Monday, June 19, 2023

Dalam Kesamaran Bahagian 24

Link terdahulu:
Bahagian 1
Bahagian 6
Bahagian 7
Bahagian 8
Bahagian 9
Bahagian 10
Bahagian 11
Bahagian 12
Bahagian 13
Bahagian 14
Bahagian 15
Bahagian 16
Bahagian 17
Bahagian 18
Bahagian 19
Bahagian 20
Bahagian 21
Bahagian 22
Bahagian 23

"Apa dia?" tanya Muhaimin, terkejut.

"Orang-orang Tan Sri memang lakukan seperti apa yang bos jangkakan. Baru saja tadi mereka buat operasi," jawab Mohamad.

"Baik, kau ikut saja mereka. Sebaik sahaja mereka tiba di mana-mana destinasi, kau berikan lokasi mereka pada aku. Kalau kau rasakan keadaan terlalu berbahaya, kau hubungi polis," arah Muhaimin.

"Bos nak libatkan polis dalam kes ini? Itu ayah bos kot!"

"Alahai, nanti dia terlepas jua! Aku cuma semuanya selamat, itu saja."

"Baiklah, bos. Apa-apa saya akan laporkan lagi," jawab Mohamad sebelum mematikan panggilan tersebut.

Muhaimin menyimpan semula telefon bimbitnya sebelum memandang Camellia yang sedari tadi memandangnya.

"Apa halnya sampai kena hubungi polis?" tanya Camellia, ingin tahu.

"Tak ada apa-apalah, sayang. Jom tidur," ngelat Muhaimin sebelum menarik tangan Camellia menuju ke dalam bilik tidur mereka yang terletak berhadapan dengan tingkap tempat mereka berdiri tadi.

     *     *     *     *     *

Haziq terjaga dari tidurnya dan mendapati kaki dan tangannya terikat. Dia cuba membuka matanya, semuanya gelap gelita membuatkan dia tak pasti dia berada di mana. Ternyata matanya juga telah ditutup dengan kain. Dia cuba membuka mulutnya, tetapi terasa seperti ada pita menutupi mulutnya membuatkan dia tak dapat bersuara.

Dia terdengar ada seseorang yang lain yang sedang bergerak, membuatkan dia pasti dia tidak keseorangan. Cuma dia tidak pasti adakah dia bersama dengan Suraya ataupun orang lain kerana sebelum dia tidak sedarkan diri, Suraya masih berada bersamanya.

Sedang dia cuba mencari jawapan, pita yang menutupi mulutnya dan kain yang menutup matanya ditarik dan dia membuka matanya. Meskipun silau, dia dapat melihat dirinya berada di hadapan seseorang yang sedang duduk di atas sofa.

Haziq melihat sekeliling, kelihatan Suraya yang sedang memandang orang yang berada di hadapan mereka itu membuatkan dia juga turut melihat ke arah orang tersebut. Alangkah terkejutnya dia melihat Tan Sri Mazlan yang berada di hadapan mereka suami isteri.

"Tan Sri buat apa ini?" tanya Haziq, hairan dengan situasi yang berlaku.

"Kau diam, Haziq! Aku hanya ada urusan dengan Suraya ini, kau duduk saja situ diam-diam kalau kau nak selamat," jawab Tan Sri Mazlan sambil memandang ke arah Suraya yang masih lagi mendiamkan diri.

"Urusan apa?" tanya Haziq lagi, setelah melihat Suraya masih tidak berkata apa-apa. Tekanya, Suraya sudah boleh menduga apa yang sedang berlaku.

"Su rasa kenapa saya nak susah-payah bawa Su dan Haziq ke sini ya?" tanya Tan Sri Mazlan kepada Suraya tanpa menjawab soalan Haziq itu.

"Saya akan serahkan video itu pada Tan Sri, kalau Tan Sri janji akan lepaskan kami berdua," jawab Suraya, perlahan.

"Nampaknya Su tahu apa yang saya nak, tapi bagaimana saya nak pastikan Su tak ada salinan di mana-mana?" tanya Tan Sri Mazlan.

