Tuesday, February 4, 2020

Dalam Kesamaran Bahagian 21

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 6
Bahagian 7
Bahagian 8
Bahagian 9
Bahagian 10
Bahagian 11
Bahagian 12
Bahagian 13
Bahagian 14
Bahagian 15
Bahagian 16
Bahagian 17
Bahagian 18
Bahagian 19
Bahagian 20

"Apa dia?" tanya Rashdan sambil memandang ke arah Haziq dan Rashdan yang sedari tadi memerhatikannya.

"Aku nak kau tolong Aduka tengok-tengokkan anak dan isteri aku. Boleh tak, Dan?" tanya Adrian pula.

"Boleh saja, tapi kenapa kau minta Aduka tolong tengok-tengokkan anak dan isteri kau? Aku, Ika, Su dengan Haziq kan ada? Kasihan Aduka, Lily itu bukannya tanggungjawab dia lagi," ujar Rashdan.

"Aku tahu, tapi aku percaya Aduka boleh jaga Lily dan Cempaka bila aku tak ada, sebab dia sangat sayangkan Lily. Jadi, aku rasa Lily akan selamat dalam jagaan dia. Eh, aku tak boleh lama ini. Aku nak hubungi Su pula. Dan, aku minta maaf kalau ada salah silap aku pada kau selama ini. Kau memang seorang kawan yang baik. Terima kasih sebab ada dalam hidup aku," jawab Adrian sebelum talian terputus.

Rashdan memandang skrin telefonnya dengan perasaan bercampur-baur. Siapa saja yang memandang, tahu pandangan Rashdan itu telahpun menembusi telefon bimbitnya.

"Dan, kau okay?" tanya Haziq setelah lama dia melihat Rashdan begitu.

"Aku rasa tak sedap hatilah. Nanti Su balik, suruh Lily balik ke rumah ayahnya. Tak, kau hubungi Su sekarang!" tegas Rashdan.

Mendengar jawapan Rashdan, dengan pantas Haziq menghubungi Suraya tetapi panggilannya tidak dapat disambung. Barangkali Su sedang dalam talian dengan Adrian.

"Tak dapat. Kau call Ika," jawab Haziq.

Rashdan cuba menghubungi Zulaikha. Lama juga hendak menunggu panggilannya dijawab oleh isterinya itu.

"Assalamualaikum, abang. Kenapa?" tanya Zulaikha sebaik sahaja dia menjawab panggilan tersebut.

"Waalaikumussalam. Ika, Lily mana?" tanya Rashdan selepas menjawab salam yang diberikan Zulaikha itu tadi.

"Dia tengah bercakap dengan Adrian. Tengok gaya macam teruk juga, sebab Lily asyik kata Adrian merapu bukan-bukan sepanjang perbualan mereka. Kenapa, abang?"

"Abang rasa tak sedap hatilah. Nanti Ika minta Lily balik ke rumah ayahnya malam ini, boleh?" tanya Rashdan.

"Adrian dah suruh Lily balik rumah ayahnya, tapi Lily tak mahu."

"Ika, boleh berikan telefon pada Su tak?"

"Boleh, sekejap ya."

Tak lama kemudian, kedengaran suara Suraya di hujung talian.

"Hello, Dan. Ada apa? Aku tengah pening dengan Lily ini. Dia boleh pula bergaduh dengan Adrian dalam telefon. Kau jangan tambah serabut aku," ujar Suraya.

"Suruh Lily berhenti sekarang dan cakap dengan dia, tolonglah ikut apa yang Adrian nak. Dia cakap benda yang sama dengan aku juga," jawab Rashdan.

"Kenapa ini? Aku tak faham," tanya Suraya, hairan.

"Aku rasa tak sedap hati. Adrian dah hubungi aku tadi, cakap benda pelik-pelik. Jadi, aku harap kau boleh buat Lily berhenti bergaduh. Kalau tak dapat buat dia berhenti, bawa dia balik rumah kau."

"Balik rumah aku? Kenapa?" tanya Suraya lagi.

"Ikut saja. Jangan tanya kenapa."

"Baiklah, aku cuba. Ika macam mana?"

"Nanti aku ambil dia di rumah kau."

"Okay, aku balik sekarang," jawab Suraya sebelum mematikan talian.

Rashdan menyimpan semula telefon bimbitnya di dalam poket seluarnya.

"Aku rasa baik aku balik dululah, nanti kalau Lily tahu aku di sini, masak aku!" ujar Aduka lalu menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Haziq.

"Baiklah, nanti apa-apa hal, kami akan hubungi kau. Terima kasih ya sudi datang sini," jawab Haziq lalu menyambut tangan Aduka untuk bersalaman.

Selepas itu, Aduka bangun dan mendekati Rashdan pula. Rashdan bangun dan berdiri di hadapan Aduka sebelum bertindak memeluk lelaki itu.

