.

"Kalau sampai abang tak nak berkawan lagi dengan dia, mesti benda besar kan? Abang dah tahu apa nak buat sekarang. Terima kasih sayang sebab terangkan pada abang, sekarang Sarah boleh pergi buat air. Abang hauslah," jawab Fauzi sambil tersenyum nakal.

Sarah tersenyum lalu bangun dan menuju ke dapur untuk membancuh air dan diikuti oleh Raihana. Kehadiran Raihana ke dapur tidak dipedulikan Sarah malah Sarah terus membancuh air seolah-olah Raihana itu halimunan.

"Kenapa akak tipu dia? Kenapa tak terus terang saja?" tanya Raihana.

Mendengar soalan Raihana, Sarah yang sedang mengacau air limau itu berhenti. Suasana sepi tanpa suara dari kedua mereka.

*bersambung*



p/s: Catch up later guys... Daa~

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com