"Saya dah padamkan semua salinan lain, kecuali di dalam telefon bimbit saya dan dalam simpanan Muhaimin," jawab Suraya.

"Am, berikan Suraya telefon bimbitnya," ujar Tan Sri Mazlan.

Amri menyerahkan telefon bimbit Suraya kepada wanita itu lalu mengacukan pistol kepada Haziq manakala seorang lagi orang suruhan Tan Sri Mazlan meleraikan ikatan yang membelenggu pergelangan tangan Suraya.

Suraya membuka lokasi fail video yang dimahukan oleh Tan Sri Mazlan lalu menyerahkan kepada Amri. Amri mengambil telefon bimbit Suraya lalu menyerahkan kepada Tan Sri Mazlan.

Tan Sri Mazlan membuka fail tersebut bagi memastikan bahawa itu adalah fail yang betul. Selepas dipastikan fail itu merupakan video yang dimaksudkan, Tan Sri Mazlan menghempaskan telefon bimbit Suraya ke atas lantai sebelum memijaknya.

Tindakan Tan Sri Mazlan mengejutkan Haziq tetapi tidak Suraya. Suraya masih lagi kelihatan tenang walaupun ketika lelaki yang meleraikan ikatan tangannya bertindak mengikatnya semula.

"Saya anggap Suraya tak simpan salinan lain, seperti yang Suraya katakan. Saya tak nak Suraya gunakan itu sebagai senjata untuk mempergunakan Muhaimin di masa akan datang. Oh ya, Suraya sekarang buat apa? Susah betul saya nak cari Suraya," ujar Tan Sri Mazlan sambil tersenyum sinis.

Suraya tidak menjawab, membuatkan Tan Sri Mazlan hilang sabar dan mengambil pistol di tangan Amri lalu diacukan kepada Haziq.

"Saya sekarang bekerja dengan Haziq," jawab Suraya, cemas tatkala melihat tindakan Tan Sri Mazlan itu.

"Alahai, takkan setiap kali tanya, nak kena acukan pistol pada Haziq baru Suraya nak jawab kot? Apa istimewanya Haziq sampai Suraya jadi begini?" tanya Tan Sri Mazlan lagi.

Suraya memandang Haziq, Haziq menggelengkan kepalanya tanda isyarat supaya Suraya tidak menjawab soalan Tan Sri Mazlan itu. Suraya hanya menurut.

Melihat tiada jawapan daripada Suraya, Tan Sri Mazlan bertindak menembak ke arah Haziq. Meskipun Haziq sempat mengelak, tetapi peluru yang bergesel di pergelangan tangannya membuatkan lengan Haziq luka.

Tembakan yang dilepaskan Tan Sri Mazlan membuatkan Suraya terkejut lalu menjerit. Dia tidak kisah andai dirinya yang ditembak, tetapi dia sama sekali tidak mampu memaafkan dirinya andai ada apa-apa berlaku kepada Haziq.

"Jangan tembak lagi, saya jawab semua soalan Tan Sri!" jawab Suraya yang sudah mula ketakutan.

"Bagus, Suraya. Bukankah senang kalau dari mula Suraya bekerjasama dengan saya?" tanya Tan Sri Mazlan sebelum mengacukan pistol ke arah Suraya pula.

"Tan Sri, jangan apa-apakan Suraya! Tan Sri bunuh sajalah saya tapi jangan apa-apakan dia," ujar Haziq yang sudahpun mengengsot mendekati Suraya yang sudahpun menggigil ketakutan itu.

"Tak best kalau aku bunuh kau terus, Haziq! Perniagaan ayah kamu masih tetap maju walaupun aku bunuh kau sekarang," ujar Tan Sri Mazlan.

Sedang Tan Sri Mazlan mengacukan pistol kepada Suraya, tiba-tiba Mohamad yang datang secara mengejut membuatkan Tan Sri Mazlan melepaskan tembakan secara tidak sengaja. Tembakan yang sepatutnya terkena Suraya akhirnya terkena di bahagian perut Haziq.

