Wednesday, January 18, 2012

Kekuatan Wanita Itu Part 7...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog ini... Jadi, setelah hampir seminggu tak menyambung cerpen, hari ini ana akan menyambungnya semula... Link dibawah adalah part yang sebelumnya:


"Kenapa tak jawab soalan Ana, akak? Ana tanya ini, kenapa mesti tipu dia?" tanya Raihana untuk kali kedua.

"Sebab akak tak nak bayang-bayang dosa silam abang Fauzi kembali lagi," jawab Sarah, ringkas.

"Habis itu, akak ingat dengan menipu macam ni, hakikat sebenar takkan keluar?" tanya Raihana lagi.

"Akak tak tipulah, memang Hafiz kawan baik abang Fauzi dulu. Cuma akak sembunyikan hakikat sebab akak tak mahu abang kecewa dengan dirinya sendiri. Itu tak elok untuk kesihatan dia," jawab Sarah lagi.

"Tapi kalau abang Fauzi dapat tahu hakikatnya nanti, apa pula katanya? Mesti dia akan sangka akak tipu dia kan?" Raihana masih tak berpuas hati.

"Andai satu hari nanti dia tahu kebenarannya, biarlah dia yang tentukan segalanya. Akak redha. Tapi buat masa sekarang, dia tak boleh tahu apa-apa," jawab Sarah.

"Memang, wanita ini Allah SWT dah ciptakan cukup tabah, akak. Air mata yang keluar dari wanita lebih ikhlas berbanding lelaki, kerana itu doanya lebih makbul. Tapi itu tak bermakna wanita boleh sesuka hati meletakkan dirinya dalam bahaya hanya untuk selamatkan lelakinya," bebel Raihana.

"Kerana wanita lebih tabahlah, wanita harus banyak berkorban. Dia harus korbankan keseronokan demi ketaqwaan. Dia harus korbankan cinta duniawi untuk cinta ukhrawinya. Dia harus korbankan kegembiraannya untuk kegembiraan orang-orang yang disayanginya. Dia juga harus korbankan diri untuk menyelamatkan insan tersayangnya."

"Kadang-kadang kak, ada bezanya antara pengorbanan dan kebodohan!" bentak Raihana.

"Pengorbanan atau kebodohan, biar Allah SWT yang menilai, bukan Ana ataupun akak. Akak cuma nak lakukan apa yang hati akak mahukan, selagi ianya tak melanggar syarak. Dia suami Sarah, Ana. Apa salahnya akak berkorban untuk dia?"

"Setelah bermacam-macam perkara yang menimpa akak sebelum ini, akak masih bersangka baik pada dia?"

"Akak ulang sekali lagi ya, dia suami akak dan selagi kami tak terpisah, dia tetap suami akak. Allah sendiri telah memerintahkan agar kita sentiasa bersangka baik atau husnuzon pada semua orang, apatah lagi suami?"

Raihana terdiam sejenak. Apalah yang telah merasuknya sehinggakan dia terlupa bahawa setiap hamba Allah sepatutnya bersangka baik pada yang lain. Astaghfirullah hallazim...

"Apapun, Ana cuma tak mahu akak menderita lagi. Itu saja," jawab Raihana.

"Terima kasih sebab mengambil berat, Ana tapi biarlah akak derita di dunia andai di akhirat kelak bahagia akan datang pada akak. Insya-Allah, akak yakin janji Allah itu pasti," jawab Sarah sambil tersenyum.

Melihat senyuman Sarah, Raihana terus memeluk rakan baiknya itu kerana ingin menahan sebak. Baginya, cukuplah derita yang ditanggung Sarah sebelum ini. Mengapalah ianya semakin bertambah? Namun dia tahu takdir Allah SWT bukanlah sesuatu yang kejam. Pasti akan ada hikmahnya kelak.


"Lamanya bancuh air. Buat air dulu ke?" pertanyaan itu mengejutkan kedua mereka. Pelukan mereka terlerai apabila melihat Fauzi sedang berdiri di hadapan mereka. Mata Raihana yang bergenang diseka pantas.

*bersambung*



p/s: Catch up later guys... Daa~

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com