Sunday, March 24, 2019

Di Sebalik Kisah Cinta Biasa Part 19

Part sebelumnya:

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9
Part 10
Part 11
Part 12
Part 13
Part 14
Part 15
Part 16
Part 17
Part 18

*****

"Apa?" tanya Syafiq, inginkan kepastian.

"Amy kata Redzuan sudah tidak bernafas. Dia tengah tunggu ambulans nak bawa Redzuan ke hospital. Saya nak ke sana, sir nak ikut tak?" tanya Dora setelah menjawab soalan Syafiq itu.

"Baik, saya ikut. Kita akan naik penerbangan pertama ke Langkawi esok, saya akan tempah apa saja penerbangan yang paling cepat. Awak bersiap saja, nanti bila saya dah dapat tiket penerbangan, saya akan beritahu awak."

"Baiklah, sir. Saya tunggu," jawab Dora sebelum memutuskan talian.

Dora mula mengemaskan pakaiannya yang ingin dibawa ke Langkawi. Sedang dia mengemas, dia mendapat pesanan ringkas daripada Syafiq.

Saya dah tempah tiket penerbangan. Penerbangan paling cepat pun jam 8.05pagi. Jam 6 pagi nanti saya jemput awak di rumah.

Tanpa berlengah, Dora menaip mesej balas kepada Syafiq:

Noted. Terima kasih sir.

Sebaik sahaja dia menghantar mesej tersebut, dia menutup beg pakaiannya lalu menuju ke bilik air untuk menggosok gigi. Dia harus tidur sekarang supaya dia dapat bangun pada jam 5 pagi nanti.

      *      *      *      *      *

Zaidah terjaga dari tidurnya akibat terdengar bunyi pintu rumahnya dikunci. Dia mencapai telefon bimbitnya, jam baru menunjukkan jam 6.10 pagi.

Menyedari itu, dia bingkas bangun. Setahunya hari itu Zaidah bekerja syif petang. Takkkan seawal itu rakan baiknya keluar rumah?

Dia membuka kunci skrin telefon bimbitnya dan menyedari mesej daripada Dora yang dihantar lebih kurang 15 minit lepas:

Aku pergi Langkawi pagi ini dengan sir Syafiq. Redzuan dah tak ada, so aku nak bawa dia dengan Amy balik. Apa-apa, aku update kau nak pergi mana. Tolong beritahu Zaini, kami perlukan bantuan kau orang nanti.

Terkedu Zaidah membaca mesej Dora itu. Selepas dia menutup ruang mesej Dora, barulah dia perasan mesej daripada Amelia pula yang berbunyi:

Kau orang, suami aku dah tak ada. Doktor dah sahkan dia dah meninggal semasa kat hotel. Tolong aku, aku takut.

Sekali lagi Zaidah terkedu. Apa lagi dugaan yang Allah berikan kepada wanita yang bernama Nur Diyana Amelia ini? Bukan seorang tapi dua orang suaminya meninggal dunia selepas bernikah dengannya.

Tanpa berlengah, dia mendial nombor Ruzaini. Panggilan itu telah dijawab sebelum bunyi deringan lagi.

"Ya, sayang. Awalnya call, I baru naksolat Subuh ini," ujar Ruzaini.

"Sayang, Wan dah tak ada," jawab Zaidah, perlahan.

"Apa dia? Apa maksud you tak ada?" tanya Ruzaini, kaget.

"Dia dah meninggal dunia jam 1 pagi tadi. Dora dengan sir Syafiq dalam perjalanan ke sana nak uruskan penghantaran pulang jenazah dan Amy," jawab Zaidah sebelum menangis.

"Innalillah wainnailaihi rajiun. Betullah apa yang I rasa. Sudah, pergi solat. Sedekahkah al-Fatihah untuknya. Nanti apa-apa, you call I."

"Okay, sayang. Love you," ujar Zaidah.

"Love you too," jawab Ruzaini sebelum memutuskan talian.

Zaidah meletakkan telefon bimbitnya di atas katil sebelum bergerak menuju ke bilik air untuk mandi.

      *      *      *      *       *

Pengebumian jenazah Redzuan telahpun selesai dilakukan. Semua orang sudahpun pulang dan hanya keluarga Redzuan, keluarga Amelia dan rakan-rakan rapat keduanya sahaja yang tinggal.

"Apa yang kau buat pada anak aku ya Amelia sampai dia meninggal dunia begini? Kau racuni dia ya?" tanya Puan Yatimah, ibu Redzuan.

Semua orang di situ terkedu mendengar soalan Puan Yatimah itu, terutamanya Amelia. Dia tidak menyangka soalan itu akan keluar dari mulut ibu mentuanya.

"Astaghfirullah hallazim, Timah! Cuba bawa mengucap," ujar Encik Ahmad, bapa Redzuan pula.