Melihat suaminya ditembak membuatkan Suraya menjerit dan meraung. Tambahan pula, kaki tangannya yang terikat membuatkan dia tidak mungkin boleh memegang Haziq yang sedang mengerang kesakitan, juga dalam keadaan kaki tangan yang terikat.

Tan Sri Mazlan pula mulai panik dan terus melarikan diri, diikuti oleh konco-konconya. Mohamad tidak mengejar, sebaliknya mendekati Suraya lalu membuka ikatan Suraya. Selepas itu, dia bertindak menghubungi ambulans bagi mendapatkan bantuan.

Suraya mendekati Haziq setelah ikatannya dibuka, lalu memangku suaminya itu. Haziq masih lagi mengerang kesakitan, lebih-lebih lagi ketika Suraya mengangkatnya untuk dipangku.

"Abang, jangan tinggalkan Su abang! Abang jangan tidur tahu?" pinta Suraya bagi menghalang Haziq daripada pengsan.

"Ya, abang tahu. Lega abang Su tak apa-apa," jawab Haziq dengan suara yang tersekat-sekat.

"Cik Suraya, Encik Haziq, ambulans dalam perjalanan. Paling cepat mereka akan sampai dalam masa 15 minit lagi. Encik Haziq cuba bertahan ya?" sampuk Mohamad, setelah berjaya menghubungi talian kecemasan.

"Baik, terima kasih Mat. Bagaimana awak tahu saya di sini?" tanya Suraya, hairan dengan kemunculan Mohamad kerana setahunya, Mohamad merupakan pengawal peribadi Muhaimin.

"Bos suruh saya ekori Amri kerana dia sudah dapat menduga yang Tan Sri akan cuba menculik cik Suraya tapi tak sangka pula dia akan culik cik dengan Encik Haziq sekali," jawab Mohamad.

"Mereka tak ada pilihan sebab saya bersama Haziq ketika itu."

"Faham, lagipun cik Suraya sudah bernikah dengan Encik Haziq bukan? Saya terlupa pula tentang itu, rasanya bos ada beritahu."

"Tan Sri tahukah?" tanya Suraya, bimbang.

"Tak pastilah, puan. Mungkin tahu, mungkin tidak. Kali terakhir saya dengar, mereka belum tahu tapi mereka sudahpun mencari rekod pernikahan puan di Jabatan Agama setiap negeri."

Mendengar jawapan Mohamad, Suraya terkedu. Dia sama sekali tidak menduga bekas ayah mentuanya itu akan bertindak sejauh itu. Sangkaannya, cukup mereka diculik hanya untuk mengertak tetapi ternyata api kemarahannya lebih dalam dari itu.

"Su, tolong abang! Sakitnya!" teriak Haziq membuatkan Suraya kembali panik. Dia melihat Haziq sudah tidak mampu menahan kesakitan, tetapi masih tiada tanda-tanda ambulans akan tiba.

"Abang, jangan begini abang! Sekejap lagi ambulans sampai," jawab Suraya sambil mengusap wajah Haziq bagi menenangkan lelaki itu.

Namun begitu, Haziq tidak sedarkan diri sebaik sahaja Suraya menghabiskan ayat itu membuatkan Suraya kembali meraung.

"Abang! Jangan tinggalkan Su, abang!" jerit Suraya sebelum pandangannya kelam. Dia tidak dapat mengingati apa-apa lagi selepas itu.

     *     *     *     *     *

"Bagaimana dengan Haziq?" tanya Muhaimin sebaik sahaja menghantar Camellia untuk melawat Suraya yang masih berada di wad kecemasan.

"Dia baru sahaja selesai dibedah. Mujurlah peluru tak mengenai mana-mana organ dalamannya, tetapi dia sudahpun kehilangan banyak darah. Jadi, doktor tak boleh pastikan bila dia akan sedar semula," jawab Mohamad.

"Dia di mana sekarang?" tanya Muhaimin.

