Thursday, January 19, 2012

Kekuatan Wanita Itu Part 9...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan limpah karunia-Nya dapat lagi ana mencoret dalam blog kelabu ini... Alahai, kena tukar namanya... Dari blog biru jadi blog kelabu... Hahaha... Okay, hari ini ana nak sambung lagi cerpen bersiri ana yang tetiba saja jadi hangat... Thanks semua sebab menyokong cerpen bersiri ana sampai laaa ni... =) Macam biasa, link part sebelumnya ada kat bawah ye:



Selepas menunaikan solat Isyak, Fauzi mula berasa hairan kerana rumahnya sangat senyap. Selalunya pasti kedengaran bunyi televisyen ataupun bunyi isterinya memasak. Apakah yang terjadi di luar? Sudah larikah isterinya kerana apa yang dia lakukan siang tadi? Perasaan ingin tahu Fauzi itu membawanya ke pintu bilik dan membukanya dengan perlahan.

Alangkah terkejutnya dia apabila melihat Sarah sedang tidur di atas lantai, betul-betul di hadapan pintu biliknya. Pasti Sarah tertidur ketika ingin memujuknya keluar, fikirnya. Lantas dia mencempung isterinya itu, lalu dibawanya ke dalam bilik tidur mereka dan diletakkan Sarah di atas katil.

"Sarah, abang bukan bermaksud nak buat Sarah sedih. Untuk orang yang hilang ingatan macam abang ni, mengetahui hakikat diri abang yang sebenar adalah sesuatu yang sangat sulit untuk abang jalani, sayang. Jadi, abang harap Sarah akan berterus terang supaya abang boleh kuat bersama Sarah. Maafkan abang ya, Sarah," luah Fauzi tanpa disedari yang Sarah sudahpun terjaga. Lantas dia bangun untuk turun ke bawah, tetapi tangannya dipegang erat oleh Sarah.

"Ampunkan Sarah, abang. Sarah tahu Sarah tak patut sorok kebenaran itu. Cuma Sarah takut abang tinggalkan Sarah," pujuk Sarah.

"Sayang, macam mana sayang boleh fikir macam itu? Memang abang pernah menduakan sayang, tapi Sarah tetap yang pertama dan yang halal buat abang."

"Tapi Sarah masih takut dengan bayang-bayang sendiri. Sekuat-kuat Sarah, Sarah tak mampu nak tanggung semuanya."

"Ya, abang tahu sayang. Sarah cuma manusia biasa, bukan bidadari syurga. Kerana itulah abang sayangkan Sarah, abang inginkan Sarah jadi Ainul Mardhiah abang kat syurga nanti. Tapi Sarah kena tolong abang masuk syurga dulu," jawab Fauzi.

Mendengar jawapan Fauzi, Sarah tersenyum. Benar, untuk memastikan dirinya ke syurga, dia harus membantu suaminya ke syurga dahulu.

"Apa yang Ana beritahu abang pasal masa silam abang?" tanya Sarah.

"Semuanya yang perlu abang tahu. Siapa abang, apa yang abang pernah buat pada Sarah dulu, apa yang Sarah harapkan dengan abang. Semuanya," jawab Fauzi.

"Semuanya? Termasuk Hafiz?" tanya Sarah lagi.

"Ya, sayang. Termasuk Hafiz. Sebab dia dah muncul, jadi Ana rasa abang perlu tahu siapa Hafiz. Cuma abang risau satu saja," keluh Fauzi.

"Apa dia, abang?" tanya Sarah.

"Abang takut abang kalah dengan diri abang lagi. Kerana ingatan abang yang kejap ada dan kejap tak ada ini, abang mudah untuk termakan pujuk rayu syaitan. Sebab abang masih keliru dengan diri sendiri. Itu yang abang harap sangat Sarah ada untuk bantu abang," luah Fauzi.

"Selagi Sarah boleh bantu abang, insya-Allah abang boleh harapkan Sarah. Tapi Sarah tak mampu nak janjikan apa-apa, sebab yang menentukan segalanya adalah Allah SWT," jawab Sarah, tenang.

"Pandai betul isteri abang ni berkata-kata ya. Kenapalah abang tak boleh tutup mata abang pada selain daripada bidadari abang ni?" keluh Fauzi lagi.

"Mungkin sebab Allah SWT masih ingin menguji kita. Untuk tengok sekuat mana iman kita. Perubahan bukan sesuatu yang mudah. Tambahan pula dengan ingatan abang yang kejap ada dan kejap tak ada itu kan, lagi rapuh iman abang pada Allah SWT."

"Hmm... itulah yang abang risaukan. Sungguh, mendengar Ana menceritakan hakikat itupun abang sudah keliru, apatah lagi untuk memahaminya."

"Tak apa, nanti kita fahamkan sama-sama ya. Memang kita takkan tahu berapa banyak masa yang kita ada, tapi kita boleh usaha kan?" tanya Sarah sambil tersenyum.

"Insya-Allah Sarah, tapi abang nak tahu satu saja lagi."

"Apa dia abang?"

"Mak dengan abah tahu tak anak mereka sebenarnya biseksual?" tanya Fauzi.

Mendengar soalan itu, Sarah berasa sangat terkejut. Kenapa suaminya itu ingin tahu adakah ibu bapa mentuanya tahu atau tidak sejarah silamnya itu?

*bersambung*



p/s: Catch up later guys. Daa~

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com