"In shaa Allah, semuanya akan baik-baik saja. Sama-sama kita doakan keselamatan Adrian ya?" ujar Rashdan sambil menepuk-nepuk belakang Aduka.

Aduka hanya mengangguk setelah pelukan mereka dileraikan lalu berjalan keluar dari rumah agam milik Datuk Muhsin itu. Baginya, amanah Adrian terlalu berat untuk dia pikul tetapi demi kepercayaan yang telah lelaki itu berikan, dia terima.

     *     *     *     *     *

Sudah seminggu tiada khabar berita dari Adrian. Selama itu jugalah Lily dan Cempaka berkelana di rumah Encik Wahab. Perasaan risau mula menular dalam sanubari Lily tatkala melihat suaminya tidak menghubunginya sejak pergaduhan mereka seminggu lepas.

"Abang tak kira, Lily kena balik rumah ayah juga! Abang tak nak Lily tinggal berdua dengan Cempaka lama-lama!" tegas Adrian di hujung talian.

"Kenapa nak kena susahkan ayah? Lily boleh jaga diri sendirilah!" bantah Lily.

"Boleh tak dengar cakap abang kali ini? Sekali ini saja abang minta."

"Apa abang merepek ini? Nanti-nantipun boleh dengar cakap abang. Selama inipun Lily dengar saja cakap abang. Kenapa dengan abang ini?"

"Abang tak tahu lagi berapa lama kerja abang di sini akan habis. Jadi, tolonglah. Abang merayu pada Lily. Baliklah rumah ayah sampai abang balik," jawab Adrian, cuba memujuk.

"Takkan nak balik malam-malam ini? Esoklah Lily balik rumah ayah. Lily nak kemas barang, nak siapkan barang nak pos lagi."

"Esok Lily baliklah rumah buat. Malam ini tidurlah rumah ayah," pujuk Adrian lagi.

"Jangan nak mengarutlah, abang. Takkan Lily nak kena buat kerja dua kali?"

"Lily, abang mohon. Kali ini tolonglah dengar cakap abang, abang tak minta apa-apa dah lepas ini," jawab Adrian.

"Apa ini, abang? Abang ini peliklah."

"Abang sayangkan Lily dan Cempaka. Abang cuma nak kau orang selamat. Itu saja harapan abang," jelas Adrian.

"Lily tahu, tapi Lily boleh jaga diri sendiri. Selama inipun Lily duduk sendiri juga," jawab Lily lagi.

"Dulu tak ada Cempaka. Sekarang ini, kalau ada apa-apa hal, Lily susah nak uruskan Cempaka sendiri nanti."

"Abang kan ada?" tanya Lily, hairan dengan sikap Adrian malam ini. Selalunya dia tak kisahpun jika mereka berdua tinggal bersendirian.

Belum sempat dia menjawab, dia dapat merasakan ada tangan yang menyentuh bahunya. Lily berpaling dan melihat Suraya yang menggelengkan kepalanya.

"Sudah, jom kita balik. Cakap pada Adrian, aku akan hantar kau balik rumah ayah malam ini juga," jawab Suraya sebelum beredar menuju ke arah kereta Haziq yang diparkir berdekatan dengan tempat mereka berada.

Zulaikha yang sedang mendukung Cempaka hanya mengikuti langkah Suraya menuju ke kereta, membuatkan Lily tiada pilihan dan mengikuti mereka bertiga.

"Su kata dia hantar Lily dan Cempaka balik rumah ayah. Kami nak balik dah, abang jangan fikir banyak. Habiskan kerja abang cepat, kami rindukan abang," jawab Lily lalu mengeluh.

"Cakap pada Su, terima kasih. Abang sayangkan Lily dan Cempaka. Jaga diri baik-baik ya. Assalamualaikum," ujar Adrian.

"Waalaikumussalam," jawab Lily lalu mematikan talian. Dia menyerahkan semula telefon bimbit Suraya ketika mereka berada di dalam kereta.

Lily kenal Suraya. Pastinya Suraya telah mendapat arahan dari seseorang untuk meleraikan pergaduhannya dengan Adrian tempoh hari. Apa sebenarnya yang berlaku?

"Jauh termenung anak ibu ini. Fikirkan Adriankah?" tanya Puan Wardah yang baru sahaja duduk bersebelahan dengan Lily.

"Eh, ibu dah balik? Lia apa khabar? Baby sihat?" tanya Lily, bertubi-tubi bagi menukar topik.

"Ibu tanya kakak, kakak tanya ibu pula. Lia sihat, baby dalam perut dia pun sihat. Cuma, biasalah. Kali pertama bukan? Asyik sakit kaki sajalah dia," jawab Puan Wardah sambil tersenyum.

"Oh, Alhamdulillah."

"Kakak nampak resah. Kenapa?" tanya Puan Wardah.

"Abang sudah seminggu tak ada khabar berita. Kakak risaulah," jawab Lily, resah.