"Betul apa! Anak kita mana ada sakit apa-apa, tiba-tiba boleh kena serangan jantung dan terus meninggal. Abang tak pelikkah?" jelas Puan Yatimah, berang.

"Apa nak dipelikkan, itu semua kerja Allah. Awak itu bawa bertenang, nanti dengan awak sekali jalan!" jawab Encik Ahmad.

"Kalau saya nak jalan sekalipun, saya akan pastikan perempuan durjana ini jalan dulu!" bentak Puan Yatimah.

Amelia yang masih mendiamkan diri sedari tadi membuatkan hati Puan Yatimah semakin berang lalu bertindak mendekati Amelia dan menariknya bangun sebelum menamparnya.

"Apa ini kak? Sejahat manapun anak saya, apa hak akak nak tampar dia?" tanya Puan  Kursiah, menahan geram apabila melihat anak sendiri ditampar di hadapannya sedangkan dia sendiri tak pernah berbuat sedemikian.

"Kalau kau tak ajar anak kau elok-elok, mesti benda ini semua tak jadilah!" jerkah Puan Yatimah seperti dirasuk.

"Kalau akak rasa anak saya tak elok, kenapa akak bersetuju untuk menjadikan Amelia menantu akak?" tanya Puan Kursiah, hairan dengan sikap Puan Yatimah.

"Kalau tak kerana arwah ini yang tergila-gilakan anak kau, aku pun tak inginlah nak bermenantukan anak kau itu! Sekarang, aku nak anak kau cakap dengan aku, apa yang dia buat sampai anak aku meninggal tiba-tiba?" bentak Puan Yatimah.

Berang dengan sikap isterinya, Encik Ahmad bertindak menampar isterinya di hadapan semua orang membuatkan semuanya terkedu, termasuklah Puan Yatimah.

"Kenapa abang tampar saya? Abang tak pernah tampar saya selama 30 tahun kita bernikah!" tanya Puan Yatimah yang terkejut dengan tindakan Encik Ahmad.

"Samalah dengan Amelia, mak ayahnya tak pernah tampar dia, tapi Timah tampar dia depan semua orang. Apakah perasaannya? Begitulah perasaan Amelia," jelas Encik Ahmad.

"Sampai hati abang lebihkan orang luar daripada isteri abang ini?" tanya Puan Yatimah.

"Awak ini, belajar agama sana sini tapi tak semuanya awak praktikkan. Memang Amelia ini orang luar dulu, tapi sejak dia bernikah dengan anak kita, dia sudah jadi mahram kekal kita. Awak tahu tak?" sambung Encik Ahmad lagi.

"Tapi anak kita dah tak ada, dia bukan lagi menantu kita!" bentak Puan Yatimah.

"Ya, dia bukan lagi isteri anak kita, tapi kalau dah namanya mahram kekal, maksudnya dia masih lagi mahram kita walaupun anak kita dah tak ada. Kalau awak tak percaya cakap saya, carilah ustaz atau ustazah mana-mana dan bertanya pada mereka," terang Encik Ahmad.

Mendengar jawapan Encik Ahmad, Puan Yatimah bertambah geram dan bertindak mencekik Amelia.

Melihat tindakan Puan Yatimah, Encik Ahmad dan Encik Ruslan cuba meleraikan mereka berdua.

"Kalau kau tak wujud dalam anak aku, anak aku tak matilah! Kau berambus sekarang dan jangan datang lagi!" jerkah Puan Yatimah selepas dileraikan pegangannya pada leher Amelia oleh Encik Ahmad.

Encik Ruslan yang sudahpun berkecil hati dengan tindakan Puan Yatimah mendekati Encik Ahmad lalu bersalaman dengan lelaki itu.

"Saya minta diri dululah, Mat. Saya bimbang kalau lama lagi saya di sini, saya akan kehilangan anak saya dan awak akan kehilangan isteri awak," bisik Encik Ruslan di telingan Encik Ahmad.

"Baiklah, nanti kita jumpa lagi ya?" jawab Encik Ahmad sambil tersenyum kelat.

"Tak payah nak jumpa dia lagi! Buat apa abang nak berjumpa dengan pembunuh anak abang ini?" jerkah Puan Yatimah lagi.

Kata-kata Puan Yatimah tidak disahut sesiapa. Amelia ingin bersalaman dengan ibu mentuanya tetapi ditahan oleh Encik Ahmad membuatkan dia berputus asa.

Encik Ruslan, Puan Kursiah, dan Amelia beredar keluar dari rumah itu. Melihat tindakan keluarga Encik Ruslan, Zaidah dan Ruzaini mengikut jejak langkah keluar.

Syafiq bangun lalu menuju ke arah Encik Ahmad.

"Pakcik, saya Syafiq, majikan Amelia. Saya ada hal ingin berbincang dengan pakcik dan makcik," ujar Syafiq lalu memandang ke arah Dora yang baru sahaja bangun dari tempat duduknya.

