Saturday, July 4, 2015

Rasa yang Sama Part 11...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...

Untuk cerpen "Rasa yang Sama", link part sebelumnya, ada di bawah ya:


"Kakak, ingatkan siapa tadi. Haruslah, rindu sangat dengan bidadari Asyraf ni," seloroh Asyraf setelah melepaskan pelukannya.

     Nisa yang melihat telatah Asyraf dan Adriana mula tersipu-sipu malu. Dua beradik ni kalau berjumpa, ada saja sesi sakat-menyakat. Mujur dua lagi adik mereka, Ariana dan Asfan belajar di luar. Seorang di Universiti Malaysia Kelantan dan seorang lagi di Kolej Matrikulasi Johor. Adik-beradik Asyraf ada empat semuanya, dua lelaki dan dua perempuan.

     Nisa pula merupakan anak sulung keluarga dan mempunyai dua orang adik perempuan. Seorang bernama Farhana dan yang bongsu bernama Haryana. Kedua-dua mereka juga masih belajar. Seorang di Universiti Teknologi MARA manakala yang bongsu di Universiti Kuala Lumpur, German-Malaysia Institute.

     "Nisa, mengelamun ya?" Pertanyaan Asyraf menghentikan lamunan Nisa. Suaminya itu tahu benar perangainya yang suka mengelamun. Serta-merta merah padam mukanya ditegur begitu.

     "Nisa, buah hati Nisa depan mata sahaja. Tak payah nak menung jauh sangat!" Seloroh Adriana pula.

     Bertambah merah padam wajah Nisa disakat oleh dua beradik itu. Rasanya macam nak lari dari situ akibat terlampau malu.

     "Oh ya, Asyraf. Akak datang ni sebenarnya nak beritahu yang abah nak jumpa di bilik bacaan dia. Pergilah dulu. Adegan manja-manja kamu itu sambung nanti," pesan Adriana sebelum dia beredar. Dalam diam sempat lagi dia menyakat adik lelakinya itu 

     *     *     *     *     *
Nazrin sedang termenung apabila Rania duduk di hadapannya. Rania yang sedang mengelap rambutnya yang baru sahaja dibasuh terhenti seketika melihat teman lelakinya termenung.

     "Bie, kenapa termenung? Sayang perasan sejak Bie balik dari lawat Asyraf di lokap, Bie asyik termenung. Kenapa?" Tanya Rania, ingin tahu.

     "Bie rasa bersalah pula buat Asyraf begitu. Dia tahu Bie yang 'songlap' duit syarikat tapi dia kata pada orang dia yang buat hanya untuk lindungi Bie," jelas Nazrin sambil menggaru kepalanya yang tak gatal itu 

     "Baguslah itu, Bie. Biar dia yang meringkuk dalam penjara itu. Apalah yang Bie nak rasa bersalah sangat? Bie dengar cakap sayang, jangan Bie cuba-cuba nak serah diri pada polis, nahas Bie nanti! Sayang akan selesaikan hal ini, sayang akan pasti Asyraf Rasyid akan kehilangan semuanya."

     "Sayang, jom kita kahwin."

     "Bie ni kenapa? No way, I won't get married now! Sayang nak enjoy dulu. Sayang tak nak terikatlah, Bie. Please understand me," jawab Rania, tegas.

     Nazrin hanya mampu mengeluh. Bertuahnya Asyraf punyai isteri setabah Nisa. Kenapalah Rania tak begitu?

     *     *     *     *     *
Nisa sedang menunggu kedatangan Asyraf yang sepatutnya menjemput dia sebaik sahaja dia habis membeli barang dapur. Suaminya itu tidak dibenarkan oleh pihak polis dan bapa mentuanya untuk muncul di khalayak ramai membuatkan dia terpaksa membeli belah sendirian. Mujur suaminya masih dibenarkan menghantar dan menjemputnya.

     Tidak lama kemudian, kereta Toyota Vios putih yang dinantikan itu tiba. Dengan pantas, Nisa memasukkan barang-barang dan masuk ke dalam kereta 

     "Banyaknya barang. Nisa beli seluruh Tesco ke apa?" Seloroh Asyraf setelah Nisa masuk ke dalam kereta.

     "Mama nak masak nasi hujan panas malam ini. Kenalah Nisa siapkan bahan-bahannya," jawab Nisa, selamba.

     Belum sempat Asyraf mengeluarkan suara, perbualan mereka terganggu dek kerana deringan telefon bimbit Asyraf. Asyraf melihat skrin, namun hanya "Private Number" yang tertera di skrin telefon. Dia menyerahkan telefon bimbitnya kepada Nisa sebagai isyarat menyuruh Nisa menjawabnya.

     "Hello?" Nisa menjawab panggilan tersebut.

     "Saya nak bercakap dengan Encik Asyraf Rasyid Halim," kedengaran suara wanita di hujung talian.

     "Dia tiada. Siapa ini?

     "Tak perlu berpura-pura, Puan Annisa. Saya tahu dia dengan awak sekarang. Saya nampak dia jemput awak di Tesco Ampang tadi. Lebih baik awak berikan telefon itu padanya sekarang!" Arah wanita itu.

     "Dia tahu abang dengan Nisa," ulas Nisa lalu menyerahkan telefon bimbit itu kembali kepada Asyraf.

     Asyraf menekan butang 'rakam' dan 'pembesar suara' lalu meletakkan telefon bimbitnya di antara brek tangan dan gear.

     "Hello, saya Asyraf Rasyid. Siapa ini?" Tanya Asyraf bagi memulakan bicara.

     "Well, well, Asyraf. Do you still remember me?"

     Asyraf dan Nisa saling berpandangan. Keduanya bingung seketika. Namun, tak lama selepas itu, Asyraf mula tersenyum.

     "Nida Rania Fajria Abdullah, dah lama tak dengar khabar berita you! Kenapa you call I ni?"

     "Listen here, Asyraf. I dengar you kena tahan dengan polis, tapi I tak sangka I boleh ternampak you hari ini. I dengar you mengaku salah, tapi hairan bagaimana you boleh keluar lokap?"

     "Ikat jaminlah, apa lagi? Tanya soalan cerdik begini kenapa?"

     "You ingat I ini bodoh ke? I rasa tak puas kalau I tak dapat musnahkan hidup you. Nak tunggu penjara macam lambat sangat. Jadi, I nak berikan you dua pilihan."

     "Apa dia?"

*bersambung*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com