"Dia baru sahaja masuk ke dalam wad. Wad pembedahan penuh, jadi dia ditempatkan sementara di wad perubatan. Akan tetapi, saya tak pasti adakah dia boleh dipindahkan ke hospital lain ataupun tidak kerana keadaannya ketika tiba tadi agak kritikal."

"Tak apalah, itu biar keluarganya putuskan. Suraya pula bagaimana?" tanya Muhaimin lagi.

"Puan Suraya itu lagi satu hal. Agaknya dia trauma teruk, bila dia sedarkan diri tadi, doktor tanya apa yang berlaku, dia cakap dia tak ingat apa-apa. Doktor suruh dia cuba ingat semula, tiba-tiba dia pengsan. Bila doktor buat CT scan, doktor tak jumpa apa-apa kecederaan di mana-mana. Jadi, doktor terpaksa rujuk kes dia pada pakar psikiatri."

"Apa yang dia tak ingat?"

"Dia tak ingat apa yang berlaku pada dia sepanjang hari ini. Kali terakhir dia ingat adalah saat dia bangun tidur pagi semalam. Dia langsung tak ada tanya Haziq di mana, kerana dia ingat Haziq keluar ke kedai."

"Jadi, tak ada sesiapapun yang boleh beritahu polis saat mereka diculik?" tanya Muhaimin, sedikit terkejut.

Mohamad hanya menggelengkan kepala.

"Melainkan kalau Haziq sedar cepat, kalau Haziq koma, masak kita semua!" ulas Muhaimin.

"Sekiranya tiada siapa yang boleh sahkan mereka diculik dan ditembak, maka ayah bos selamatlah."

"Nampaknya begitulah. Akan tetapi, aku betul-betul harap polis tak lepaskan kes mereka," jawab Muhaimin.

"Kenapa?"

"Ayah aku berdendam bukan pada Suraya saja, tapi pada keluarga Haziq juga. Lagipun, kes video itu dah selesai bukan? Jadi, tinggal Haziq saja. Ayah aku sebenarnya marah sebab dia terlepas dua projek besar di tangan ayah Haziq," jawab Muhaimin.

"Projek mana?" tanya Mohamad.

"Projek hospital di Sarawak dan jalan raya di Sabah. Tender itu bukan sikit jumlahnya, kalau siap syarikat boleh dapat modal penuh untuk tahun depan."

"Patutlah, projek kerajaan rupanya."

"Itulah, tegahkan wang, akhlak binasa. Aku ini kalau tak jumpa Suraya dan Camellia, agaknya begitulah perangai aku juga."

"Alhamdulillah, bos. Allah itu Maha Kuasa."

Muhaimin terlihat Camellia menghampiri mereka dengan wajah yang resah.

"Kenapa ini?" tanya Muhaimin, sebaik sahaja Camellia berada di hadapannya.

"Suraya, dia sudah jumpa pakar psikiatri tadi. Doktor syak sama ada Suraya alami PTSD atau Repressed Memories," jelas Camellia.

"Okay, make sense. Jadi, kenapa muka you macam ini?" tanya Muhaimin, hairan bercampur lega kerana Suraya tidak alami apa-apa masalah besar.

"Masalahnya, dia asyik pengsan. Setiap kali dia bangun, bila dia cuba nak ingat apa yang berlaku padanya, dia akan pengsan. Doktor nak hantar dia pulang, tapi pihak polis nak juga keterangan daripadanya."

"Alamak, bagaimana ini?" tanya Mohamad.

"Tak apa, sekejap lagi I pergi jumpa inspektor itu. Rasanya kita kena hantar Suraya balik juga, bagi dia masa untuk bertenang. Kalau PTSD, mungkin masih ada harapan untuk dapatkan keterangan dia," jawab Muhaimin.

"PTSD itu apa? Repressed Memories pula? Apa beza kedua-duanya?" tanya Mohamad.