"Boleh, tapi pakcik rasa bukan hari inilah. Emosi makcik kamu itu masih tak stabil. Kamu datang hari lain ya?" jawab Encik Ahmad.

"Baiklah, ini kad bisnes saya. Apa-apa, pakcik hubungi saja saya. Saya akan datang bertemu dengan pakcik dan makcik bila pakcik dan makcik sudah bersedia," jelas Syafiq sambil menghulurkan kad bisnesnya.

Encik Ahmad mengambil kad tersebut lalu disimpan di dalam kocek baju melayunya sebelum dia bersalaman dengan Syafiq.

Dora pula mendekati Puan Yatimah lalu menhulurkan tangan untuk bersalaman dengan wanita itu tetapi wanita itu tidak mengendahkannya membuatkan dia berputus asa lalu beredar mengikut Syafiq keluar dari rumah.

Syafiq dan Dora berjalan menuju ke arah kereta Syafiq yang diparkir berhampiran rumah Redzuan.

Setelah Dora dan Syafiq masuk ke dalam kereta, Encik Ruslan yang duduk di sebelah Syafiq memandang Syafiq membuatkan Syafiq berasa hairan.

"Kenapa pakcik?" tanya Syafiq.

"Ayah Redzuan kata apa tadi?" tanya Encik Ahmad.

"Dia suruh saya datang semula nanti. Tak apa pakcik, saya akan selesaikan semua ini. Saya akan pastikan mereka tak ganggu Amelia lagi," jawab Syafiq sambil tersenyum.

"Terima kasih, Syafiq. Pakcik tak tahu bagaimana nak balas jasa Syafiq," jelas Encik Ruslan.

"Tak apalah, lagipun Redzuan itu bekas anak murid saya juga," jawab Syafiq.

"Ya ke? Kecilnya dunia ini," jawab Encik Ruslan.

"Oh ya, pakcik. Bagaimana dengan urusan pembahagian harta arwah nanti? Saya tak rasa Puan Yatimah boleh terima hakikat yang Amelia layak menerima harta secara Faraid," tanya Syafiq.

"Saya tak nak harta itu, biarlah mak dia ambil semula. Kalau boleh, saya tak nak jumpa mak dia lagi. Cukuplah dia hina saya dan mak ayah saya," sampuk Amelia, tiba-tiba.

"Kalau begitu, nanti saya siapkan surat untuk uruskan berkenaan itu. Saya hantar kamu semua balik dulu, sebab saya nak masuk pejabat sekejap," ujar Syafiq selepas mendengar jawapan Amelia.

"Saya nak ikut masuk pejabat," ujar Amelia pula.

"Tak payah, awak cuti dulu. Lagipun, awak layak untuk cuti ehsan selama 3 hari. Jadi, awak balik berehat dulu. Bila awak rasa dah tenang, baru masuk kerja. Okay?" jelas Syafiq.

"Baiklah, tuan."

Mendengar jawapan Amelia, barulah Syafiq mulakan pemanduannya. Dia tahu inilah kali kedua dia menguruskan pengebumian suami Amelia, ternyata buatnya terasa sukar, apatah lagi buat Amelia.

      *      *      *      *      *

Malam itu, Dora dan Zaidah sedang menonton televisyen apabila dia terdengar jeritan Amelia.

Mendengar jeritan itu, bergegas keduanya memasuki bilik Amelia dan membuka lampu biliknya. Kelihatan wajah Amelia berkerut-kerut menahan kesakitan. Mukanya berpeluh dan tampak kemerah-merahan.

Dora memegang dahi Amelia, sangat panas. Dia memandang ke arah Zaidah yang baru sahaja tiba dengan tuala yang dibasahkan. Dia mengambil kain tersebut lalu diletakkan di atas dahi teman serumah mereka itu.

Namun begitu, selepas seminit, dia mendapati kain tersebut telah mulai kering.

"Panas sangat ini, kita bawa dia pergi klinik?" tanya Dora, bimbang.

"Nak minta tolong siapa? Zaini kerja malam hari ini," tanya Zaidah pula.

"Sekejap," ujar Dora lalu mengambil telefon bimbitnya di atas sofa yang diduduki mereka tadi.

Dia menghubungi seseorang. Tak lama selepas itu, panggilannya dijawab.

"Hello, Dora. Kenapa call malam-malam ini?" tanya Syafiq, di hujung talian.

"Amy demam panas. Boleh tolong bawakan ke klinik tak?" tanya Dora pula.

"Sejak bila dia demam panas?" tanya Syafiq, bimbang.

"Baru lagi ini," jawab Dora.

"Maaflah, saya ada di Pulau Pinang ini. Baru saja sampai. Tak dapat nak bawakan ke klinik, tapi saya boleh tolong awak perkara lain," ujar Syafiq.

"Tolong apa?" tanya Dora.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com