"In shaa Allah, Adrian akan balik selepas kerjanya selesai. Kakak kena kuat, untuk diri kakak dan Cempaka," ujar Puan Wardah sambil menggosok-gosok bahu Lily bagi menenangkannya.

"In shaa Allah ibu."

"Oh ya, kereta kakak mana? Hari itu siapa hantar kakak balik sini?" tanya Puan Wardah, hairan.

"Ibu ini, sudah seminggu baru nak tanya. Hari itu Rashdan hantar kakak dengan Cempaka balik sini. Kereta kakak ada di rumah, kakak malaslah nak pergi ambil," jawab Lily walaupun dia terpaksa berbohong kerana keretanya berada di rumah Datuk Muhsin.

"Ibu ingat nak ajak kakak pergi melawat seseorang. Ibu boleh pergi sendiri tapi ibu tak tahu dia di mana. Ayah kamu pun macam tak tahu saja," ujar Puan Wardah.

"Siapa?" tanya Lily, hairan.

"Suraya. Kakak mesti tahu dia di mana, bukan?" tanya Puan Wardah.

"Kenapa nak jumpa Su?" tanya Lily pula, semakin hairan dengan sikap Puan Wardah.

"Ibu nak minta maaf dengan dia. Ibu tahu salah ibu sebab hukum dia atas kesalahan yang bukan dia lakukan pun. Ibu nak tanya pada ayah kamu, bila ibu sebut saja nama Suraya, ayah kamu mesti akan beredar. Jadi, ibu tak tahu ayah kamu tahu ataupun tidak," jawab Puan Wardah.

"Ayah tahulah. Masakan ayah tak tahu. Dia baru saja bertemu dengan Su tiga minggu lepas."

"Tiga minggu lepas? Kenapa?" tanya Puan Wardah.

"Su baru saja bernikah tiga minggu lepas. Pernikahan tertutup, majlisnya akan dibuat kemudian. Jadi, ayah yang mewalikan pernikahannya," jawab Lily.

"Kenapa dia buat pernikahan tertutup? Ada apa-apa terjadikah?" tanya Puan Wardah, hairan.

"Pada mulanya, tak. Cuma dia sebenarnya tak bersedia nak bernikah lagi. Akan tetapi, keluarga mentuanya mendesak dia untuk segera bernikah kerana tak mahu kehilangannya. Jadi, dia setuju untuk bernikah secara tertutup. Selepas itu, baru ada sesuatu yang berlaku."

"Apa dia?"

"Tiga hari sebelum hari nikah mereka, mereka berdua kemalangan. Suaminya patah kaki tangan. Pada mulanya, dia nak tundakan pernikahan mereka tapi suaminya tidak setuju. Jadi, semuanya mengikut rancangan asal. Suaminya bersalaman dengan ayah dan tok kadi dengan kaki tangan bersimen," jawab Lily sambil menahan ketawa.

"Alahai, macam-macam dugaannya. Bagaimana, kakak? Boleh tak kakak bawa ibu jumpa Suraya?" tanya Puan Wardah.

"Boleh, nanti kakak bincang dengan Su. Dia mesti gembira dengar berita ini," jawab Lily lalu memegang tangan ibunya. Tak henti-henti dia memanjatkan syukur ke hadrat Illahi.

Lily melepaskan pegangan tangannya lalu mengambil telefon bimbitnya yang terletak di atas meja. Belum sempat dia menghubungi Suraya, nama Suraya sudahpun tertera di atas skrin telefonnya. Dengan pantas dia menjawab panggilan tersebut.

"Hello, Su. Aku baru nak hubungi kau. Aku ada berita baik nak sampaikan pada kau," ujar Lily, teruja.

"Berita baik? Kau mengandung lagikah?" tanya Suraya dengan suara yang sedikit serak.

"Ish, taklah! Ibu, dia nak jumpa kau. Bila kau free?" tanya Lily, terus terang.

"Aku bila-bilapun boleh jumpa ibu kau tapi hal aku lebih utama," jawab Suraya, tersekat-sekat.

"Apa dia?" tanya Lily, masih tidak menyedari perubahan suara Suraya kerana terlalu gembira.

"Aku dapat panggilan tadi kerana nombor aku merupakan nombor terakhir yang dihubungi. Pihak polis hubungi aku, suami kau..." Suraya tak mampu menghabiskan ayat tersebut kerana terlalu sebak.

Tak lama kemudian, suara lain pula kedengaran.

"Lily, ini abang Haziq. Adrian dah tak ada, mayat dia baru saja ditemui selepas hilang selama seminggu. Kami akan datang jemput kau dalam masa setengah jam untuk dibawa ke hospital," sambung Haziq.

"Apa dia, abang? Abang tolong ulang sekali lagi," pinta Lily, tidak percaya.

"Suami Lily, dah meninggal dunia," jawab Haziq, lebih ringkas.

Lily memutuskan talian dan cuba untuk berdiri. Namun, lututnya terasa longgar dan pandangannya mulai kelam.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com