"PTSD itu adalah Post-Traumatic Stress Disorder, atau Kecelaruan Stres Postrauma di mana pesakit akan mengalami masalah psikologi akibat trauma akan satu-satu kejadian. Ada orang akan ada kecelaruan panik, ada yang hilang ingatan, ada yang fobia dan macam-macam lagi. Repressed Memories adalah salah satu penyakit yang berkaitan dengan PTSD ini, di mana pesakit akan melupakan satu-satu kejadian atau orang akibat trauma. Akan tetapi, Repressed Memories ini lebih kepada kejadian secara semula jadi, tak ada kaitan dengan kecederaan. Kiranya Suraya sendiri yang pilih nak lupakan kejadian itu," jelas Muhaimin.

"Mana you tahu semua ini?" tanya Camellia, hairan.

"I dengan Haziq bukankah pernah sama kolej? Kami sama-sama ambil jurusan psikologi, bukan?" tanya Muhaimin.

"Oh, yalah. Lupa pula I. Almaklumlah, sebab dia jadi kaunselor tapi you tak. Jadi, manalah I nak ingat," jawab Camellia sambil tersengih.

"Baguslah, bos. Belajar bidang lain, kerja bidang lain."

"Aku dulu konon nak rebel pada ayah aku, itulah jadinya."

Mendengar jawapan Muhaimin, Camellia dan Mohamad hanya mampu menahan tawa mereka. Bimbang kalau mereka ketawa, Muhaimin akan naik angin pula.

      *      *     *     *     *

Puan Wardah sedang menonton televisyen apabila Lily keluar dari bilik, siap berpakaian seperti hendak keluar. Sejak kematian Adrian, Lily dan Cempaka pindah masuk ke rumah ibu bapanya atas desakan Encik Wahab dan Suraya yang bimbangkan keselamatan dua beranak itu.

"Lily nak ke mana itu?" tanya Puan Wardah.

"Lily nak ke hospital, Lia call tadi. Haziq kena tembak depan mata Suraya," jawab Lily.

"Bagaimana Lia pula yang tahu? Tunggu ibu, ibu nak ikut," ujar Puan Wardah, ingin bangun untuk bersiap.

"Ibu, tak payah ikut Lily dulu. Lily tak bawa Cempaka, jadi nak minta tolong ibu tengok-tengokkan Cempaka. Lily dah tidurkan dia tadi. Lily ke sana dulu, nanti bila Lia dengan Muhaimin balik sini, kalau ibu nak pergi dengan ayah, bolehlah," tegah Lily.

"Oh, ya tak ya juga. Baiklah, nanti apa-apa Lily hubungi ibu."

"Baiklah, ibu."

"Keluarga Haziq dah maklumkan?" tanya Puan Wardah.

"Sudah, mereka dalam perjalanan ke sana. Lia hubungi mereka tadi sebab Su asyik pengsan saja."

"Yalah, Lily pergi cepat. Kasihan Lia dengan Muhaimin tunggu nanti," jawab Puan Wardah.

Lily menghulurkan tangannya sebelum disambut Puan Wardah lalu diciumnya tangan ibunya. Selepas itu, Lily segera meninggalkan rumah.

Sebelum sempat dia masuk ke dalam kereta, bunyi telefon bimbitnya yang tersimpan di dalam beg tangannya membuatkan dia terkejut. Dia mengambil telefon bimbitnya di dalam beg dan melihat skrin telefonnya tertera nama Rashdan. Tanpa berlengah, dia menjawab panggilan tersebut.

"Lily, betulkah apa yang aku baca? Haziq kena tembak?" tanya Rashdan, panik.

"Betullah, buat apa aku nak tipu kau pula? Aku dah nak gerak ke hospital ini. Kita jumpa di sana?" jawab Lily.

"Aku ke sana petang sikitlah, aku di pejabat Datuk Muhsin ini. Tandatangan surat tawaran kerja, aku dapat kerja itu."

"Kau dapat kerja itu? Alhamdulillah, tak payahlah kau nak tipu Ika lagi."

"Ika dah tahu aku menganggur, aku beritahu dia semalam."

"Habis itu, dia jawab apa?"

Rashdan tidak menjawab soalan Lily, sebalik hanya mendiamkan diri membuatkan Lily mulai resah.

*BERSAMBUNG*

0 comments:

Cuba baca yang ini:

 
design by suckmylolly.com